Zakupy świąteczne: Polak wyda nawet 500 złotych
Z tegorocznego badania PAYBACK Opinion Poll, wynika, że co drugi Polak na zakupy wielkanocne wyda od 200 do 500 zł. 28 proc. osób deklaruje, że wyda mniej niż w poprzednich latach. Natomiast 66 proc. ankietowanych zamierza oszczędzać na przedświątecznych zakupach. Po produkty na świąteczny stół udamy się głównie do hipermarketów i dyskontów. Ponad połowa Polaków zamierza wesprzeć w tym czasie najuboższych.
Polacy, poza artykułami spożywczymi, kupią również akcesoria świąteczne: palemki oraz kwiaty ozdobne (50 proc.), słodycze ze świątecznych edycji (63 proc.) oraz akcesoria do dekorowania pisanek (44 proc.).
Z przeprowadzonej ankiety wynika, iż dwie na trzy osoby starają się oszczędzić na zakupach wielkanocnych. Najpopularniejszym sposobem jest przygotowanie listy niezbędnych rzeczy i ścisłe jej przestrzeganie w markecie, sklepie czy to na bazarku (63 proc.). Innymi metodami są korzystanie z wyprzedaży i promocji (56 proc.); wykorzystanie punktów zebranych w programach lojalnościowych (28 proc.); kupowanie tańszych produktów np. marki własnej sklepu (44 proc.); rozłożenie wydatków w czasie (41 proc.); unikanie kuszących ofertami miejsc i sytuacji (19 proc.); zaopatrzenie się w mniejszą ilość rzeczy, za to markowych (15 proc.).
Ponad połowa osób wesprze uboższych w okresie około świątecznym. Przeważnie kupi konkretne produkty ze sklepów (48 proc.) lub marek (40 proc.) biorących udział w specjalnych akcjach charytatywnych. Co trzecia osoba przekaże datki pieniężne, a co czwarta przygotuje paczki z żywnością. 6 proc. osób natomiast przekaże punkty zebrane w programach lojalnościowych na dane organizacje lub akcje charytatywne.