Reklama

Dyskonty faktycznie mają problem z różnicami cen produktów na półce i przy kasie

Czy różnica cen produktów na półce i przy kasie to rzeczywiście istotny problem? Których formatów sklepowych dotyczy on najczęściej? Na prośbę portalu wiadomoscihandlowe.pl agencja Inquiry sprawdziła, jak to zjawisko wygląda z perspektywy konsumentów w poszczególnych kanałach sprzedaży.

Przypomnijmy, że temat różnic cen został nagłośniony w październiku, gdy UOKiK wziął pod lupę ceny w sieci Biedronka. Prezes urzędu Marek Niechciał stwierdził, że wpłynęło "bardzo dużo sygnałów z całego kraju" na temat nieprawidłowości cen akurat w sklepach tej sieci. Od początku roku do końca września Inspekcja Handlowa otrzymała ponad 230 skarg na nieprawidłowe podawanie cen w Biedronkach. Dyskonter bronił się twierdząc, że problem - przy gigantycznej skali biznesu Biedronki - jest marginalny, a różnice w cenach nie są celowym działaniem. Postępowanie UOKiK w tej sprawie wciąż trwa.

Reklama

Analiza wykonana przez Inquiry dla portalu wiadomoscihandlowe.pl wykazała, że problem nieprawidłowości cen dotyczy całego rynku handlowego. - Wyniki prezentowanego przez nas badania pokazują, ze nie tylko dyskonty mają trudności z prawidłowym oznakowaniem, ale to właśnie ich dotyczy znaczna część zastrzeżeń. Wszystkie sieci handlowe muszą pamiętać, że klienci cały czas patrzą im na ręce - komentuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

Rzeczywiście, polscy konsumenci spotykają w sklepach najrozmaitsze problemy związane z cenami. Należą do nich przede wszystkim różnice pomiędzy ceną towaru na półce i przy kasie (z takim zjawiskiem spotyka się 2/3 badanych), trudności w odnalezieniu właściwej etykiety informujące o cenie produktu (57 proc.) i brak towarów, które powinny być w promocyjnych cenach (połowa badanych). Nieco rzadziej zdarzają się sytuacje w których promocyjne ceny w gazetkach nie zgadzają się z cenami przy kasie (37 proc.). To nie wyczerpuje listy problemów, część klientów mówi również, że ceny się zbyt często zmieniają, są zbyt wysokie w stosunku do jakości, etykiety bywają nieczytelne, itd.

Podobnie wygląda ranking problemów uznanych za najbardziej uciążliwe, przy czym ponad połowa respondentów stwierdziła, że szczególnie dokuczają im różnice pomiędzy ceną towaru na półce i przy kasie.

Co więcej, problemy te pojawiają się nagminnie - w niemal wszystkich przypadkach ponad połowa osób, które spotykają się z danym zjawiskiem deklaruje, że zdarza się to prawie zawsze lub dość często (raz na kilka wizyt w sklepie). Szczególnie często występującym utrudnieniem jest złe umieszczenie etykiet z cenami, przez co trudno je odnaleźć - tu niemal co piąty respondent twierdzi, że zdarza się to przy każdych zakupach (spośród osób, które maja do czynienia z takim problemem).

Zjawiska te występują zdaniem konsumentów z różnym natężeniem w różnych rodzajach sklepów. Inquiry wzięło w badaniu pod uwagę, że poszczególne kanały cieszą się różną popularnością wśród konsumentów. To oznacza, że wyniki są oprocentowane dla klientów danego kanału.

Warto zwrócić uwagę na to, że wymienione tu trudności w najmniejszym stopniu dotyczą supermarketów i małych sklepów osiedlowych, gdzie łatwiej jest zarządzać cenami. Łatwo zauważyć, że najwięcej problemów przysparzają klientom dyskonty.

Klienci zostali także zapytani o to, co robią w sytuacji, gdy zetkną się z danym problemem. Zgodnie z przewidywaniami, okazało się, że w przypadku różnic w cenach na półce i przy kasie klient najczęściej zwraca uwagę obsłudze sklepu (58 proc. odpowiedzi). Co istotne, w przypadku gdy promocyjna cena produktu jest wyższa od ceny regularnej, aż co trzeci klient (35 proc.) deklaruje rezygnację z zakupów.

Stosunkowo rzadko pojawiała się odpowiedź "nie zwracam uwagi" i w żadnej sytuacji nie jest to dominujące zachowanie ze strony konsumentów. Klienci, a już szczególnie klienci dyskontów, zwracają uwagę na wszelkie uchybienia związane z cenami. Gotowi są zrezygnować z zakupów lub iść do innego sklepu, by kupić to, co im odpowiada - w takiej cenie, którą uznają za atrakcyjną. Tam, gdzie to możliwe, walczą o swoje. Wyniki badania Inquiry sugerują też, że zbyt częste zmiany cen mogą być dla klientów czynnikiem zniechęcającym do zakupów.

Badanie zrealizowane zostało w dniach 2-6 grudnia 2019 r. przez Inquiry (na panelu YouGov) na próbie 502 dorosłych Polaków, którzy robią zakupy w sklepach spożywczych.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »