Duże zapasy, ceny niższe
Polski rynek wymiany opon w tym roku może wzrosnąć do 11,3 mln opon z 10,5 mln opon rok wcześniej. Do 2015 roku polski rynek będzie rocznie wzrastać o około 5 proc. - poinformował w środę na konferencji Piotr Zielak dyrektor generalny Continental Opony Polska.
Przewiduje się, że polski rynek do 2015 roku będzie wzrastał o 5 proc. rocznie" - powiedział.
"Jednak może się okazać, że prognozy na rok 2007 są niedoszacowane, bo na koniec sierpnia rok do roku rynek wzrósł o 15 proc." - dodał.
Zaznaczył jednak, że wzrost ten na koniec roku będzie mniejszy niż 15 proc., że względu na dość duże zapasy opon zimowych zgromadzonych wcześniej przez sprzedawców.
W Polsce najwięcej, bo 88 proc. wszystkich opon, sprzedają dilerzy opon. Kolejny kanał sprzedaży to internet, przez który sprzedaje się 5 proc. opon. Na następnym miejscu z 4 proc. udziałem są dilerzy samochodów, a 3 proc. należy do tak zwanej nowej dystrybucji, jak supermarkety. Zdaniem Zielaka w najbliższych dziesięciu latach przez internet będzie sprzedawanych 10-12 proc. opon w Polsce.
Prezentowany raport o rynku opon uwzględnia rynek wtórny, nie wliczając opon zakładanych do nowych samochodów. Zielak poinformował, że sam Continental powinien w tym roku sprzedać 1,7 mln opon, co będzie stanowiło blisko 40 proc. wzrost, a obroty w tym roku w Polsce powinny sięgnąć 450 mln zł.
Szef polskiego Continentala powiedział, że prezentowane przez niego dane oparte są o statystykę M-100, która szacuje wszystkich producentów uwzględniając cały obraz oponiarskiego rynku.
Wcześniej Continental podawał dane zgodnie ze statystyką ERMC (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Branży Oponiarskiej) która zbiera dane od zrzeszonych w niej firm.
Producenci zrzeszeni w ERMC dobrowolnie wymieniają się danymi, jednak dane te pokazują około 89 proc. rynku, gdyż do stowarzyszenia nie należą producenci chińscy i część koreańskich.
Według Zielaka dla polskiego rynku różnica pomiędzy statystykami to około 1 mln opon.
Według szacunków analityków rynek europejski wzrośnie w 2015 roku do 340 mln opon z 240 mln opon w 2005 roku, czyli średnio o 3,5 proc. rocznie. Światowy rynek opon również będzie rozwijał się w tempie 3,5 proc. rocznie i w 2015 roku ma zostać sprzedanych 1,17 mld opon.