Reklama

Wyprzedaże? Coraz więcej Europejczyków ogranicza zakupy

Konsumenci w całej Europie coraz częściej są zainteresowani ograniczaniem swoich wydatków, ponieważ zwracają się w ku bardziej odpowiedzialnemu zarządzaniu swoimi finansami - to lakoniczne stwierdzenie jest zapowiedzią spadku poziomu konsumpcji na wielkim unijnym rynku. Rosnące ceny, niepewność gospodarcza i chęć odpowiedzialnego kupowania coraz bardziej wpływają na zachowania konsumenckie gospodarstw domowych, nawet w Black Friday.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Tegoroczny Black Friday odbywa się z koronakryzysem w tle: aż sześciu na dziesięciu Europejczyków przyznaje, że obecnie kupuje mniej niż przed pandemią.

Jak wynika z nadchodzącego badania Intrum, "European Consumer Payment Report 2021", zdecydowana większość europejskich konsumentów kieruje się podejściem sustainability podczas codziennych zakupów, co stwarza nowe wyzwania dla firm.

Reklama

Blisko 50 proc. rodziców w Europie twierdzi, że zainteresowanie zrównoważonym rozwojem motywuje ich do ograniczenia wydatków, a 42 proc. konsumentów z pokolenia Z przyznaje, że nie czuliby się winni, płacąc nieetycznym firmom po terminie.

Według najnowszego badania Intrum "European Consumer Payment Report 2021", konsumenci w całej Europie coraz częściej są zainteresowani ograniczaniem swoich wydatków, ponieważ zwracają się w ku bardziej odpowiedzialnemu zarządzaniu swoimi finansami.

- Wyniki naszego badania podkreślają potrzebę lepszego zrozumienia przez biznes tego, w jaki sposób konsumenci postrzegają wpływ zarówno korporacji, jak i mniejszych firm na otoczenie. Widzimy również, że konsumenci, zwłaszcza młodsze pokolenie, zainteresowane podejściem sustainability - zrównoważoną konsumpcją - zaczyna wykorzystywać swój głos do wywierania nacisku na przedsiębiorstwa w zakresie ich wpływu na klimat - Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce.

Zainteresowanie ograniczaniem wydatków ze względu wdrażanie w codziennym życiu zrównoważonej konsumpcji jest największe wśród młodych dorosłych i kobiet (49 proc.).

Wśród starszych konsumentów i rodziców w Europie, którzy chcą dawać pozytywny przykład swoim dzieciom, aż 67 proc. (zarówno seniorów, jak i rodziców) coraz częściej naprawia lub poddaje recyklingowi przedmioty, zamiast kupować nowe.

Jedną z przeszkód, która uniemożliwia konsumentom w Europie w pełni zrównoważoną konsumpcję, są ceny produktów przyjaznych dla środowiska, które są postrzegane jako drogie.

Wśród konsumentów o niskich dochodach blisko 7 na 10 osób przyznaje, że prowadziłoby bardziej zrównoważony styl życia, gdyby było ich na to stać.

Konsumenci coraz częściej oczekują od firm kierowania się na co dzień wyznawanymi przez nich wartościami i są skłonni "karać" firmy nieetyczne. Ponad połowa Europejczyków twierdzi, że nie kupiłaby produktu czy usługi od firmy, o której wie, że jest odpowiedzialna za szkody wyrządzone środowisku naturalnemu. Odsetek ten wzrasta do 68 proc. wśród konsumentów w Portugalii, która zobowiązała się do zwiększenia wysiłków na rzecz przeciwdziałania ekstremalnym zjawiskom pogodowym w następstwie ekstremalnych pożarów, które miały miejsce tego lata, oraz do 62 proc. w Grecji.

Blisko połowa respondentów badania Intrum twierdzi, że jako konsumenci wykorzystuje swoje wpływy do wprowadzania pozytywnych zmian społecznych. 3 na 10 ankietowanych (i 42 proc. pytanych
z pokolenia Z) deklaruje, że nie czułoby winny, płacąc firmie później, niż ustalono, gdyby uważali, że jest ona nieetyczna.

Raport powstał w oparciu o zewnętrzne badanie przeprowadzone przez firmę Longitude w 24 krajach Europy, także w Polsce. W tegorocznej edycji badania wzięło udział 24 012 konsumentów. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od 21 lipca do 26 sierpnia 2021 roku.

***

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »