Zakupy w sieci. Uwaga na fałszywe sklepy

Świąteczne zakupy już od wielu lat robione są w internetowej sieci. Tę handlową aktywność wykorzystują cyberprzestępcy, dla których okres przedświąteczny jest czasem wzmożonej aktywności.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Większość  (86 proc.) internautów kupuje prezenty świąteczne online. Okres przedświąteczny to nie tylko czas najwyższych obrotów dla handlowców, ale także czas największej aktywności cyberprzestępców, którzy usiłują wyłudzić pieniądze, zakładając fałszywe sklepy online lub za pomocą innych oszustw. Działania internetowych oszustów stają się szczególnie intensywne przy akcjach promocyjnych i rabatowych - przestrzegają eksperci.

Reklama

Do Bożego Narodzenia zostało już tylko kilka tygodni, a listy zakupów są długie i skomplikowane. Inflacja i wysokie koszty gazu, prądu i paliw powodują, że budżety na prezenty świąteczne wielu konsumentów są znacznie mniejsze, a poszukiwanie tanich ofert zabawek, artykułów elektronicznych i tym podobnych produktów jest jeszcze ważniejsze niż w poprzednich latach. To powoduje dodatkowy stres. Klienci poszukujący online zniżek i promocji, takich jak Czarny Tydzień lub Czarny Piątek są narażeni na działania cyberprzestępców, którzy stają się szczególnie aktywni, aby wyłudzić pieniądze od kupujących.

- Okres świąteczny to co roku okres żniw dla cyberprzestępców. Oszuści zakładają fałszywe sklepy internetowe i pokazują fałszywe oferty aby wyłudzić pieniądze lub dane osobowe (na przykład dostęp do kanałów płatności online) - wyjaśnia Tim Berghoff, doradca ds. cyberbezpieczeństwa w G DATA CyberDefense. - Klienci powinni zachować spokój podczas świątecznego szaleństwa zakupów i dokładnie zapoznać się z ofertami i dostawcami. Jeśli ponadto stosujesz aktywne rozwiązania zabezpieczające podczas zakupów online i aktualizujesz smartfon i komputer to jesteś bezpieczny i nic nie stoi na przeszkodzie, abyś kupował prezenty w sklepach internetowych.

Na co narażeni są internauci robiący zakupu w sieci? Cyberprzestępcy stosują dwa podstawowe działania:

- Fałszywe sklepy: W przypadku fałszywych sklepów internetowych oszuści próbują uzyskać pieniądze z "zakupu" nieistniejącego towaru. Reklamują "okazyjne oferty" na zazwyczaj drogie perfumy, markowe towary lub trudną do znalezienia elektronikę, taką jak konsole do gier - wszystko po okazyjnej cenie. Często przy zamówieniu oferowana jest tylko forma zapłaty "płatność z góry", wskutek czego kupujący płaci cenę, ale towaru nie otrzyma lub będzie on znacznie gorszej jakości. Przestępcy chcą również uzyskać dane dostępowe do kanałów płatności online lub innych usług finansowych.

Fałszywe sklepy często nie są rozpoznawalne na pierwszy rzut oka. Dopiero spojrzenie na stopkę na stronie internetowej "sprzedawcy", warunki dostawy lub oferty pozwala rozpoznać, że sklep internetowy nie jest godny zaufania. Dlatego warto dokładnie sprawdzić te informacje.

- Fałszywe oferty: Oszuści oferują pożądane produkty po bardzo korzystnych cenach. Są one oferowane do sprzedaży za pośrednictwem platform sprzedażowych. W okresie przedświątecznym konsumenci otrzymują również zalew e-maili spamowych z podejrzanymi ofertami. Produkty są często oferowane znacznie poniżej normalnej ceny rynkowej. Taka oferta powinna od razu wzbudzić podejrzenie jako "zbyt piękna, aby była prawdziwa".

Konsumenci powinni krytycznie przyjrzeć się bardzo tanim ofertom i w razie wątpliwości powstrzymać się od zakupu.

Zobacz także:

INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: zakupy w sieci | cyberbezpieczeństwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »