Jak wybrać auto na firmę?

Dziś większość małych firm potrzebuje samochodu, który jest niezbędny do prowadzenia działalności gospodarczej. Jak wybrać odpowiednie auto i sfinansować jego zakup?

Niektórych rodzajów działalności gospodarczej nie da się prowadzić bez posiadania firmowego samochodu. Aby wybrać właściwy pojazd dla firmy, najpierw trzeba ustalić, jakie auto zaspokoi nasze potrzeby, a potem znaleźć odpowiedni sposób finansowania jego zakupu.

Jak wybrać odpowiedni samochód dla firmy?

Zakup samochodu służbowego na firmę musi być w pełni przemyślany. Najważniejsza jest identyfikacja potrzeb przedsiębiorstwa. Jeśli mamy do czynienia na przykład z dużą firmą transportową, furgonetki powinny mieć odpowiednią wielkość i powierzchnię bagażową. W przypadku małej firmy, która działa tylko na terenie miasta, sprawdzi się dwuosobowy van klasy A. Przychodnia weterynaryjna i zakład budowlany chętnie skorzystają z pickupa z napędem na cztery koła i ładownością jednej tony. Doradca finansowy i właściciel biura nieruchomości poczują się komfortowo w reprezentacyjnym i eleganckim aucie osobowym, podnoszącym prestiż firmy. Wielozadaniowe kombi klasy C z wygodną kabiną pasażerską i sporym bagażnikiem zaspokoi potrzeby handlowca i architekta, a samochód klasy D albo minivan będzie doskonałym rozwiązaniem dla taksówkarza.

Reklama

Jaki napęd powinien mieć firmowy samochód?

Dla właściciela małej firmy ważny powinien być napęd i generowane przez niego koszty spalania. Spalanie mniejsze o jeden litr/100 km to oszczędność 500 zł przy przejechanych 10 000 km.

Trzeba także wziąć pod uwagę dodatkowe koszty eksploatacji. Silniki Diesla są oszczędne, ale cierpią na kosztowne awarie osprzętu, które ujawniają się już po kilkudziesięciu tysiącach km. Wtryskiwacze, dwumasowe koła zamachowe, turbosprężarki, a przede wszystkim filtry cząstek stałych są ogromnie drogie, a do tego zużywają się po długiej eksploatacji w mieście. Nowoczesne diesle nie są przeznaczone do miasta, ale do jazdy na trasach.

Dziś lepszym rozwiązaniem okazuje się kupno hybrydy. Cena jest podobna, a napęd benzynowo-elektryczny niezwykle oszczędny i pozbawiony awaryjnych podzespołów. Jedynym minusem może być koszt wymiany akumulatorów po dziesięciu latach eksploatacji.

Typowe auta elektryczne z dobrymi osiągami są mistrzami oszczędności, ale nadal kosztują drogo (ok. 200 tys. zł). Z kolei niewielkie auta elektryczne sprowadzane z Dalekiego Wschodu kupuje się dużo taniej, lecz dyskwalifikują je fatalne parametry, a zwłaszcza mały zasięg.

Typowe, nowoczesne silniki benzynowe są również oszczędne i potrafią zadowolić się niewielką ilością paliwa (5,5-6 l/100 km w przypadku pojemności 1,33-1,6 l).

Wielu producentów oferuje także samochody z firmowymi instalacjami LPG. To również bardzo oszczędne rozwiązanie, ale trzeba się liczyć z dodatkowymi nakładami finansowymi na serwisowanie instalacji i przeglądy.

W ostatnim czasie cieszą się popularnością małe silniki benzynowe zbudowane zgodnie z zasadą downsizingu (np. 1.0 Ecoboost czy 1.2 TCe). Testy wykazują, że nie są one tak bardzo oszczędne. Każdy model ma turbosprężarkę, która nie należy do trwałych elementów (i jest droga), a z racji bardzo wysokiego przeciążenia (mała pojemność, 2 lub 3 cylindry, wysoka moc) trwałość tych silników nie będzie wysoka.

Pozostałe koszty użytkowania samochodu

Koszty użytkowania samochodu obejmują jeszcze szereg innych czynników, takich jak obowiązkowe ubezpieczenie OC, dobrowolne ubezpieczenie AC (pełne lub ograniczone tylko w zakresie zabezpieczenia auta przed kradzieżą), koszty przeglądów i serwisowania pojazdu (płyny eksploatacyjne, części eksploatacyjne takie jak klocki i tarcze hamulcowe oraz filtry, koszty ich wymiany), wydatki na ewentualne naprawy (części zamienne, diagnostykę, robociznę). Niekiedy trzeba jeszcze doliczyć opłaty za korzystanie z parkingu strzeżonego. Nie do oszacowania jest czas, który tracimy, gdy auto znajdzie się w naprawie.

Czy marka pojazdu ma znaczenie?

Kupując samochód na firmę za gotówkę lub na kredyt, bierzemy pod uwagę markę.

Dobra marka to niższa utrata wartości, a maszynę kiedyś będzie trzeba sprzedać. Niektóre modele słyną także z niezawodności, a ich wybór to nie tylko pewność, że pojazd nie zawiedzie, ale i wymierne korzyści finansowe - niższe opłaty eksploatacyjne, bez konieczności pokrywania kosztów napraw.

Jeśli samochód jest potrzebny sporadycznie lub sezonowo...

Dobrym rozwiązaniem bywa wynajem krótkoterminowy w wypożyczalni samochodów. Nie ma sensu kupować auta, jeśli korzystamy z niego tylko przez trzy albo cztery dni w miesiącu lub sezonowo, przez dwa miesiące w roku. Niewielkie auto klasy A można wynająć już za ok. 60 zł za dzień (im dłuższy jest czas najmu, tym cena niższa). Wynajem krótkoterminowy trwa nie dłużej niż trzydzieści dni. Wadą takiego rozwiązania jest ograniczanie przez niektóre wypożyczalnie liczby kilometrów, jaką dziennie możemy przejechać.

Jeśli auto w firmie potrzebne jest sezonowo, na przykład w czasie miesięcy letnich, warto skorzystać z wynajmu długoterminowego. Auto klasy B można wypożyczyć za ok. 1500 zł za miesiąc, a klasy C za ok. 1800 zł. Minusem w użytkowaniu będzie wyznaczony limit kilometrów (zależny od wypożyczalni), np. 2500 km na miesiąc (po jego przekroczeniu dopłacamy za każdy przejechany kilometr). Wynajmujący pokrywa tylko koszty paliwa (ubezpieczenie pojazdu i jego serwisowanie to obowiązek wypożyczalni), co miesiąc może zmieniać model, w zależności od swoich potrzeb i upodobań, przy czym wypożyczane są zazwyczaj samochody mające maksymalnie 4 lata.

Samochód za gotówkę lub na kredyt

W przypadku zakupu za gotówkę musimy dysponować odpowiednimi środkami finansowymi już w chwili nabywania maszyny. W tym wypadku bardzo ważny jest wybór marki auta, tak by nie traciło ono szybko na wartości. Właściciel będzie też ponosił koszty ubezpieczenia oraz serwisowania i napraw po zakończeniu okresu gwarancji.

Kupno samochodu na raty oznacza, że będziemy spłacać wysokie (minimum kilkusetzłotowe) raty miesięczne (maksymalnie przez sześć lat, wszystko zależy od wysokości pierwszej wpłaty). Trzeba też spełnić kryteria, aby móc uzyskać kredyt. Pamiętajmy o tym, że tego rodzaju rozwiązanie może stanowić problem na drodze do uzyskania kolejnych kredytów na firmę (konieczność spłaty rat obniży bowiem płynność finansową w oczach analityków bankowych). Ponadto brak możliwości dokonywania terminowych spłat często kończy się kontaktem z firmami windykacyjnymi, a nawet sprawą sądową. Reasumując, kredyt bankowy nie jest dobrym wyborem dla przedsiębiorstwa mającego nieregularne dochody.

Samochód w leasingu finansowym i operacyjnym

Leasing jest w Polsce najpopularniejszym sposobem na zakup auta przez firmę. Właściciel zakładu, który zamierza kupić samochody w leasingu, nie musi dysponować gotówką ani martwić się o ubezpieczenie maszyny czy jej serwisowanie. Wybierając leasing operacyjny lub finansowy, skorzysta też z szeregu odliczeń.

Rozwiązanie to ma również swoje wady: podobnie jak w przypadku kredytu należy mieć stałe dochody, aby móc spłacać raty przez wybrany okres (najdłużej 60 miesięcy). W przypadku zerwania umowy przed czasem, np. z powodu problemów finansowych, musimy liczyć się ze skutkami postępowania, które obejmują konieczność zwrotu wszystkich opłat (zaległych i przyszłych, naliczonych do końca umowy) oraz zwrot przedmiotu firmie finansującej.

Jakie są różnice pomiędzy leasingiem operacyjnym a finansowym? W pierwszym przypadku firma będąca właścicielem auta odpowiada za dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Użytkownik samochodu może wliczyć w koszty uzyskania przychodu opłatę wstępną, wszystkie raty leasingowe (część kapitałową i odsetkową) oraz wydatki na bieżącą eksploatację.

Umowa musi być zawarta na czas określony i trwać minimum 40proc. czasu amortyzacji środka trwałego. W przypadku pojazdów będą to dwa lata. Po upływie tego okresu maszynę można wykupić (kwota zależy od czasu leasingu, wysokości opłat miesięcznych itd.), ale tego robić nie trzeba. Warto natomiast wyleasingować kolejne auto.

W przypadku leasingu finansowego przedsiębiorca będzie sam dokonywał odpisów, samochód zostanie bowiem wliczony w skład jego majątku. Do kosztów uzyskania przychodu zaliczy sobie odpisy amortyzacyjne, codzienne koszty eksploatacji oraz część odsetkową raty leasingowej. Nie ma ustalonego minimalnego okresu trwania umowy, zawiera się ją na określony czas. Po jej zakończeniu auto przechodzi na własność leasingobiorcy, którzy może je od razu sprzedać.

Warto szukać okazji

Importerzy samochodów i dealerzy działają bardzo dynamicznie, dzięki czemu co jakiś czas pojawiają się interesujące oferty skierowane do właścicieli małych firm.

Przykładem może być Toyota, która dla właścicieli MŚP przygotowała specjalny program najmu długoterminowego - Toyota Business SmartPlan. Dzięki niemu przedsiębiorcy mogą wynająć auto na okres 24, 36 lub 48 miesięcy, wpłacając od 0 do 40 proc. opłaty wstępnej. Raty obejmują wszelkie koszty serwisowe, ubezpieczenie, a nawet możliwość skorzystania z pojazdu zastępczego w razie awarii. Ich wysokość jest bardzo atrakcyjna.

Jeśli właściciel firmy ma zamiar kupić auto na kredyt lub na raty, powinien stale obserwować oferty u dealerów, co pozwoli na spore oszczędności. Promocje pojawiają się przez cały rok, ale w grudniu zawsze zaczynają się wyprzedaże roczników.

Można też nabyć znacznie taniej auto demonstracyjne, które zazwyczaj jest doskonale wyposażone (i ma ważną gwarancję).

O czym należy pamiętać, zanim dokonamy zakupu

Przyszły właściciel nowego firmowego samochodu powinien pamiętać o wszystkich parametrach, które składają się na koszt użytkowania auta - nie tylko o wyjściowej cenie nabycia i kosztach paliwa, ale także o wydatkach przeznaczonych na serwisowanie, czyli np. dokonywaniu obowiązkowych przeglądów, wymianie elementów i płynów eksploatacyjnych, kosztach usuwania awarii i ubezpieczenia.

W przypadku korzystania z ofert leasingu warto porównywać wysokość rat dotyczących oferty zakupu auta na taki sam okres i z taką samą wysokością pierwszej wpłaty.

Bardziej opłaca się zainwestować w auto lepszej marki, które może się okazać droższe przy zakupie, ale będzie znacznie bardziej trwałe i mniej awaryjne (jeśli wybierze się odpowiedni rodzaj napędu). Ponadto mniej straci ono na wartości.

Kupno hybrydy może się okazać lepszym wyborem od zakupu auta z silnikiem Diesla.

Przed podpisaniem umowy o leasing przeczytajmy uważnie oferty i wybierajmy te, które są kompleksowe i zawierają pełną obsługę samochodu.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Dowiedz się więcej na temat: Auta | firma | wybrani | auto | firmy | wybrany | jak wybrać
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »