Europejski ranking linii lotniczych. Lufthansa druga. LOT nieobecny
Niemiecki Instytut Badania Jakości Usług ankietował klientów linii lotniczych - tanich i renomowanych.
W ankiecie niemieckiego instytutu tani przewoźnicy generalnie oceniani byli gorzej niż renomowane linie. Klientów przekonywała jedynie niska cena biletów. Koszty przemawiają zazwyczaj na korzyść tanich linii lotniczych. Ponad dwie trzecie ankietowanych dokonuje najpierw porównania cen na odpowiednich portalach. Jak bardzo liczy się aspekt ekonomiczny udowadnia także popularność programów lojalnościowych wśród klientów: ponad dwie trzecie pasażerów zbiera jakieś podniebne mile.
Jak zaznacza Marcus Hammer, dyrektor instytutu, nie jest pewne, że niskie ceny na długą metę będą gwarancją sukcesu, ponieważ także w renomowanych liniach lotniczych klienci zadowoleni są z relacji między jakością usług a ceną. Dlatego przy wyborze podniebnego przewoźnika coraz bardziej będzie liczył się serwis i niezawodność przewoźnika.
W europejskim rankingu linii lotniczych pierwsze miejsce zajął holenderski przewoźnik KLM, u którego pasażerowie cenią przede wszystkim punktualność oraz niezawodność w transporcie bagażu. Także pod względem serwisu i oferty przelotów oceniano holenderskie linie bardzo wysoko.
Na drugim miejscu uplasowała się Lufthansa, której przyznano najwięcej punktów w kryterium zadowolenia klientów z serwisu (83 proc. pozytywnych ocen). Pasażerowie zadowoleni są także z obsługi na pokładzie i komfortu podróży. Pod względem niezawodności i wachlarza ofert Lufthansa jest wiodąca. Najwięcej klientów poleciłoby także tę linię innym.
Na trzecim miejscu uplasowały się linie Condor, u których pasażerowie cenią przede wszystkim relacje jakości i ceny usługi (78 proc. zadowolonych klientów).
Dalsze miejsca zajęły linie Turkish Airlines, TUI Fly, Easyjet, British Airways, Eurowings, Sun Express, a 10. miejsce Ryanair.
disq/ma, Redakcja Polska Deutsche Welle