Zwrot zakupów do sklepu. Czego potrzeba?

Zwrot produktów to temat, który budzi wiele pytań, zwłaszcza w kontekście różnic między zakupami w sklepie stacjonarnym a zakupami online. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat zasad zwrotu towarów w obu tych przypadkach, które mogą pomóc uniknąć wielu nieporozumień.

Zwrot produktów zakupionych w sklepie stacjonarnym

Zwrot towaru to prawo, z którego można skorzystać tylko w określonych okolicznościach. W przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych, możliwość zwrotu zależy od polityki konkretnego sklepu. Sprzedawca nie ma bowiem ustawowego obowiązku przyjmowania zwrotów, jeśli zakupiony produkt jest pełnowartościowy i zgodny z umową. 

Natomiast jeżeli dany sklep zdecyduje się na umożliwienie konsumentowi zwrotu towaru to powinien dokładnie określić jego zasady w regulaminie. W takiej sytuacji sklep nie może odmówić zwrotu na zasadach, w które określił w regulaminie. 

Reklama

Aby zwrócić produkt w sklepie stacjonarnym, najczęściej wymagane są:

  • Dowód zakupu, taki jak paragon, faktura lub potwierdzenie transakcji.
  • Stan nienaruszony towaru – zwracany produkt nie może nosić śladów użytkowania, a metki i opakowanie powinny pozostać nienaruszone.

Przed dokonaniem zakupu, warto dokładnie zapoznać się z regulaminem sklepu i jego polityką zwrotów. W tym celu można również zapytać sprzedawcę w momencie zakupu, aby uniknąć nieporozumień w przyszłości. Aby dokonać zwrotu w sklepie stacjonarnym wystarczy zabrać ze sobą produkt oraz dowód zakupu i udać się do punktu, w którym kupiło się daną rzecz i zgłosić chęć zwrotu pracownikowi przy kasie. 

Zwrot produktów zakupionych online

Zakupy online rządzą się innymi prawami niż te, dokonywane w sklepach stacjonarnych. Jeżeli konsument chce zwrócić produkt zamówiony przez internet, sprzedawca ma obowiązek jego przyjęcia oraz zwrotu zarówno ceny towaru, jak i kosztu przesyłki. Oczywiście pod warunkiem, że produkt jest w stanie nienaruszonym i nie ma śladów użytkowania.

W przypadku zakupu przez intermet konsument ma prawo odstąpić od umowy produkt w ciągu 14 dni (w wielu sklepach mowa nawet o 30 dniach) od zawarcia umowy sprzedaży bez podania przyczyny. Różnice w polityce zwrotów wynikają z faktu, iż zakupów online dokonuje się na podstawie opisu oraz zdjęcia towaru, które nie zawsze są zgodne rzeczywistością. W takiej sytuacji klient podejmuje decyzję o zakupie bez fizycznego sprawdzenia danego produktu. Regulacje mają na celu ochronę konsumentów przed nieuczciwymi sprzedawcami.

Jakich produktów nie można zwrócić?

Okazuje się jednak, że nie wszystkie produkty podlegają zwrotowi, nawet jeśli zostały zakupione online. Zgodnie z przepisami, zwrot nie jest możliwy m.in. w przypadku towarów:

  • szybko psujących się lub mających krótki termin przydatności do spożycia, np. świeża żywność;
  • rozpieczętowanych kosmetyków;
  • o charakterze higienicznym, np. bielizna, gdy została rozpakowana;
  • wyprodukowanych na indywidualne zamówienie klienta;
  • zakupionych podczas aukcji publicznej;
  • w formie nagrań audio, wideo lub programów komputerowych na fizycznych nośnikach, jeśli zostały rozpieczętowane;
  • leków i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego.

Zwrot towarów jest procesem, który wymaga znajomości podstawowych zasad konsumenckich. Sprawdzenie regulaminu sklepu przed dokonaniem zakupu pozwala uniknąć późniejszych problemów i nieprzyjemnych sytuacji. Dzięki temu można świadomie decydować o zakupie. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zwrot towaru | sklep zakupy | zakupy online
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »