Jak pracownicy oszukują firmy
Z chciwości, bo chcą się odegrać za rzekome krzywdy, czują się bezkarni, "z konieczności". Na 85 proc. wykrytych oszustw w firmach, największe straty powodują... pracownicy.
Oszukuje szeregowy pracownik, jak i personel wyższego szczebla. Powody są różne - pisze "Gazeta Prawna" powołując się na raport Europejskiej Federacji Księgowych, która oparła się na badaniach firmy Ernst&Young. Motyw zależy od okoliczności, ale największe znaczenie ma po prostu chciwość i to ona jest czynnikiem sprawczym większości oszustw. Pracownicy często "kantują" pracodawcę z powodu urażonych ambicji: bo zostali pominięci przy rozdziale premii, czują się niedoceniani lub w ogóle są sfrustrowani.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że do oszustwa popycha pracowników także i to, że czują się bezkarni, gdyż szanse wykrycia przestępstwa zwykle są niewielkie. Dotyczy to przede wszystkim firm źle zarządzanych, w których panuje bałagan lub nie ma wyraźnego podziału kompetencji.
Skutki zaniedbań mogą być opłakane - stwierdza "GP":demoralizacja załogi, niezadowolenie klientów i w końcu utrata kontrahentów i pozycji rynkowej.
Jak wyeliminować oszustwa? Metody są w gruncie proste. Na nic zdadzą się restrykcje. Przede wszystkim trzeba dbać o dobry klimat w firmie - zadowolony pracownik nie będzie "kombinował". Należy więc stworzyć atmosferę etycznego postępowania i kultury uczciwości - pisze "GP".
Najczęstsze oszustwa
Pracowników:
- fałszowanie raportów kosztowych
- zawyżanie sumy wydatków na taksówki
- prywatne wydatki wykazane jako wydatki firmowe
- bilety na pociąg lub samolot kupione taniej, ale zgłoszone do zwrotu w wyższej kwocie
- wykazywanie wydatków na hotel, które w rzeczywistości nie zostały poniesione
- wykorzystywanie telefonu do prowadzenia prywatnych rozmów
Kierownictwa:
- fałszowanie lub zmienianie danych lub dokumentacji źródłowej
- błędna interpretacja zdarzeń, transakcji i innych informacji finansowych
- umyślne pominięcie w sprawozdaniu zdarzeń, transakcji i innych informacji finansowych
- niewłaściwe stosowanie zasad rachunkowości
- niezgłaszanie pracowników w ZUS lub rekrutacja na czarnym rynku
Dlaczego w firmach dochodzi do nieprawidłowości
Pracownicy oszukują, bo...
- są przekonani, że firma zneutralizuje skutek oszustwa
- czują się niedoceniani, sfrustrowani i pokrzywdzeni
- kierują się chciwością
- liczą na to, że nieprawidłowości nie zostaną wykryte
Przełożeni dopuszczają do nieprawidłowości, bo...
- poddają się naciskom na osiągnięcie odpowiednio wysokich dochodów
- w społeczeństwie istnieje wysoki stopień korupcji
Źródło: "Gazeta Prawna"