Czy warto kształtować liderów?
Przy okazji rozważań na temat dróg przywództwa pojawia się odwieczny dylemat - czy przywódcą trzeba się urodzić, czy można się nim stać, świadomie rozwijając pewne zachowania i umiejętności?
Jedno jest pewne - jak wynika z badania "Creating People Advantage 2014-2015: How to Set Up Great HR Functions" przeprowadzonego przez Boston Consulting Group - firmy, które stawiają na rozwój talentów i kompetencji przywódczych osiągają ponad dwa razy większe przychody i półtora raza większe zyski.
Superszybka komunikacja, konieczność analizowania ogromnych ilości danych, wszechobecne innowacje i ciągła presja czasu - oto współczesna rzeczywistość pracodawców i pracowników. Liderzy wiedzą, że nie wystarczy dotrzymać kroku tej dynamice, liczy się to, by być o krok przed nią. Kluczem do sprostania temu wyzwaniu są ludzie - ich wiedza i kompetencje.
Wiedza to potęga- te słowa Francisa Bacona, wybitnego brytyjskiego filozofa, są aktualne do dziś. W świecie, w którym jedyną stałą jest permanentna zmiana, konkurencyjną przewagę można budować głównie poprzez rozwój kompetencji i wiedzy w obszarach kluczowych dla biznesu takich jak: komunikacja, zarządzanie, przywództwo, czy koncentracja.
Współczesny biznes jest nastawiony na efekt. Chce szybkiego i skutecznego rozwiązania trudności, z jakimi się boryka, niezależnie od tego, czy dotyczą one zespołu projektowego, czy top managementu. Oferta edukacyjna w dużej mierze powinna zawierać takie rodzaje produktów edukacyjnych jak gry warsztatowe, prezentacje narzędzi biznesowych i wystąpienia publiczne. Wskazanym byłoby były opracowywaniee irealizowanie autorskich produktów edukacyjnych przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem w danej dziedzinie - mówi Patryk Góralowski, Partner Zarządzający Knowledge Brasserie, pierwszych edukacyjnych delikatesów w sieci.
Chcąc kupić wysokiej jakości kino domowe, czy biżuterię, analizujemy ofertę marek, które od lat działają w ten branży, które są znane i mają renomę. Ta sama zasada funkcjonuje w edukacji biznesowej. Wiedzę warto pozyskiwać od praktyków w konkretnym obszarze, który nas interesuje. Unikalne doświadczenie i sprawdzone know-how w połączeniu z ciekawą i charyzmatyczną osobowością prowadzącego-to gwarancja efektywnego warsztatu, czy prezentacji - komentuje Góralowski.
Strategia rozwoju pracowników powinna być wpisana w ogólną strategię rozwoju każdej organizacji. Przykłady liderów takich, jak General Eletric, Google, czy Procter & Gamble, którzy od lat aktywnie rozwijają swoje programy talentów, pokazują, że takie podejście daje firmie wymierne korzyści. Jest nie tylko lepiej przygotowana na wszelkie zmiany, czy pogorszenie warunków na rynku, ale też przyciąga najlepszych pracowników, bo oni chcą pracować w firmach, które zapewnią im rozwój i dostęp do wiedzy.