Bon turystyczny: Przedsiębiorcy mają wątpliwości
Bon turystyczny został wprowadzony w środku wakacji i nie wszyscy przedsiębiorcy, którzy chcą zarejestrować się w programie, zdążyli się zapoznać z jego warunkami. Najwięcej wątpliwości dotyczy wymogów koniecznych do rejestracji oraz interpretacji, czym jest impreza turystyczna.
Przedsiębiorcy pytają najczęściej o to, do jakich rejestrów wymagane są wpisy oraz o to, czym jest "impreza turystyczna" i czy obejmuje również koszt posiłku. Zgodnie z ustawą, do programu mogą dołączyć przedsiębiorcy turystyczni lub organizacje pożytku publicznego, które realizują usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne na terytorium Polski.
- Zgodnie z prawem, impreza turystyczna musi trwać min. 24 godziny lub zawierać usługę noclegową. Oznacza to, że impreza turystyczna może zawierać w sobie koszt posiłku, przejazd itp. pod warunkiem, że zawiera także usługę noclegową lub trwa min. 24 h. Zgodnie z tą interpretacją jednodniowy spływ kajakowy bez noclegu nie jest imprezą turystyczną; jednodniowy bilet do parku rozrywki połączony z kosztami wyżywienia również - tłumaczy Grzegorz Cendrowski, rzecznik prasowy Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), która prowadzi rejestr podmiotów, w których można skorzystać z bonu.
Pojawiają się także pytania ze strony przedsiębiorców o to, w jaki sposób przyjmować płatność bonem i po jakim czasie dostaną gotówkę. Zgodnie z ustawą środki zostaną przelane im na konto w ciągu 14 dni.
Jednocześnie Polska Organizacja Turystyczna deklaruje, że nie dostała zgłoszeń od przedsiębiorców w sprawie nielegalnego handlu bonami turystycznymi.
- Takie pytania się nie pojawiły. Nie spotkaliśmy się także z ogłoszeniami o możliwości odsprzedania/odstąpienia bonu innej osobie. W mediach funkcjonuje kilka screen shotów, natomiast nie zauważyliśmy takich sytuacji na żadnym z portali sprzedażowych. Pamiętajmy, że zarówno sprzedawanie bonu, jak i używanie kupionego bonu jest niezgodne z prawem - podkreśla rzecznik POT.
Przypomina, że zgodnie z ustawą, świadczenie musi być spożytkowane na dziecko, na które zostało przyznane. POT deklaruje, że będzie analizować wszystkie sygnały dotyczące nieprawidłowości w realizacji programu. W celu zgłoszenia takich przypadków, prosi o przesłanie wiadomości na adres e-mail: nieprawidlowosci@bonturystyczny.gov.pl.
Z kolei uprawnieni do bonów turystycznych narzekają, że lista podmiotów jest mało użyteczna, ponieważ zawiera formalną nazwę podmiotu, zupełnie inną niż ta, pod którą funkcjonuje pensjonat czy hotel.
- Autor pomysłu z bonami najwidoczniej za długo się nad nim nie zastanawiał. Chociaż lista przedsiębiorców, którzy akceptują takie rozwiązanie, jest dostępna w internecie, to w praktyce trudno się zorientować. Przecież nazwa handlowa to nie to samo, co oficjalna nazwa w rejestrze przedsiębiorców. To utrudnia poszukiwania, bo zamiast wybierać miejsce, które jest odpowiednie dla nas i dla dzieci, muszę się zastanawiać, czy dany hotelarz honoruje rządowy bon - mówi pan Jacek z Warszawy, który właśnie planuje urlop z rodziną.
Format listy jest zrobiony zgodnie z ustawą. POT już zapowiedział, że będzie wnioskował do Ministerstwa Rozwoju o poprawienie funkcjonalności listy.
Monika Krześniak-Sajewicz