Bez certyfikatu ani rusz

Od 1 stycznia 2008 r. wszystkie firmy, nie tylko największe, będą mogły składać deklaracje podatkowe przez internet. Dotychczas z tej możliwości korzysta jedynie 8 proc. uprawnionych przedsiębiorstw.

Zdaniem ekspertów, konieczne jest lepsze informowanie o nowych rozwiązaniach.

Rozliczanie podatku przez internet ma być wkrótce dostępne także dla "zwykłych" podatników. Od 1 kwietnia 2008 r. podatnicy będą też mogli elektronicznie rozliczyć PIT 36, PIT 37 i PIT 38 (od zysków kapitałowych).

Dotychczas, od 16 sierpnia 2006 r., elektroniczne deklaracje podatkowe mogły składać duże firmy, których roczne przychody netto przekraczają 5 mln euro. Mogły to robić w wyspecjalizowanych urzędach skarbowych. Jednak według danych z września 2007 r. z tej możliwości skorzystało jedynie 677 firm z 7,5 tys. uprawnionych, czyli 8 proc.

Reklama

Według resortu finansów, w dużym stopniu wynika to z braku wiedzy oraz braku części formularzy; część jest składana elektronicznie, a część nadal "na papierze". Firmy, które decydowały się na elektroniczne rozliczanie, robiły to głównie z ciekawości. Jednak MF przekonuje, że narzędzie to będzie coraz bardziej użyteczne, w miarę jak pojawiać się będą nowe deklaracje elektroniczne.

Opinię tę podziela ekspert Business Centre Club, Krzysztof Szubert. Według niego, strona rządowa równolegle z pracą nad systemem informatycznym powinna informować podatników o nowych możliwościach. Dodał, że dotychczas interesowały się tym głównie firmy z branży informatycznej.

Prezes firmy doradczej Trusted Information Consulting Wiesław Paluszyński podkreśla, że ważne jest też uproszczenie procedur. Przypomniał, że aby elektronicznie rozliczyć podatek, trzeba złożyć do urzędu skarbowego "papierowe zgłoszenie", czyli pisemne zawiadomienie i uzyskać zaświadczenie urzędu.

Podstawowym warunkiem elektronicznego rozliczania podatków jest uzyskanie bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą certyfikatu. Podatnik musi zgłosić się do jednego z kwalifikowanych podmiotów świadczących usługi certyfikacyjne, od którego uzyska tzw. certyfikat kwalifikowany.

Jeden z tych podmiotów - należące do Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych Sigillum Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej - oferuje kompletny zestaw podpisu elektronicznego za 401,38 zł brutto (329 zł netto).

W zestawie znajduje się: karta kryptograficzna Sigillum - nośnik kluczy kryptograficznych i powiązanych z nimi certyfikatów, czytnik kart kryptograficznych, oprogramowanie do czytnika i karty, służące m.in. do zmiany kodów PIN karty i zarządzania certyfikatami zapisanymi na karcie, certyfikat kwalifikowany Sigillum Top i certyfikat komercyjny Sigillum Basic.

Jak informuje Marek Barszczyński z PWPW, jest to wydatek jednorazowy. Po roku, czyli po upływie ważności certyfikatu, właściciel uiszcza roczną opłatę, która obecnie wynosi 95 zł netto za odnowienie certyfikatu.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: PIT | deklaracje podatkowe | firmy | certyfikat | internet | deklaracje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »