Czy darmowe programy komputerowe stanowią nieodpłatne świadczenie?
Przedsiębiorcy w prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystują często darmowe programy komputerowe, które są dołączane do gazet lub powszechnie udostępniane w internecie. W związku z ich używaniem nie powstaje przychód, który trzeba opodatkować podatkiem dochodowym.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT, przychodem podatnika z działalności gospodarczej jest także wartość świadczeń otrzymanych w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Mimo iż darmowe programy komputerowe są formą nieodpłatnego świadczenia, przychód z tytułu ich używania nie podlega opodatkowaniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy nie są one darmowe i powszechnie dostępne.
W celu opodatkowania nieodpłatnego świadczenia należy ustalić jego wartość. W przypadku wartości niematerialnych i prawnych, jakimi są programy komputerowe, odbywa się to w oparciu o ceny rynkowe stosowane przy udostępnianiu praw tego samego gatunku. Brak rynkowych cen darmowych programów dostępnych powszechnie w internecie nie pozwala na oszacowanie wartości nieodpłatnie otrzymanego świadczenia. W związku z tym wykorzystywanie w działalności gospodarczej darmowych programów komputerowych należy traktować jak wykorzystywanie powszechnie dostępnych danych. Stanowisko to zostało potwierdzone w interpretacji ministra finansów z dnia 10 marca 2006 r. (PB3/GM-8213-12/06/144).
Inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku programów, które są bezpłatne jedynie dla części odbiorców (np. osób, które pobrały bezpłatnie program w czasie trwania promocji). W tym przypadku organ podatkowy nie będzie miał trudności w ustaleniu wartości nieodpłatnego świadczenia, gdyż będzie mógł porównać ceny rynkowe obowiązujące dla innych odbiorców. W takiej sytuacji powstały przychód będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
W przeciwieństwie do programów dostępnych powszechnie w internecie, programy dołączane do gazet nie muszą być darmowe. W tym przypadku jednak również nie powstaje przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia. Mimo iż program, który jest sprzedawany na rynku, otrzymujemy jako dodatek do gazety, to nie stanowi on nieodpłatnego świadczenia. Wartość takiego programu jest wliczona w cenę gazety, a takie hasła, jak ,,gazeta + program gratis'' stanowią jedynie chwyt marketingowy.
Dorota Kępka, księgowa Tax Care