Amortyzacja samochodu osobowego będącego środkiem trwałym spółki
Obowiązujące od 1 stycznia 2019 r. zmiany w zakresie amortyzacji samochodów osobowych dotyczą zarówno podatników PIT, jak i CIT. Stosuje się je w odniesieniu do pojazdów nabytych/wprowadzonych do ewidencji środków trwałych począwszy od 1 stycznia 2019 r., jak i przed tą datą.
Czy w zakresie amortyzacji samochodu osobowego zmiany wprowadzone od 1 stycznia 2019 r. dotyczą również środków trwałych zakupionych i wprowadzonych do ewidencji przez spółkę z o.o. przed datą zmiany przepisów?
Na temat nowych zasad amortyzacji samochodów osobowych na łamach BI pisaliśmy wielokrotnie.
Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2019 r. do ustaw o podatku dochodowym (zarówno PIT, jak i CIT) wprowadzono nowy, wyższy limit, ograniczający możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych od wartości początkowej samochodu osobowego. W myśl tych nowych regulacji, podatnik nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych od wartości początkowej samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej 150.000 zł (limit obowiązujący do 31 grudnia 2018 r. wynosił 20.000 euro, co przy aktualnym kursie złotego wobec euro oznacza, że limit ten był znacznie niższy).
Od 1 stycznia 2019 r. do ustaw o podatkach dochodowym wprowadzono również dodatkowy, wyższy limit ograniczający wielkość amortyzacji w wysokości 225.000 zł, odnoszący się do samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym. Limit ten znajdzie jednak zastosowanie do pojazdów elektrycznych, oddanych do używania dopiero od dnia następującego po dniu ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem albo stwierdzenia przez Komisję Europejską, że przepisy te nie stanowią pomocy publicznej. Natomiast do tego dnia będzie się stosowało limit odnoszący się do samochodów innych niż pojazdy elektryczne, wynoszący 150.000 zł.
Jak potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi z 9 listopada 2018 r. na zapytanie naszego Wydawnictwa, nowe limity należy stosować również w odniesieniu do samochodów osobowych przyjętych od używania i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2019 r.
Jak wskazało MF:
"(...) przedsiębiorcy korzystający z samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych do dnia 31 grudnia 2018 r., będą mogli po wejściu w życie przedmiotowej ustawy (nowelizującej, wprowadzającej nowe limity - przyp. red.) korzystać z limitów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2019 r. (...)"
Pełną treść odpowiedzi MF cytowaliśmy w Biuletynie Informacyjnym nr 34 z 1.12.2018 r. na str. 4-5 |
Uwzględniając przywołane wyjaśnienia należy pamiętać, że korzyści wynikające z zastosowania nowego, wyższego limitu mogą dotyczyć jedynie odpisów amortyzacyjnych naliczanych od 1 stycznia 2019 r.
Tak więc, niezależnie od tego, kiedy pytająca spółka z o.o. nabyła samochód osobowy oraz wprowadziła go do ewidencji środków trwałych i rozpoczęła jego amortyzację, w 2019 r. do jego amortyzacji powinna stosować "nowy" limit odpisów amortyzacyjnych (w wysokości 150.000 zł).
Przykład
Spółka z o.o. w 2018 r. rozpoczęła amortyzację samochodu osobowego o wartości początkowej 250.000 zł, przyjmując stawkę amortyzacyjną w wysokości 20% rocznie. Wartość 20.000 euro (według limitu obowiązującego w 2018 r.) przeliczona na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania samochodu do używania wyniosła 80.000 zł (zastosowano kurs przykładowy). Rozliczenie odpisów amortyzacyjnych:
Rozliczenie odpisów amortyzacyjnych w 2018 r.: a) część odpisu amortyzacyjnego stanowiąca koszt podatkowy: (80.000 zł : 250.000 zł) × 4.166,67 zł = 1.333,33 zł; b) część odpisu amortyzacyjnego niestanowiąca kosztu uzyskania przychodów: 4.166,67 zł - 1.333,33 zł = 2.833,34 zł. Rozliczenie odpisów amortyzacyjnych w 2019 r.: a) część odpisu amortyzacyjnego stanowiąca koszt podatkowy: (150.000 zł : 250.000 zł) × 4.166,67 zł = 2.500 zł; b) część odpisu amortyzacyjnego niestanowiąca kosztu uzyskania przychodów: 4.166,67 zł - 2.500 zł = 1.666,67 zł. Zgodnie z przedstawionym przykładem, spółka w 2018 r. miesięcznie zaliczała do kosztów uzyskania przychodów część odpisu amortyzacyjnego w kwocie 1.333,33 zł, zaś w 2019 r. miesięcznie będzie zaliczała do kosztów uzyskania przychodów część odpisu odpowiadającego kwocie 2.500 zł. |
Dodajmy, że od 1 stycznia 2019 r., w przypadku, gdy samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika (tj. do tzw. celów mieszanych), podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tylko 75% wydatków z tytułu używania tego samochodu (dotyczy to również kwoty VAT naliczonego, która zgodnie z przepisami o VAT nie podlega odliczeniu). Powyższe ograniczenie wynika z art. 16 ust. 1 pkt 51 i ust. 5a ustawy o PDOP i dotyczy kosztów związanych z eksploatacją samochodu osobowego (tj. np. wydatków na zakup paliwa, na naprawy, itd.).
Zwróćmy uwagę, że samochód osobowy uznaje się za używany do celów mieszanych (a więc również do innych niż związane z prowadzoną działalnością gospodarczą), jeżeli podatnik nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu, o której jest mowa w przepisach o VAT, a więc ewidencji warunkującej pełne odliczenie VAT naliczonego.
Obowiązek prowadzenia takiej ewidencji nie dotyczy podatników zwolnionych z VAT (przedmiotowo i podmiotowo, w tym ze względu na wielkość obrotów nieprzekraczającą 200.000 zł). W konsekwencji podatnicy ci mają możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów całej kwoty wydatków na używanie samochodów osobowych. Tak wyjaśnił przedmiotową kwestię Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych z 27 marca 2019 r., nr 0112-KDIL3-3.4011.77.2019.1.MC i z 29 kwietnia 2019 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.24.2019.2.MO.
Piszemy o tym w niniejszym numerze Biuletynu Informacyjnego na str. 5 |
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych Nr 15 z dnia 2019-05-20