Ile kosztuje cyberbezpieczeństwo?

Jak wynika z najnowszego raportu Cisco "The Security Bottom Line: How much security is enough?", 46 proc. dużych firm zatrudniających do 1000 pracowników wydaje do 250 tys. dol. rocznie na cyberbezpieczeństwo. Z kolei 50 proc. korporacji zatrudniających ponad 10 000 osób przeznacza na ten cel co najmniej milion dol. Mimo to ponad 80 proc. wszystkich firm niezależnie od wielkości twierdzi, że wystarcza to jedynie na zapewnienie części, a nie całości, minimalnego poziomu bezpieczeństwa, jakiego potrzebują.

Specjaliści IT zwracają uwagę na fakt, że skutki cyberataków są coraz większe. 45 proc. respondentów badania 2019 CISO Benchmark Study wskazało, że koszt pojedynczego cyberataku na ich organziację wyniósł ponad pół miliona dol. W ponad 50 proc. przypadków koszt ten był mniejszy niż 500 tys. dol. 8 proc. badanych twierdzi, że najbardziej znaczący cyberatak, który miał miejsce w zeszłym roku, spowodował straty wynoszące ponad 5 mln dol.

Bezpieczeństwo w cenie małej kawy lub biletu do kina

Według badania Cisco "The Security Bottom Line: How much security is enough?", 46 proc. dużych firm zatrudniających od 250 do 999 pracowników wydaje na cyberbezpieczeństwo do 250 tys. dol. rocznie. Czy to dużo? Jeżeli przyjmiemy najwyższy deklarowany poziom wydatków w organizacji o najniżym zatrudnieniu w tej grupie, oznacza to, że koszt bezpieczeństwa wynosi 2,7 dol. na pracownika dziennie. To mniej więcej tyle, ile kosztuje mała kawa. Gdy organizacja tej samej wielkości przeznaczy na cyberbezpieczeństwo maksymalną deklarowaną przez uczestników badania kwotę - 1 mln dol. rocznie, koszt w przeliczeniu na jednego pracownika wyniesie ok. 11 dol. dziennie. To niewiele więcej niż musielibyśmy zapłacić w weekend za bilet w sieciowym kinie.

"Na polskim rynku wydatek rzędu 250 tysięcy dol. rocznie robi ogromne wrażenie, w szczególności wśród mniejszych firm. Coraz częściej jednak mogą one dokonać zakupu rozwiązań bezpieczeństwa w modelu subskrypcyjnym, zamiast ponoszenia jednorazowego wydatku. Wówczas kwota ta nie powinna wydawać się już tak ogromna" - mówi Mateusz Pastewski, Cybersecurity Sales Manager w Cisco. "Podejmując decyzję o inwestycji w rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, należy obliczyć, jakie mogą być skutki cyberataku. Dla wielu małych firm brak ciągłości działania, np. przez tydzień, może oznaczać bankructwo" - dodaje Mateusz Pastewski.

Chcąc ocienić ile organizacje powinny wydać na cyberbezpieczeństwo, należy wziąć pod uwagę więcej czynników niż jedynie ich wielkość, m.in. branżę, w której działają czy potencjalne skutki ataku, które będą o wiele poważniejsze w przypadku np. instytucji finansowych czy sektora energetycznego.

Reklama

Pieniądze to nie wszystko

Czy zwiększenie wydatków daje gwarancję bezpieczeństwa infrastruktury IT? Respondenci badania Cisco zostali zapytani, czy ich organizacja jest w stanie zapewnić minimalny poziom bezpieczeństwa. Jedynie 19 proc. przestawicieli firm zatrudniających od 250 do 999 osób odpowiedziało twierdząco. Co ciekawe jest to problem również w dużych korporacjach zatrudniających ponad 10 000 osób, które wydają na cyberbezpieczeństwo znacznie wyższe kwoty. Tylko 18 proc. respondentów z największych organizacji zgadza się ze stwierdzeniem, że ich firma zapewnia minimalny poziom bezpieczeństwa. Największy problem z zagwarantowaniem niezbędnego minimum mają organizacje zatrudniające od 1000 do 9999 pracowników - zaledwie 7 proc. z nich uważa, że dysponuje odpowiednimi środkami, aby je zapewnić.

Ochrona jak kompetencje

Zdaniem ekspertów Cisco, poziom ochrony organizacji przed atakami zależy od poziomu kompetencji zespołów IT. Dla biznesu oznacza to duży problem, gdyż według badania "Cybersecurity Workforce Study 2019" na całym świecie brakuje trzech milionów specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. Dlatego przedsiębiorstwa korzystają z usług firm zewnętrznych, co znalazło odzwierciedlenie w badaniu Cisco. Już 28 proc. respondentów polega w kwestiach cyberbezpieczeństwa głównie na wiedzy i doświadczeniu specjalistów zewnętrznych, podczas gdy niewiele więcej (37 proc.) wykorzystuje głównie zasoby wewnętrzne.

- Rozwiązywanie problemów z zakresu cyberbezpieczeństwa często wymaga wiedzy na temat procesów zachodzących w organizacji. Tak więc nawet jeżeli biznes korzysta z usług specjalistów z firm zewnętrznych i tak muszą oni współpracować z lokalnym zespołem IT - tłumaczy Pastewski.

O tym, jak ważne jest ciągłe poszerzanie wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa świadczy fakt, że 34 proc. uczestników badania "The Security Bottom Line: How much security is enough?" dowiaduje się o atakach, które mają wpływ na ich organizację z mediów. Oznacza to, że rola blogerów i dziennikarzy specjalizujących się w tematyce cyberbezpieczeństwa będzie rosła, gdyż przygotowywane przez nich materiały stanowią istotne źródło wiedzy.

Wydatki dużych firm (250-999 os.) na cyberbezpieczeństwo:

-         46 proc. dużych firm wskazało, że przeznacza na cyberbezpieczeństwo do 250 tys. dol. rocznie.

-         43 proc. dużych firm wskazało, że przeznacza na cyberbezpieczeństwo między 250 a 999 tys. dol. rocznie.

-         Jedynie 11 proc. dużych firm wydaje na cyberbezpieczeństwo więcej niż milion dol. rocznie.

Wydatki bardzo dużych firm (1000-9999 os.) na cyberbezpieczeństwo:

-         23 proc. bardzo dużych firm wskazało, że przeznacza na cyberbezpieczeństwo do 250 tys. dol. rocznie.

-         57 proc. bardzo dużych firm wskazało, że przeznacza na cyberbezpieczeństwo między 250 a 999 tys. dol. rocznie.

-         20 proc. bardzo dużych firm wydaje na cyberbezpieczeństwo więcej niż milion dol. rocznie.

Wydatki korporacji (10 000+ os.) na cyberbezpieczeństwo:

-         Jedynie 7 proc. korporacji wskazało, że przeznacza na cyberbezpieczeństwo do 250 dol. rocznie.

-         43 proc. korporacji wskazało, że przeznacza na cyberbezpieczeństwo między 250 a 999 tys. dol. rocznie.

-         50 proc. dużych firm wydaje na cyberbezpieczeństwo więcej niż milion dol. rocznie.

KM

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: cyberbezpieczeństwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »