ZUS: Błędy we wnioskach o rodzinny kapitał opiekuńczy (RKO)

Według danych ZUS, do tej pory złożono 478 tys. wniosków o RKO (rodzinny kapitał opiekuńczy). Przyznano już także 432 tys. świadczeń na ponad 1 mld złotych. Jednak we wnioskach zdarzają się błędy - zwracają uwagę przedstawiciele Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc

- Zdarzają się sytuacje, że rodzice lub opiekunowie złożyli po kilka wniosków o rodzinny kapitał opiekuńczy (RKO) na to samo dziecko, podali sprzeczne dane lub popełnili błędy w numerze PESEL dziecka. Wpływa to na wydłużenie realizacji tych wniosków - zwraca uwagę Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych w przesłanym komunikacie zapewnia, że podejmuje działania, aby pieniądze były wypłacane jak najszybciej.

Reklama

"Do Świąt Wielkanocnych będą wyjaśnione wszystkie wątpliwości i błędy we wnioskach o RKO złożonych w styczniu tego roku. Dotyczy to około 17 tys. spraw. Wnioski złożone prawidłowo zostały już obsłużone" - przekazał ZUS.

Zakład zaznaczył, że w niektórych wnioskach o RKO występują błędy. "To wszystko wpływa na czas rozpatrzenia elektronicznego dokumentu. Jeśli w sprawie jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, pracownicy ZUS będą się z nim kontaktować" - dodano w komunikacie.

ZUS podkreślił, że każdy wniosek o RKO wymaga indywidualnego przeprocesowania oraz sprawdzenia w odpowiednich rejestrach. Jak wskazał, zdarzają się sytuacje, że rodzice lub opiekunowie złożyli po kilka wniosków na to samo dziecko, często ze sprzecznymi danymi. W niektórych wnioskach występują również błędy w numerze PESEL dziecka.

ZUS zaznacza, że nowymi świadczeniami na rzecz rodziny nie zajmują się pracownicy obsługujący emerytury, renty czy zasiłki ani pracownicy z obszaru składek, audytu, orzecznictwa lekarskiego czy administracji. "Pracownikom tych wszystkich obszarów ZUS nie przybyło pracy z tytułu nowych, wysoce zautomatyzowanych zadań" - zapewnił ZUS.

W komunikacie zwrócono uwagę, że obsługa 500 plus i RKO to zadanie Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin. Centrum powstało, aby realizować dodatkowe zadania, w tym RKO. Jak wyjaśnił ZUS ze względu na to, że wnioski są elektroniczne, zdecydowana większość z nich obsługiwana jest bez udziału człowieka - przez specjalną aplikację.

***


PAP
Dowiedz się więcej na temat: RKO | rodzinny kapitał opiekuńczy | ZUS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »