Centra handlowe powoli zapominają o koszmarze z czasów pandemii koronawirusa

Polska Rada Centrów Handlowych poinformowała, że w I półroczu 2022 r. centra handlowe wróciły do wyników i trendów sprzed pandemii; obroty były w tym okresie o 6,3 proc. wyższe niż w pierwszym półroczu 2019 r., a odwiedzalność wyniosła 99 proc. tej z 2019 r.

"Z analizy raportu Retail Research Forum wynika, że w I półroczu 2022 r. branża centrów handlowych odbudowywała swój potencjał, wracając do wyników i trendów sprzed pandemii. Poziomy obrotów przekroczyły, a odwiedzalność osiągnęła 99 proc. tej sprzed pandemii" - podkreślił dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych Krzysztof Poznański.

60 transakcji

Według raportu PRCH, w I połowie 2022 r. na rynku nieruchomości komercyjnych sfinalizowano prawie 60 transakcji o wartości przekraczającej 2,88 mld euro. Za 26 proc. spośród tej kwoty, czyli 800 mln euro odpowiadają transakcje dotyczące nieruchomości handlowych.

Powierzchnia handlowa wzrosła o 97 tys. mkw. GLA (powierzchnia najmu brutto), czyli ok. 8 proc. więcej niż w I półroczu 2021 r. Dzięki otwarciu 11 nowych parków handlowych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców oraz rozbudowie 4 centrów handlowych łączne zasoby powierzchni handlowej na polskim rynku osiągnęły poziom ok. 12,74 mln mkw., czyli 334 mkw. na 1000 mieszkańców (683 mkw. na 1000 mieszkańców w 8 największych aglomeracjach).

Reklama

Centra handlowe najbardziej popularne

W budowie pozostaje kolejne 390 tys. m kw. GLA, w tym 240 z przewidywanym terminem otwarcia w II połowie 2022 r. Najbardziej popularnym formatem pozostają centra handlowe, które stanowią 84 proc. zasobów handlowych w Polsce. Parki handlowe odpowiadają za 14 proc., a 2 proc. to centra wyprzedażowe (tzw. outlety).

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Powrót do dobre kondycji

Jak podkreślono, dane wskazują, że po okresie pandemii rynek centrów handlowych wraca do dobrej kondycji. "Należy jednak pamiętać o trudnym otoczeniu makroekonomicznym i politycznym. To zarówno kwestie inflacji, sytuacji gospodarczej, cen nośników energii i jej możliwych niedoborów jak i niestabilnej sytuacji związanej z wojną w Ukrainie" - zaznaczono.

PRCH zrzesza ponad 200 członków z branży centrów handlowych.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: handel Polska | pandemia koronawirusa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »