Reklama

10 składników dobrego biznesplanu

Nie proś o pieniądze. Nie rób żadnego kroku bez tego niezbędnego poradnika. Jeżeli sądzisz, że biznesplan jest ci potrzebny tylko do zdobycia kapitału, to się grubo mylisz.

Starannie przemyślany i sumiennie zaktualizowany biznesplan wyznacza strategię każdej firmy. Wytycza kierunek, ułatwia komunikację i określa wskaźniki oceny wyników. Co więcej, dobrze opracowany biznesplan zmusza właścicieli firm do nieustannego zastanawiania się nad mocnymi i słabymi punktami swojej działalności. Ten dokument jest też absolutnie niezbędny, gdy udajemy się do zawodowych inwestorów.

Reklama

10 wskazówek i pułapek związanych z przygotowaniem dobrego biznesplanu

10 najbardziej wpływowych guru biznesu

10 firm, które można założyć za niecałe 10 tys. dolarów

10 firm o najwyższym poziomie zrównoważonego rozwoju

10 pułapek czyhających na aroganckich przedsiębiorców

Biznesplany uwzględniające poziom ryzyka inwestycyjnego - na ogół 20-stronicowe - opierają się na solidnej wiedzy na temat branży i możliwości zarobienia. Nie mogę go za was przygotować, ale mogę przedstawić 10 podstawowych elementów, które mają największe znaczenia dla właścicieli i inwestorów.

1. Zdefiniowanie problemu. Każdy plan musi się zaczynać od wyjaśniania, jaki problem ma rozwiązać firma - a nie od opisu firmy i produktu. Opisz go językiem zrozumiałym dla swojej matki i przelicz "koszt bólu" na złotówki lub czas. Unikaj gołosłownych twierdzeń w stylu "każdy klient tego potrzebuje" i bełkotu, jak choćby "platforma nowej generacji", które nic nie znaczą i podważają naszą wiarygodność.

2. Rozwiązanie i korzyści. To nie jest miejsce na szczegółową specyfikację produktu. Wyjaśnij tylko jak i dlaczego produkt działa, uwzględniając ocenę jego korzyści dla klienta. Unikaj cały czas żargonu technicznego i hiperboli.

3. Branża i rozmiar rynku. Nie rozwlekając się zbytnio, przedstaw rozwój branży, podział rynku, jego dynamikę i charekterystykę klientów. Skutecznie w tym pomogą odpowiednie tabele i wykresy z danymi pochodzącymi z akredytowanych źródeł.

4. Wyjaśnienie modelu biznesowego. W tej części należy przedstawić (jasno!), na czym chcesz zarobić - kto ci będzie płacił i ile zostanie dla ciebie po opłaceniu wydatków. Powinno wystarczyć jedno spojrzenie, by zrozumieć potencjał rozwoju firmy.

5. Konkurencja i trwała przewaga. Stwórz listę wszystkich konkurentów, w tym produktów i usług podobnych. (Prosty przykład: jeśli sprzedajesz samochód, nie zapomnij o motorach i pociągach.) Następnie opisz dokładnie swoją trwałą przewagę konkurencyjną i wymień bariery w dostępie do rynku, które pomogą ci pokonać konkurencję.

6. Strategia marketingowa i sprzedaży. Tutaj należy podsumować, jak wejdziesz na rynek z uwzględnieniem strategii cenowej i kanałów dystrybucyjnych (które mogą także obejmować partnerstwa strategiczne). Jest to dobre miejsce, by przedstawić daty najważniejszych wydarzeń.

7. Kadra menadżerska. Inwestorzy stawiają na ludzi, nie na idee. Przekonaj inwestorów, że twój zespół ma odwagę i determinację, by założyć nową firmę i wykaż się dobrą znajomością specyficznej dla firmy dziedziny. Przedstaw doradców firmy i najważniejsze osoby w firmie.

8. Wymagania w zakresie finansowania. Wyjaśnij, jak obliczyłeś kwotę kapitału, o którą wnioskujesz, i opisz dokładnie, jak planujesz wykorzystać te środki. Wykaż kwoty, jakie zaangażowali założyciele i udziałowcy, uwzględniając własny wkład pracy (godziny przepracowane w zamian za procent udziału w firmie, a nie wypłatę wynagrodzenia w gotówce).

9. Prognozy finansowe. Uwzględnij dochody i wydatki za trzy ostatnie lata (w stosownym przypadku) i przedstaw prognozy na kolejne pięć lat. Przedstaw jasno i uzasadnij założenia na temat rozwoju. Podkreśl, jaki jest próg opłacalności.

10. Strategia wyjścia. Ta część jest wymagana, jeśli zamierzamy pozyskać inwestorów z zewnątrz, którzy będą chcieli się dowiedzieć, kiedy i jak mogą odzyskać swoje środki oraz jakich zysków mogą się spodziewać. (Pierwsze oferty publiczne - wybierane najczęściej przez wielu inwestorów - są obecnie rzadkością.) Planujesz pozostawić biznes w rękach rodziny? Pomiń tę część. Pułapka: wielu przedsiębiorców rozbudowuje firmy, tylko po to, by je sprzedać. Dla wielu jest to wykluczone. Lepiej się więc skoncentrować na stworzeniu solidnie funkcjonującej firmy. Pieniądze, sława i dzwon giełdowy przyjdą same.

Końcowa rada na temat dobrego biznesplanu: te najdłuższe i najbardziej skomplikowane na ogół nie wygrywają. Ten dokument ma objaśniać i upewniać, a nie zabawiać. Najlepsze plany przewidują wszystkie pytania, jakie może zadać inwestor, i odpowiadają na nie. Jak choćby: - Gdzie mam podpisać?

Pięć typowych błędów finansowych małych firm

Martin Zwilling

ZOBACZ AUTORSKĄ GALERIĘ ANDRZEJA MLECZKI

Dowiedz się więcej na temat: firmy | składniki

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »