Wielkie zmiany na rynku ubezpieczeń od 2018 r.

Sejm pracuje nad nową ustawą o dystrybucji ubezpieczeń, która od 2018 roku dostosuje krajowe przepisy do unijnej dyrektywy IDD. Tymczasem od początku września br. obowiązują nowe przepisy w zakresie gospodarki nieruchomościami. Do każdej umowy pośrednictwa w obrocie nieruchomościami pośrednik musi dołączyć kopię ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Ma ona zwiększyć bezpieczeństwo klientów. Przepisy nakazują dystrybutorom m.in. zbadanie potrzeb klienta i dopasowanie do nich produktu, przekazanie szczegółowych informacji o danej polisie czy o charakterze wynagrodzenia pobieranym przez pośrednika. W sytuacji sprzedaży klientowi produktu, który nie jest mu potrzebny, dystrybutorzy mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności.

- Jesteśmy w trakcie implementacji postanowień dyrektywy o dystrybucji ubezpieczeń. W Parlamencie trwają prace nad naszą nową ustawą o dystrybucji ubezpieczeń. Ta ustawa będzie dotyczyła całego rynku ubezpieczeniowego, ponieważ zgodnie z zapisami dyrektywy wszyscy ci, którzy w jakikolwiek sposób zajmują się oferowaniem produktów ubezpieczeniowych są traktowani jako dystrybutorzy.

Reklama

Obok dotychczasowych tradycyjnych kanałów dystrybucji jakimi są agenci, multiagenci i brokerzy ubezpieczeniowi, przepisami zostaną objęci pracownicy zakładów ubezpieczeń - wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych.

Projekt ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, który wprowadza unijną dyrektywę w sprawie dystrybucji ubezpieczeń, został już przyjęty przez rząd. Sama dyrektywa IDD (Insurance Distribution Directive) ma na celu zwiększenie ochrony konsumentów zawierających umowy ubezpieczeniowe i ujednolicenie przepisów dotyczących pośrednictwa ubezpieczeniowego.

Wszystkie państwa członkowskie mają obowiązek wprowadzić ją do prawa krajowego do lutego 2018 roku. Polska ustawa dotyczy w równym stopniu wszystkich kanałów dystrybucji.

- Zmiany dotkną zarówno pośredników ubezpieczeniowych, jak i bezpośredniej sprzedaży ubezpieczycieli. Przede wszystkim dotyczą one fazy zawarcia umowy ubezpieczenia. Chodzi o to, aby klient był lepiej chroniony, a sprzedaż ubezpieczeń bardziej transparentna.

Ustawodawca zamierza to osiągać poprzez zwiększenie obowiązków informacyjnych, które trzeba będzie wykonać przed zawarciem umowy ubezpieczenia - tłumaczy Łukasz Zoń.

Ustawa zakłada, że zostanie zachowany podział pośredników ubezpieczeniowych na brokerów (działających w interesie klienta) i agentów (działających na zlecenie ubezpieczyciela). Jednocześnie tych funkcji nie będzie wolno łączyć. Na rynku wciąż będą działać multiagenci, którzy oferują polisy wielu towarzystw. Projekt ustawy reguluje kwestie ujawniania przez dystrybutorów ubezpieczeń charakteru ich wynagrodzenia, czy za swoją pracę otrzymuje honorarium, prowizję, czy inny rodzaj wynagrodzenia.

- Klient musi dostać dokładną informację o tym, kim ten dystrybutor jest, czy jest agentem, brokerem, czy pracownikiem zakładu ubezpieczeń, o jego nazwie, wpisie do rejestru etc. oraz informację dotyczącą charakteru wynagrodzenia, które dany dystrybutor otrzymuje - mówi prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych.

Ważniejszym zapisem z punktu widzenia konsumentów jest zobowiązanie pośredników do dokładnego zbadania i określenia potrzeb klienta przed zaproponowaniem mu konkretnego produktu ubezpieczeniowego, co ma ograniczyć zjawisko missellingu, czyli nietrafionej sprzedaży. Agenci mają rozpoczynać obsługę klienta od analizy jego potrzeb i dopiero wówczas rekomendować określony produkt.

- Rozpoznanie potrzeb klienta musi zostać wsparte tzw. dokumentem dotyczącym produktu ubezpieczeniowego, który będzie obrazował charakter przyszłej umowy. Znajdą się tam podstawowe informacje dotyczące ubezpieczenia, czyli jego zakres, termin, cena, podstawowe wyłączenia, aby klient przed zawarciem umowy ubezpieczenia mógł wyrobić sobie pogląd na temat tego, co kupuje - wskazuje Łukasz Zoń.

- Klient dopiero po zapoznaniu się ze wszystkimi dokumentami, czyli z analizą jego potrzeb, z propozycją dystrybutora oraz dokumentem dotyczącym umowy ubezpieczenia, po podjęciu decyzji otrzyma polisę i OWU, które będą miały zastosowanie do tej umowy - dodaje.

Czy warto sprawdzić swojego agenta? To istotna zmiana prawna, która wyeliminuje z rynku nieuczciwych agentów, a co najważniejsze ochroni Klientów przez negatywnymi skutkami nieodpowiedzialnego działania podmiotów na rynku nieruchomości. Obowiązek posiadania polisy OC dotyczy nie tylko pośredników, ale także rzeczoznawców i zarządców nieruchomości. Za brak ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej będą nakładane wysokie kary pieniężne. W przypadku pośredników jest to od dwukrotności do pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce, ogłaszanego przez prezesa GUS. Bardzo zachęcam wszystkich Klientów korzystających z usług agentów nieruchomości, aby sprawdzali agentów - miarą ich wiarygodności oraz rzetelności jest m.in. komplet wymaganych prawem dokumentów, jak właśnie polisa OC. Jako Home Broker SA - największy pośrednik w branży - oczywiście posiadamy takie ubezpieczenie oraz zawsze przedstawiamy naszym Klientom podczas już pierwszego spotkania. Dla nas priorytetem jest bezpieczeństwo transakcji oraz zaufanie Klienta, który często powierza nam swój majątek życia - mów Michał Swat, Dyrektor Sprzedaży w Home Broker SA. Co istotne, polisa OC musi być załączona Klientowi zawsze z umową pośrednictwa. Ma to jemu ułatwić potencjalne dochodzenie odszkodowania w sądzie za błędy czy szkody wyrządzone przez agenta nieruchomości. Warto zauważyć, że brak przedstawiania dokumentu ubezpieczenia może być przyczyną wypowiedzenia umowy pośrednictwa w trybie natychmiastowym. Warto zatem zwracać uwagę na sam fakt posiadania polisy OC, ale i kwotę ubezpieczenia, markę pośrednika czy wieloletnie doświadczenie w branży nieruchomości - to czynniki, które gwarantują Klientom pewność transakcji. Home Broker

Źródło informacji

Newseria Biznes
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »