Reklama

Wydatki świąteczne będą w tym roku wyższe

Na nadchodzące święta Bożego Narodzenia polska rodzina wyda średnio blisko 1754 zł czyli o 139 zł więcej niż w ubiegłym roku - wynika z badania przeprowadzonego przez IBRiS, na zlecenie Banku Millennium.

Szacowane łączne wydatki gospodarstw domowych na święta Bożego Narodzenia 2018 wynoszą 23,8 mld zł. To oznacza, że wydadzą więcej o 1,9 mld zł w porównaniu z rokiem 2017 roku czyli blisko 9 proc.

Reklama

Statystyczna rodzina korzystająca ze świadczenia 500+ wyda na święta 1973 zł, czyli o blisko 220 zł więcej od średniej dla wszystkich gospodarstw domowych.

- Wzrost deklarowanych wydatków świątecznych wpisuje się w obraz rosnących wydatków konsumpcyjnych widoczny w całej gospodarce. Konsumenci zwiększają wydatki ze względu na rosnące dochody, a także optymistyczne nastroje. Spadek obaw o utratę pracy z racji rekordowo niskiego bezrobocia, a także optymistyczne oczekiwania co do przyszłej sytuacji finansowej zwiększają skłonność do wydatków konsumpcyjnych. Nie bez znaczenia są także wypłaty świadczeń społecznych, które zwiększają siłę nabywczą osób o relatywnie najniższych dochodach. Widać to w silnym wzroście deklarowanych wydatków świątecznych w grupie gospodarstw domowych pobierających świadczenie 500+ - ocenia Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium.

Zmieniamy zwyczaje zakupowe

Podobnie jak w ubiegłym roku, najpopularniejszym miejscem, w którym badani planują robić zakupy spożywcze na święta, są dyskonty. W takich sklepach zakupu produktów żywnościowych dokona więcej niż sześciu na dziesięciu zapytanych. Dyskonty zyskują na popularności jako miejsce świątecznych zakupów spożywczych (wzrost w stosunku do 2017 roku wynosi 19 pkt proc.). Prawie 46 proc. respondentów zaopatrzy się w produkty na świąteczny stół w hiper lub supermarkecie. Więcej niż trzech na dziesięciu pytanych zdecyduje się na kupno artykułów spożywczych na bazarze, tyle samo planuje zrobić zakupy w konkretnym sklepie (ale nie w dyskoncie lub hiper/supermarkecie). Mimo że internet jest miejscem, w którym badani rzadziej zamierzają robić zakupy spożywcze, to w porównaniu do roku ubiegłego uczynią to chętniej. Świąteczne zakupy spożywcze w internecie, za pomocą komputera, planuje zrobić 6 proc. respondentów, natomiast 4 proc. wykorzysta do tego celu smartfon. Jeszcze rok temu żaden z respondentów nie rozważał zakupu artykułów spożywczych na święta za pośrednictwem urządzenia mobilnego.

Upominki kupujemy przez smartfona

W przypadku upominków świątecznych lista miejsc, w których badani planują zakupy diametralnie się zmienia. Najczęściej wybieranym (wskazanym przez 40 proc. respondentów) miejscem na zakup prezentów są konkretne, stacjonarne sklepy (ale nie dyskonty lub hiper- czy supermarkety, które w 2017 roku były najchętniej wybierane jako miejsce zakupu świątecznych podarunków). Inaczej niż w przypadku produktów spożywczych, badani chętnie zakupią upominki przez internet, częściej "tradycyjnie" za pomocą komputera (37 proc.), niż przez smartfona (19 proc.). Zakupy przez smartfony zyskują jednak znacząco na popularności - aż o 14 pkt proc. w porównaniu do roku ubiegłego wzrósł odsetek osób, które zamierzają dokonać zakupu prezentów świątecznych za pomocą urządzenia mobilnego. Więcej niż trzech na dziesięciu badanych w celu zakupu prezentów dla bliskich uda się do hiper- lub supermarketu. Więcej niż co szósty planuje zakupy w dyskontach. Miejscem, w którym badani mniej chętnie kupują prezenty niż żywność jest bazar.

Najpopularniejsze prezenty

Najpopularniejszym prezentem świątecznym pozostają kosmetyki lub perfumy (53 proc.). Dzieci pod choinką najczęściej znajdą zabawki (45 proc). Czterech na dziesięciu badanych planuje kupić książki, ponad 34 proc. ubrania, a więcej niż trzech na dziesięciu słodycze. Częściej niż co szósty zamierza dać w prezencie pieniądze lub podarunek luksusowy, np. zegarek czy droższy alkohol. Na zakup elektroniki zdecyduje się blisko 15 proc. badanych. Prawie 12 proc. rozważa zakup gier komputerowych, a co dziesiąty obdaruje bliskich kartą podarunkową.

Z kolei opublikowane w poniedziałek badania wykonane na zlecenie Związku Banków Polskich pokazały, że Polacy za świąteczne zakupy w zdecydowanej większości zapłacą kartami płatniczymi (53 proc.), a jedynie co czwarty badany zadeklarował, że przy kasie posłuży się głównie gotówką. Większość z nas nie będzie przy okazji świąt Bożego Narodzenia korzystała z dodatkowego finansowania, bo po kredyt lub rodzinną pożyczkę zgłosi się jedynie około 14 proc. pytanych.

Wyniki badań przeprowadzonego na zlecenie ZBP sondażu pokazały również, że prawie 63 proc. pytanych nie oszczędzało wcześniej z myślą o Bożym Narodzeniu. Jedynie 27 proc. odłożyło przed świętami nie więcej niż 500 zł. Jednocześnie okazało się, że najczęściej oszczędzającą grupą wiekową są osoby młode do 24. roku życia.

krześ

Dowiedz się więcej na temat: wydatki na święta

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »