Gdy są wydatki, a nie ma jeszcze działalności

Zanim firma rozpocznie działalność, przyszły przedsiębiorca musi się dobrze przygotować do jej otwarcia.

Zanim firma rozpocznie działalność, przyszły przedsiębiorca musi się dobrze przygotować do jej otwarcia.

Podjęcie działalności gospodarczej wymaga bowiem m.in. dokonania rejestracji i zgłoszeń w różnych urzędach i instytucjach, znalezienia lokalu na siedzibę firmy, wyposażenia biura i miejsca wykonywania działalności oraz przeprowadzenia rekrutacji pracowników. Wszystkie te działania pociągają za sobą konieczność ponoszenia wydatków. Które z nich i kiedy mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych w uruchamianej firmie?

Rejestracja działalności

Przepisy ustawy o pdof (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) nie zawierają zastrzeżenia wyłączającego z kosztów podatkowych wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Z tego względu uzasadnione jest przyjęcie, że o ile ich poniesienie ma na celu uzyskanie przychodów albo zabezpieczenie lub zachowanie ich źródła, mogą one takie koszty stanowić. Przyszły przedsiębiorca ma zatem możliwość zaliczenia w ciężar kosztów działalności gospodarczej opłat związanych z jej rejestracją, zdobyciem odpowiednich koncesji i zezwoleń, wyrobieniem pieczątek itp., które zostały poniesione przed dniem zarejestrowania tej działalności w urzędzie skarbowym. Trudno bowiem tego typu wydatkom odmówić związku z przychodami osiąganymi po uruchomieniu działalności.

Reklama

Co istotne, na możliwość zaliczenia omawianych wydatków do kosztów uzyskania przychodów nie ma wpływu ewentualny brak przychodów z działalności gospodarczej w roku ich poniesienia. Potwierdzenie takiego stanowiska znajdziemy w wyroku NSA z dnia 10 lutego 2003 r., sygn. akt I/SA/Łd 603/01.

Nabywamy wyposażenie

Urządzenie siedziby firmy to kolejne wydatki przyszłego przedsiębiorcy. Wartość m.in. pojedynczych biurek, krzeseł, witryn, szaf, lamp, telefonów i faksów oraz szeregu innych sprzętów nabywanych na potrzeby nowo tworzonej firmy zazwyczaj nie przekracza 3.500 zł. Z tego względu podatkowo traktowane one będą jako elementy wyposażenia. Jeśli wyposażenie będzie wykorzystywane na potrzeby działalności, wówczas wydatki związane z jego zakupem będą podlegały bezpośredniemu zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Pozostaje kwestia momentu zaliczenia ich do kosztów podatkowych.

Zasadniczo wydatki związane z zakupem wyposażenia podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów w miesiącu oddania go do używania (art. 22d ust. 1 ustawy o pdof). Warto dodać, że składniki wyposażenia, których wartość wynosi co najmniej 1.500 zł, przedsiębiorca zobowiązany jest wykazać w ewidencji wyposażenia.

Amortyzujemy środki trwałe

Podobnie jak nabyte przed rozpoczęciem działalności wyposażenie, również środki trwałe kupione przed uruchomieniem firmy, podatnik ma prawo, choć na innych zasadach, rozliczyć w kosztach działalności gospodarczej. Rozliczenie to następuje poprzez odpisy amortyzacyjne. Generalnie odpisów amortyzacyjnych dokonuje się w równych ratach począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dany środek przyjęto do używania. Od tej zasady ustawodawca przewiduje jednak kilka wyjątków. Jeden z nich wynika z art. 22k ust. 7 ustawy o pdof. Na jego podstawie podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność gospodarczą mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości środków trwałych zaliczonych do grup 3-8 KŚT, z wyłączeniem samochodów osobowych, na zasadach określonych w art. 22k ust. 7-12 ustawy o pdof. Odpisu tego dokonują nie wcześniej niż w miesiącu wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych. Ponadto jednorazowo, w miesiącu oddania do używania lub w miesiącu następnym, podatnicy mogą amortyzować środki trwałe, których wartość początkowa nie przekracza 3.500 zł (art. 22f ust. 3 ustawy o pdof).

Jak z powyższego wynika, dla nabycia prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych istotny jest moment wprowadzenia składnika majątku do ewidencji środków trwałych i oddania do używania, a nie moment zakupu.

Towary i materiały obejmujemy remanentem

Gdy podatnik przed uruchomieniem działalności zakupi m.in. towary i materiały podstawowe, zobowiązany jest objąć je spisem z natury sporządzanym na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Spis ten podlega wpisaniu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wydatki te nie staną się jednak kosztem podatkowym w momencie ich poniesienia. Zostaną uwzględnione w kosztach działalności dopiero przy obliczaniu dochodu na koniec roku podatkowego (jako różnica pomiędzy wartością zapasu na początek i na koniec roku podatkowego).

Środki na działalność z Funduszu Pracy

Bezrobotny na podjęcie działalności gospodarczej może otrzymać jednorazowe środki z Funduszu Pracy (art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Dz. U. z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.).

Ponieważ środki te są przyznawane jeszcze przed rozpoczęciem działalności przez bezrobotnego, nie ma podstaw do zakwalifikowania ich jako przychodów z działalności gospodarczej. Stanowią one przychód z innych źródeł, który korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o pdof.

W art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy, jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów ustawodawca wymienił wydatki sfinansowane niektórymi dochodami wolnymi od podatku. Nie ma jednak wśród nich jednorazowej pomocy dla bezrobotnego wypłaconej z FP, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o pdof. Z tego względu wydatki sfinansowane ze środków FP mogą być zaliczane do kosztów podatkowych, ale z jednym wyjątkiem. Dotyczy on wydatków poniesionych na nabycie lub wytworzenie środków trwałych. W myśl bowiem art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o pdof, zaliczeniu w ciężar kosztów podatkowych nie podlegają odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od tej części ich wartości, która m.in. odpowiada wydatkom zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

autor: Agata Cieśla

Gazeta Podatkowa Nr 570 z dnia 2009-06-25

Dowiedz się więcej na temat: środki | przedsiębiorca | ciężar | firmy | wyposażenie | wydatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »