Dzień Informacji Pozytywnej
Dziś raz pierwszy obchodzimy Dzień Informacji Pozytywnej. Pomysłodawcą tego wydarzenia jest Rejestr Dłużników ERIF Biuro Informacji Gospodarczej. Celem tej inicjatywy jest zaznajomienie konsumentów z informacją pozytywną - czym jest i co można dzięki niej uzyskać.
Budowanie pozytywnej historii finansowej staje się coraz ważniejsze, ponieważ różne firmy i instytucje usługowe sprawdzają naszą wiarygodność finansową.
Na koniec I kwartału 2015 r. w bazie Rejestru Dłużników ERIF znajdowało się ponad pół miliona informacji pozytywnych. To aż o 44% więcej niż na koniec IV kwartału 2014 r.
Informacja pozytywna jest jednym z dwóch rodzajów informacji gospodarczej, jakie na nasz temat mogą zostać umieszczone w biurach informacji gospodarczej. Na szerszą skalę znana jest informacja negatywna, która przyznawana jest konsumentom, którzy mają problem z terminowym i pełnym regulowaniem należności. Jednak nie wszyscy jeszcze wiedzą, że można posiadać informację pozytywna, która potwierdza rzetelność i wiarygodność danego konsumenta czy firmy. Taka informacja jest pewnego rodzaju referencją dla kontrahentów, usługodawców, banków i instytucji finansowych, dzięki której zyskują pewność, że dany konsument bądź przedsiębiorca na czas reguluje swoje zobowiązania.
- Jak pokazują niezależne opracowania, w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych zarówno informacje pozytywne, jak i negatywne są traktowane jako wzajemnie uzupełniające się dane, które dają pełny obraz wiarygodności płatniczej konkretnych firm i osób.
Dostarczają informacji na temat rzetelności płatniczej, będącej jedną z podstaw zaufania w obrocie gospodarczym. Jednak w Polsce wiedza na temat informacji pozytywnej dla konsumentów jest nowa i wciąż słabo rozpowszechniona - wyjaśnia Edyta Szymczak, Prezes Zarządu Rejestru Dłużników ERIF BIG S.A.
- Dlatego też postanowiliśmy wprowadzić do kalendarza Ogólnopolski Dzień Informacji Pozytywnej. W ramach tej akcji, za pośrednictwem specjalnego serwisu infoPozytywni.pl chcemy pokazywać, że budowanie pozytywnej historii płatniczej jest ważne nie tylko dla firm, z których usług korzystamy. Jest też istotne dla nas - konsumentów i przedsiębiorców, którzy na co dzień zaciągają zobowiązania i korzystają z różnych usług finansowych - dodaje Edyta Szymczak.
Z najnowszego raportu zweryfikowanego przez niezależnego biegłego rewidenta "Wielkość i struktura bazy danych Rejestru Dłużników ERIF BIG S.A." za I kwartał 2015 roku wynika, że na dzień 1 kwietnia 2015 roku w bazie tego biura na blisko 2,5 mln informacji gospodarczych znajdowało się ponad pół miliona informacji pozytywnych. To aż o 44% więcej, niż odnotowano na koniec IV kwartału 2014 roku.
Posiadanie pozytywnego wpisu w rejestrze biura informacji gospodarczej może pomóc np. w uzyskaniu korzystnej dla nas decyzji kredytowej, pożyczki czy możliwości zakupów na raty. Dodatkowo, posiadanie pozytywnej historii płatniczej może w przyszłości bezpośrednio przełożyć się na naszą pozycję negocjacyjną z instytucjami finansowymi oraz dostawcami usług takich jak telefonia komórkowa czy internet.
Przed podpisaniem umowy firmy te sprawdzają swoich obecnych i potencjalnych klientów w biurach informacji gospodarczej. Istotne są dla nich informacje, czy nie zalegamy z jakimiś płatnościami, czy opłacamy swoje rachunki bądź faktury na czas. W I kwartale 2015 r. w oparciu o dane z bazy Rejestru Dłużników ERIF pobranych zostało 1,4 mln raportów kredytowych, tj. o ok. 26% więcej niż w I kwartale 2014 roku.
- Dbanie o pozytywną informację gospodarczą na własny temat będzie przynosić korzyści samym zainteresowanym. Już sama chęć budowania pozytywnej historii kształtuje dobre nawyki finansowe - sprzyja terminowemu regulowaniu zobowiązań oraz kontroli własnych wydatków. Otrzymanie informacji pozytywnej na swój temat w bazie biura informacji gospodarczej jest łatwe. Za każdorazowo zapłacone na czas należności możemy dostać pozytywny wpis. A na co dzień wiele osób i tak płaci na czas m.in. za abonament telefoniczny, telewizję, Internet, rachunki za media lub spłaca kredyty lub pożyczki - mówi Edyta Szymczak.
Celem tego serwisu jest popularyzowanie wiedzy na temat informacji pozytywnej oraz prezentowanie zalet budowania pozytywnej historii płatniczej. Informacje na ten temat można również znaleźć na fanpage'u facebook.com/ZyjePozytywnie.
Ponadto każdy może sprawdzić, czy posiada informacje pozytywne lub negatywne w biurze informacji gospodarczej takim, jak Rejestr Dłużników ERIF BIG S.A. - wystarczy odwiedzić stronę infoKonsument.pl.
Rośnie liczba pozytywnych informacji o klientach indywidualnych i przedsiębiorstwach - wynika z danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor. Od początku ubiegłego roku liczba ta wzrosła dziesięciokrotnie.
Eksperci BIG zaznaczają, że o tworzenie pozytywnego wizerunku płatnika można też zadbać we własnym zakresie. Można na przykład poprosić firmy, w których regularnie opłacamy rachunki, aby przekazywały dane na ten temat do biur informacji gospodarczej.
Wcześniej warto też zajrzeć do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, tworząc bezpłatne BIGkonto. Uzyskamy wtedy obraz, kto i jakiego rodzaju informacje o nas wpisał, a jednocześnie od kogo pochodzą zapytania dotyczące weryfikowania wiarygodności. Raz na pół roku każdy może sprawdzić się w istniejących BIG za darmo.
W 2014 roku BIG InfoMonitor udostępnił swoim klientom ponad 15,3 mln raportów. Łącznie z bazami Biura Informacji Kredytowej posiada dostęp do 6 mln 100 tysięcy informacji i danych gospodarczych o dłużnikach.
IAR
Rejestr Dłużników ERIF BIG S.A. to jedno z czterech działających w Polsce biur informacji gospodarczej. Jego zadaniem jest przyjmowanie, przechowywanie oraz ujawnianie informacji gospodarczych o dłużnikach posiadających zaległe zobowiązania, a także o podmiotach, które terminowo regulują zobowiązania. Zamieszczenie negatywnych informacji w Rejestrze Dłużników ERIF może utrudniać lub uniemożliwiać dłużnikom korzystanie z produktów bankowych