Reklama

Wycofanie z produkcji odkurzaczy 900 wat i więcej

Od 1 września odkurzacze wprowadzane na rynek unijny powinny mieć deklarowany pobór mocy niższy niż 900 W oraz posiadać nową etykietę energetyczną ze skalą od D do A+++. Dzięki innowacyjnym produktom samo zmniejszenie mocy silników odkurzaczy nie wpłynie na mniejszą skuteczność i jakość odkurzania. Korzystając z etykiety energetycznej konsumenci łatwo sprawdzą istotne w użytkowaniu parametry, czyli skuteczność zbierania kurzu na podłogach i dywanach oraz klasę filtracji kurzu.

Z dniem 1 września zaczną obowiązywać nowe unijne przepisy dla odkurzaczy1. Zaostrzają one minimalne parametry decydujące o wpływie tych urządzeń na środowisko. W konsekwencji wprowadzać do obrotu, czyli importować i produkować na rynek unijny, będzie można odkurzacze z mocą znamionową poniżej 900 W. Zdaniem producentów już nie moc, ale innowacyjność w powiązaniu z jakością decyduje o skuteczności odkurzaczy. Główne korzyści czerpią z tego konsumenci i środowisko.

Co się zmienia?

Urządzenia wprowadzane do obrotu muszą spełniać osiem minimalnych wymogów technicznych. Przede wszystkim zaostrzono skuteczność zbierania kurzu na dywanach i podłogach. Kolejne dotyczą maksymalnego poziomu następujących parametrów: mocy nominalnej (ograniczenie do 899 Wat), zużycia energii, filtracji kurzu, hałasu oraz żywotności.

Reklama

- W odkurzaczach inwestujemy przede wszystkim w wydajność, a nie moc. Dzięki temu większość tego typu urządzeń na rynku już dziś spełnia rygorystyczne wymogi. Zyskają na tym konsumenci i środowisko, gdyż stopniowo znikną z rynku odkurzacze zużywające duże ilości prądu przy słabej efektywności zbierania i filtracji kurzu - mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny Związku Pracodawców AGD, CECED Polska.

Jak szacuje CECED Polska, w Polsce teoretyczna wymiana wszystkich 14 mln odkurzaczy na te spełniające nowe wymogi przyniosłaby oszczędności ok. 0,4 TWh prądu. To roczne zużycie ok. 200 tys. gospodarstw domowych.

Warto także czytać etykietę energetyczną. Dzisiaj wiele urządzeń posiada parametry jeszcze lepsze od tych wymaganych przez unijne przepisy. Znajdziemy tam skalę efektywności A-G dla skuteczności zbierania kurzu na podłogach i dywanach. Warto znać i porównywać te parametry.

Marki współorganizujące kampanię informacyjną "Rozwijamy Skuteczność": Amica, Bosch, Hoover, Electrolux, Kärcher, Miele, MPM, Philips, Tefal, Vorwerk, Zelmer.

Związek pracodawców AGD - CECED Polska, powołany został do życia w 2003 roku i pełni funkcję jedynej reprezentacji branży producentów sprzętu AGD w Polsce. Naszymi członkami jest 27 firm, producentów i importerów AGD.

1. Rozporządzenie Komisji UE Nr 666/2013 z dnia 8 lipca 2013 r. w sprawie wymogów dotyczących ekoprojektu dla odkurzaczy

Źródło informacji: CECED Polska / Centrum Prasowe PAP

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »