Załamanie marż, sprzedaż w sklepach słabnie - konsumentom wyczerpały się oszczędności
Sprzedaż detaliczna w Polsce zwolniła mocniej od oczekiwań, do 0,7 proc. r/r w październiku z 4,1 proc. r/r we wrześniu (my spodziewaliśmy się 2,9 proc., rynek 3,1 proc.). Słabość była widoczna w wielu sektorach. Konsumenci coraz mocniej odczuwają skutki wysokiej inflacji oraz spowalniającego wzrostu wynagrodzeń. Zdaniem analityków Santander Bank Polska najbliższe kwartały będą wyzwaniem dla sprzedaży detalicznej i dla konsumpcji. Jednocześnie wyniki finansowe firm zatrudniających 50 i więcej osób za III kw. 2022 r. wyraźnie się pogorszyły i pokazały spektakularny spadek rentowności sprzedaży - napisały waidomoscihandlowe.pl.
Według danych GUS opublikowanych 23 listopada, sprzedaż detaliczna zwolniła mocniej od oczekiwań, do 0,7 proc. r/r w październiku z 4,1 proc. r/r we wrześniu (my spodziewaliśmy się 2,9 proc., rynek 3,1 proc.). Słabość była widoczna w wielu sektorach, sprzedaż dóbr trwałych spadła o 5,2 proc. r/r wobec spadku o 3,7 proc. we wrześniu a sprzedaż dóbr nietrwałych zwolniła do 2,2 proc. r/r z 6 proc. r/r.
Analitycy Santander Bank Polska wskazują, że wszystkie główne kategorie zanotowały spadek dynamiki w ujęciu rocznym, w tym najmocniej w sprzedaży odzieży (do 14,3 proc. r/r z 25,2 proc. r/r, przy czym wrześniowe wyniki były podbite niską bazą września 2021 r.), prasy, książek i pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach (do -3,3 proc. r/r z +2,5 proc. r/r) oraz żywności (do 2,4 proc. r/r z 7,8 proc. r/r, kategoria ta mała też największy wkład do spowolnienia sprzedaży detalicznej ogółem). Najmniej natomiast ucierpiała sprzedaż paliw, która zwolniła do -20,5 proc. r/r z -20,4 proc. r/r. Kategoria ta jednak już od miesięcy radzi sobie bardzo słabo.
Konsumenci coraz mocniej odczuwają skutki wysokiej inflacji oraz spowalniającego wzrostu wynagrodzeń. W pierwszej połowie roku konsumpcja była finansowana poprzez zmniejszenie stopy oszczędności, ale ta spadła już prawie do zera i nie ma już miejsca na dalszy ruch w dół. Spodziewamy się, że najbliższe kwartały będą wyzwaniem dla sprzedaży detalicznej i dla konsumpcji.
Wyniki finansowe firm zatrudniających 50 i więcej osób za III kw. 2022 r. pokazały wyraźne pogorszenie. Przychody wzrosły o 30,0 proc. r/r, a koszty o 32,2 proc. r/r. Koszty energii wzrosły aż o 93 proc. r/r.
Pochodną tych liczb jest spadek wyników finansowych brutto o 54,6 proc. r/r i marży do 2,4 proc. z 7,2 proc. w II kw. 2022 r. i 6,9 proc. w III kw. 2021 r. Spadek rentowności sprzedaży w III kw. był wręcz spektakularny; jest to drugi największy spadek od kiedy dostępne są porównywalne dane (1996), po załamaniu podczas kryzysu w IV kw. 2008 r.
Inwestycje w największych firmach zwolniły do 5,7 proc. r/r z 7,4 proc. w II kw. 2022 r., przy czym nakłady na budynki rosły o 6,3 proc. r/r (14,9 proc. r/r w II kw.), na maszyny i urządzenia o 5,7 proc. r/r (3,3 proc. r/r w II kw.), a na środki transportu o 6,5 proc. r/r (3,7 proc. r/r w II kw.).
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Eksperci Santander Bank Polska spodziewają się, że wyniki firm będą pod presją w najbliższych kwartałach, co będzie miało ujemne przełożenie na ich skłonność do inwestowania, zatrudniania i podnoszenia płac.