Jak pracownicy oszukują firmy

Z chciwości, bo chcą się odegrać za rzekome krzywdy, czują się bezkarni, "z konieczności". Na 85 proc. wykrytych oszustw w firmach, największe straty powodują... pracownicy.

Oszukuje szeregowy pracownik, jak i personel wyższego szczebla. Powody są różne - pisze "Gazeta Prawna" powołując się na raport Europejskiej Federacji Księgowych, która oparła się na badaniach firmy Ernst&Young. Motyw zależy od okoliczności, ale największe znaczenie ma po prostu chciwość i to ona jest czynnikiem sprawczym większości oszustw. Pracownicy często "kantują" pracodawcę z powodu urażonych ambicji: bo zostali pominięci przy rozdziale premii, czują się niedoceniani lub w ogóle są sfrustrowani.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że do oszustwa popycha pracowników także i to, że czują się bezkarni, gdyż szanse wykrycia przestępstwa zwykle są niewielkie. Dotyczy to przede wszystkim firm źle zarządzanych, w których panuje bałagan lub nie ma wyraźnego podziału kompetencji.

Reklama

Skutki zaniedbań mogą być opłakane - stwierdza "GP":demoralizacja załogi, niezadowolenie klientów i w końcu utrata kontrahentów i pozycji rynkowej.

Jak wyeliminować oszustwa? Metody są w gruncie proste. Na nic zdadzą się restrykcje. Przede wszystkim trzeba dbać o dobry klimat w firmie - zadowolony pracownik nie będzie "kombinował". Należy więc stworzyć atmosferę etycznego postępowania i kultury uczciwości - pisze "GP".

Najczęstsze oszustwa

Pracowników:

- fałszowanie raportów kosztowych

- zawyżanie sumy wydatków na taksówki

- prywatne wydatki wykazane jako wydatki firmowe

- bilety na pociąg lub samolot kupione taniej, ale zgłoszone do zwrotu w wyższej kwocie

- wykazywanie wydatków na hotel, które w rzeczywistości nie zostały poniesione

- wykorzystywanie telefonu do prowadzenia prywatnych rozmów

Kierownictwa:

- fałszowanie lub zmienianie danych lub dokumentacji źródłowej

- błędna interpretacja zdarzeń, transakcji i innych informacji finansowych

- umyślne pominięcie w sprawozdaniu zdarzeń, transakcji i innych informacji finansowych

- niewłaściwe stosowanie zasad rachunkowości

- niezgłaszanie pracowników w ZUS lub rekrutacja na czarnym rynku

Dlaczego w firmach dochodzi do nieprawidłowości

Pracownicy oszukują, bo...

- są przekonani, że firma zneutralizuje skutek oszustwa

- czują się niedoceniani, sfrustrowani i pokrzywdzeni

- kierują się chciwością

- liczą na to, że nieprawidłowości nie zostaną wykryte

Przełożeni dopuszczają do nieprawidłowości, bo...

- poddają się naciskom na osiągnięcie odpowiednio wysokich dochodów

- w społeczeństwie istnieje wysoki stopień korupcji

Źródło: "Gazeta Prawna"

INTERIA.PL/Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: pracownicy | oszustwa | firmy | oszukiwanie | nieprawidłowości
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »