Centralwings gotowy do nowego sezonu
Tania linia LOT koryguje plany, myśli o podnoszeniu kapitału i czeka na nowy zarząd. W piątek rada nadzorcza Centralwings zajmie się sprawą nowego zarządu.
Mają nim kierować trzy osoby, zamiast - jak dotychczas - jedna.
- Mamy sześciu kandydatów do zarządu Centralwings i uważam, że wybór powinien nastąpić jak najszybciej. Nawet dziś - mówi Bogusław Grabowski, członek rady nadzorczej Centralwings. Piotr Kociołek, dotychczasowy prezes, oddaje dziś stery spółki.
Bliżej właściciela
Rada zajmie się także modyfikacją planów działania przewoźnika. - Skorygujemy je na ten rok, biorąc pod uwagę szczegóły nowej siatki połączeń - wyjaśnia Bogusław Grabowski. To oznacza, że latem Centralwings obsłuży więcej tras niż pierwotnie planował. Zmieni się także nieco zarządzanie finansami. - Postanowiliśmy stosować prognozy walut i cen paliw LOT. To racjonalne z punktu widzenia prezentacji skonsolidowanych planów grupy - dodaje przedstawiciel rady.
Centralwings podaje, że strata za 2005 r. osiągnęła 57,6 mln zł wobec planowanej 43,3 mln zł. Przychody były zgodne z planem, nadwyżka kosztów w 62 proc. wynika z niekorzystnych kursów walut i cen paliwa. Pozostałą część Centralwings tłumaczy większą liczbą operacji lotniczych, głównie tzw. dolotów przy czarterach.
- W pierwszym roku działalności trudno o precyzyjny plan, zwłaszcza gdy rynek tanich linii w Polsce dopiero się tworzy - tłumaczy Bogusław Grabowski.
Potrzebny kapitał
Rada nadzorcza zajmie się także zapewnieniem solidniejszych podstaw do działania spółki.
- Rada wystąpiła do właściciela z wnioskiem o podniesienie kapitału Centralwings sukcesywnie wraz z rozszerzaniem działalności oraz o zmianę formy prawnej na spółkę akcyjną - wylicza Bogusław Grabowski. Obecnie przewoźnik działa z zaledwie 5 mln zł kapitału, a w 2005 r. jego obroty sięgnęły 0,25 mld zł.
W obliczu zmian zarządu w LOT nie wiadomo, jak nowe władze podejdą do spółki zależnej. Rada Centralwings jest zadowolona z rozwoju przedsięwzięcia. - Osobiście nie widzę potrzeby zmian w strategii Centralwings. Wszystko zależy jednak od decyzji właściciela - mówi Bogusław Grabowski. W 2005 r. Centralwings przewiózł ponad 700 tys. pasażerów. Na ten rok planuje 1,5 mln.
Marta Filipiak