Reklama

Centra handlowe - deweloperzy przekonani o sile dużych miast

Po kilku latach przestoju, gdy deweloperzy nieruchomości komercyjnych bardziej skupiali się na projektach realizowanych na mniejszych rynkach, znów mamy powrót do dużych miast. Druga połowa roku dostarczyła nam otwarć kilku dużych, nowych centrów handlowych w największych ośrodkach kraju. Eksperci podkreślają - na rynku robi się coraz ciaśniej - nowe otwarcia wymuszają zmiany w konkurencyjnych obiektach, które chcą się utrzymać na rynku.

14 września 2017 roku blisko 65 tysięcy ludzi brało udział w otwarciu nowego centrum handlowego w Warszawie. Galeria Północna - pierwszy nowy obiekt tego typu od 10 lat - wyrosła w dzielnicy Białołęka.

Reklama

Galeria Północna, będąca zarazem największym centrum handlowym Warszawy, o powierzchni ponad 64 tys. m kw., zlokalizowana jest przy ul. Światowida. Do dyspozycji gości oddanych zostało ponad 200 sklepów, butików i punktów usługowych, strefa gastronomiczna, 11-salowe kino oraz 2300 miejsc parkingowych. Inwestorem i zarządcą Galerii Północnej jest Grupa GTC. Zgodnie z jej szacunkami, w bezpośrednim zasięgu obiektu mieszka ponad 750 tys. osób.

Galeria ma przyciągnąć klientów zróżnicowaną i ciekawą ofertą. Wśród najemców są marki debiutujące na polskim rynku, jak np. brytyjski Hamleys - jedna z największych na świecie sieci sklepów z zabawkami i oficjalny dostawca zabawek dla brytyjskiej rodziny królewskiej. Hamleys ma ponad 70 salonów na całym świecie, w tym w Dublinie, Dubaju, Ammanie, Glasgow, Bombaju, Madrasie i Rijadzie. Sklep Hamleys w Galerii Północnej ma ponad 1,5 tys m kw. Inna debiutująca na polskim rynku marka w tym centrum handlowym to Newbie. To kolekcja dla niemowląt i młodszych dzieci, która do tej pory dostępna była dotychczas tylko w sklepach KappAhl. Trzeci w Polsce, a pierwszy w Warszawie (po Poznaniu i Katowicach), jest salon marki 4Faces, należącej do spółki OTCF. Na 1000 m kw. powstał multibrandowy sklep sportowy.

Miesiąc później doszło do kolejnego otwarcia nowej, dużej nieruchomości komercyjnej z segmentu handlowego. Mowa o centrum handlowym Serenada w Krakowie. Obiekt ma ponad 40 tys. m kw. powierzchni użytkowej i liczy ponad 160 sklepów, restauracji, lokali usługowych. Nowy obiekt wyrósł przy ul. Bora-Komorowskiego w północno-wschodniej części miasta, w rejonie, gdzie funkcjonuje już centrum handlowe Krokus oraz Park Wodny.

Wśród najemców w obiekcie są m.in. Reserved, Mohito czy H&M. W Serenadzie otwarto również pierwszy w mieście salon Van Graff i największy krakowski sklep Zara o powierzchni 3,5 tysiąca metrów kwadratowych. Nie zabrakło też małych przedsiębiorstw, takich jak butik Maravilla, salon optyczny Lucky Look czy Torebkowy Szał.

Kolejne spektakularne otwarcie tym razem przenosi nas do Wrocławia - mowa o galerii Wroclavii - otwartej 18 października w samym centrum miasta, za dworcem kolejowym Wrocław Główny, w miejscu dawnego dworca autobusowego (nowy dworzec znajduje się w galerii). Wroclavia to wielofunkcyjna nieruchomość komercyjna, na główną część handlową składa się 200 sklepów, w tym prawie 30 restauracji i kawiarni, 20-salowe kino Cinema City (m.in. pierwszy w mieście IMAX), a także całodobowy klub fitness CityFit, sala zabaw dla dzieci Fikołki oraz zielony ogród o powierzchni ponad 4 tys. m kw. Powierzchnia użytkowa obiektu to ponad 60 tys. m kw.

Warto dodać, że nowa galeria wyrosła w miejscu, gdzie nieomal po sąsiedzku znajduje się inny duży obiekt handlowy, a mianowicie Galeria Arkady. W promieniu 500 metrów są też takie nieruchomości jak Dom Handlowy Renoma oraz galeria w wieżowcu Sky Tower.

Rynek (nie)nasycony?

Ostatnie spektakularne otwarcia galerii handlowych (rok wcześniej nowy duży obiekt - Posnania - został otwarty w Poznaniu) pokazują, że wbrew danym o nasyceniu nowoczesnym, dużym handlem inwestorzy nadal wierzą w potencjał największych miast w kraju. Najbardziej ekstremalnym przykładem jest wspomniany powyżej Wrocław, gdzie wskaźnik nasycenia galeriami handlowymi jest jednym z najwyższych w Polsce (około 900 m kw. na 1000 mieszkańców). Mimo to i mimo dużego zagęszczenia obiektami w centrum, przykład Wroclavii pokazuje, że deweloperzy wierzą w ten rynek.

Choć w Krakowie i Warszawie poziom nasycenia jest niższy (ponad 570 m kw. na 1000 mieszkańców w Warszawie, podobnie w Krakowie), to jednak eksperci wskazują, że rynki już są "pełne". Mimo to w budowie pozostaje kolejne ponad 600 tys. m kw. Dla ekspertów nie ulega jednak wątpliwości, że otwarcia nowych obiektów będą wymuszały zmiany wśród całej lokalnej konkurencji. W dobie zmian preferencji klientów, rozwoju e-handlu, jest to jednak oczywiste. Galerie handlowe, by przetrwać, muszą nie tylko się modernizować i urozmaicać grono najemców, ale też stawiać na ofertę nie tylko handlową, a w większym stopniu rozrywkową, usługową czy też biurową.

Marcin Moneta

Dowiedz się więcej na temat: galerie handlowe w Polsce | centra handlowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »