Jak zoptymalizować niektóre koszty w firmie?

1.1. Jak zorganizować zatrudnienie, by ponosić niższe koszty?

1.1. Jak zorganizować zatrudnienie, by ponosić niższe koszty?

Firmy zmuszone zatrudniać osoby mają do wyboru umowę o pracę lub umowy cywilnoprawne (zlecenia lub o dzieło), które mogą być zawierane zarówno z przedsiębiorcą, jak i z osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej. Wybór ten zależy od potrzeb i charakteru wykonywanej pracy.

Niewątpliwą zaletą umów cywilnoprawnych zawieranych z przedsiębiorcą jest zwolnienie z obowiązków płatnika, co wiąże się ze znacznym ograniczeniem nie tylko kosztów finansowych, ale i obowiązków wobec organów podatkowych, ZUS i innych instytucji.

Od formy współpracy zależy wysokość ponoszonych kosztów. Porównajmy bezpośrednie koszty zatrudnienia na podstawie umowy o pracę i na podstawie umowy cywilnoprawnej.
 

Przykład

Załóżmy, że wysokość wynagrodzenia jednej osoby (pracownika lub zleceniobiorcy) ustalono na 4.000 zł. Jak będą kształtowały się bezpośrednie koszty zatrudnienia ponoszone przez pracodawcę lub zleceniodawcę?

Umowa o pracę
 

1) składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracodawcę
(9,76% + 4,5% + 1,20%)
4.000 zł x 15,46% 

618,40 zł,

2) składka na Fundusz Pracy
4.000 zł x 2,45% 

98,00 zł,

3) składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
4.000 zł x 0,10% 

4,00 zł.

Bezpośredni koszt zatrudnienia wyniesie więc łącznie 4.720,40 zł.

Uwaga: Przyjęliśmy, że właściwa dla pracodawcy stopa procentowa składki wypadkowej wynosi 1,20%.

Umowa zlecenia zawarta z osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej
 

1) składki na ubezpieczenia społeczne (9,76% + 4,5% + 1,20% - zakładamy, że osoba ta podlega też ubezpieczeniu wypadkowemu) 4.000 zł x 15,46% 

618,40 zł,

2) składka na Fundusz Pracy
4.000 zł x 2,45% 

98,00 zł,

3) składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
4.000 zł x 0,10% 

4,00 zł.

Bezpośredni koszt zatrudnienia wyniesie łącznie 4.720,40 zł.

Umowa zlecenia zawarta z przedsiębiorcą

W tym przypadku zleceniobiorca rozlicza się ze zleceniodawcą na podstawie wystawianego przez siebie rachunku lub faktury.

W związku z tym, koszt umowy wyniesie 4.000 zł (bez VAT).

Zawierając umowę z przedsiębiorcą, możemy zaoszczędzić 720,40 zł w stosunku do umowy o pracę lub umowy zlecenia zawartej z nieprzedsiębiorcą.

 

Zwróć uwagę!

Umowa o dzieło nie stanowi podstawy wymiaru składek ZUS. Jednak umowa o dzieło jako umowa rezultatu, co odróżnia ją od umowy zlecenia, nie zawsze znajdzie zastosowanie.

Ponadto poza wymienionymi składkami obciążenia przy stosunku pracy obejmują m.in.:

1) wynagrodzenie chorobowe,

2) wynagrodzenia za czas urlopu,

3) inne obciążenia wynikające z przepisów prawa pracy i innych (składki PFRON, świadczenia z tytułu BHP itd.).

Trzeba jednak pamiętać, że trudno uznać jednoznaczną przewagę umów zawieranych z przedsiębiorcą nad pozostałymi umowami. Każda z tych umów ma swoje wady i zalety.

Podejmując działania mające na celu zoptymalizowanie kosztów zatrudnienia, warto pamiętać o kilku kwestiach.

Należy właściwie sformułować umowę - pozwoli to uniknąć kosztów w razie ewentualnej zmiany kwalifikacji umowy. Pamiętajmy, że umowy cywilnoprawne nie mogą zawierać niektórych postanowień właściwych umowie o pracę. Jeśli organy kontroli stwierdzą, że mamy do czynienia de facto z umową o pracę, a nie np. umową zawartą w ramach tzw. samozatrudnienia, trzeba będzie dokonać zaległych czynności płatnika - a to będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami.

Pracowników można motywować do pracy nie tylko podwyższeniem wynagrodzenia - czynnikiem motywującym może być np. polepszenie warunków pracy czy umożliwienie rozwoju zawodowego poprzez finansowanie szkoleń. Koszty na taką działalność mogą okazać się niższe niż podwyżka wynagrodzenia.

1.2. Koszty wynagrodzeń i składek ZUS - kasowo czy memoriałowo?

Kosztami podatkowymi zasadniczo mogą być wypłacone, dokonane lub postawione do dyspozycji wypłaty, świadczenia oraz inne należności:

1) ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych oraz z członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej (art. 12 ust. 1 i 6 updof),

2) z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 2 i 4-9 updof),

3) z praw majątkowych (art. 18 updof), a także

4) z tytułu zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy.

Do kosztów podatkowych można zaliczyć, co do zasady, opłacone do ZUS składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez płatnika składek.

A zatem mamy tu do czynienia z metodą kasową zaliczania tych wydatków do kosztów podatkowych.

Od 1 stycznia 2009 r. należności ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy mogą stanowić koszty podatkowe w miesiącu, za który są należne. Może to mieć miejsce pod warunkiem, że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. Tak wynika z art. 22 ust. 6ba i 6bb updof oraz art. 15 ust. 4g i 4h updop. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się metodę kasową. Natomiast w odniesieniu do składek ZUS od wspomnianych należności w części finansowanej przez płatnika składek, składek na FP oraz FGŚP, mogą one stanowić koszty podatkowe w miesiącu, za który należności te są należne, pod warunkiem że składki zostaną opłacone:

1) z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu, za który są należne - w terminie wynikającym z odrębnych przepisów,

2) z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu następnym, w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony - nie później niż do 15 dnia tego miesiąca.

W przypadku uchybienia tym terminom do składek tych stosuje się metodę kasową.
 

Przykład

Załóżmy, że pracodawca wypłaca wynagrodzenia do 10 dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zatem np. wynagrodzenie za maj 2009 r. jest płatne do 10 czerwca 2009 r. Składki ZUS według przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych można w tym przypadku zapłacić do:

1) 15 czerwca - jeśli wypłata wynagrodzenia nastąpi w maju,

2) 15 lipca - jeśli wypłata wynagrodzenia nastąpi w czerwcu.

Możemy więc mieć do czynienia z trzema sytuacjami.

I sytuacja

Jeśli pracodawca wypłaci wynagrodzenie za maj 12 czerwca i tego samego dnia wpłaci składki do ZUS, wówczas:

1) wynagrodzenie będzie kosztem czerwca, ponieważ zostało wypłacone po terminie wypłaty,

2) składki ZUS również będą kosztem czerwca, gdyż wynagrodzenie zostało wypłacone po terminie.

II sytuacja

Jeśli wynagrodzenie za maj zostanie wypłacone 3 czerwca, a składki opłacone zgodnie z terminem ustawowym, np. 6 lipca, wówczas:

1) wynagrodzenie będzie kosztem maja, bo zostało wypłacone w terminie,

2) składki ZUS będą kosztem lipca, ponieważ zostały opłacone po terminie, są więc kosztem miesiąca, w którym zostały opłacone.

III sytuacja

Jeśli wynagrodzenie za maj zostanie wypłacone 5 czerwca i w tym samym dniu zostaną opłacone składki ZUS, wówczas zarówno wynagrodzenie jak i składki stanowią koszty maja, ponieważ zostały zapłacone w terminie.

Z przykładu wynika więc, że jeśli zachowane zostaną przewidziane przepisami terminy, wówczas wynagrodzenia i składki ZUS będą kosztem podatkowym w miesiącu, za który są należne. Pozwoli to na obniżenie zaliczki na podatek dochodowy za wcześniejszy miesiąc. Niezachowanie tych terminów spowoduje, że wymienione koszty będzie można zaliczyć do kosztów podatkowych dopiero w miesiącu, w którym wydatki te zostaną faktycznie poniesione.

1.3. Jaką zastosować metodę amortyzacji?

Na wysokość kosztów w firmie można wpływać poprzez stosowanie odpowiedniej stawki amortyzacyjnej i sposobu amortyzacji składników majątku. W tym zakresie istnieją następujące możliwości.

Po pierwsze, amortyzacja liniowa, czyli według stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie rocznych stawek stanowiącym załącznik do ustaw o podatku dochodowym. Jest to podstawowa metoda amortyzowania, która może podlegać modyfikacji o wysokość wskaźników określonych w art. 22i ust. 2 updof i art. 16i ust. 2 updop.

Po drugie, metoda degresywna, która dotyczy określonych środków trwałych. Metodzie tej mogą być poddane maszyny i urządzenia zaliczone do grupy 3-6 i 8 KŚT oraz środki transportu poza samochodami osobowymi. Przy tej metodzie w pierwszym roku używania środków trwałych odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej, stosując stawkę z Wykazu powiększoną o współczynnik nie wyższy niż 2,0, a w następnych latach podatkowych - od wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy. Przy czym, począwszy od roku podatkowego, w którym roczna kwota amortyzacji określona według metody degresywnej miałaby być niższa od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej przy zastosowaniu metody liniowej, podatnicy dokonują dalszych odpisów amortyzacyjnych według metody liniowej.

Po trzecie, jednorazowy odpis amortyzacyjny, którego można dokonywać od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT, ale z wyłączeniem samochodów osobowych. W tym przypadku:

1) wysokość takiego odpisu nie może przekroczyć w roku podatkowym równowartości 50.000* euro,

2) może go dokonać podatnik, który w danym roku podatkowym rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej lub mały podatnik (w 2009 r. małym podatnikiem jest podmiot, którego przychód ze sprzedaży wraz z należnym VAT w 2008 r. nie przekroczył równowartości 800.000* euro).

Uwaga*

W dniu 22 maja 2009 r. wejdą w życie zmiany do obu ustaw o podatku dochodowym, w wyniku których:

  • kwota limitu jednorazowych odpisów amortyzacyjnych wzrośnie w 2009 r. do równowartości w złotych 100.000 euro,

  • status małego podatnika w 2009 r. będą posiadać podmioty, których wymieniony przychód w 2008 r. nie przekroczył równowartości w złotych 1.200.000 euro.

Po czwarte, zastosowanie indywidualnej stawki amortyzacyjnej, którą można stosować dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. W tym przypadku przepisy art. 22j ust. 1 updof i art. 16j ust. 1 updop przewidują minimalne okresy amortyzowania dla poszczególnych grup środków trwałych.
 

Przykład

Załóżmy, że w marcu 2009 r. podatnik będący małym podatnikiem zakupił obrabiarkę do metali za kwotę 11.000 zł netto. Stawka amortyzacyjna z Wykazu dla takiej maszyny wynosi 14%. Przed wprowadzeniem tej maszyny do ewidencji podatnik dokonał jej ulepszenia, ponosząc wydatki o wartości 3.200 zł netto. Wartość początkowa wpisana do ewidencji środków trwałych wyniesie 14.200 zł. Maszynę wprowadzono do ewidencji w kwietniu 2009 r.

Ustalenie kwoty rocznych odpisów amortyzacyjnych przy zastosowaniu poszczególnych metod amortyzacji

Stawka indywidualna

W tym przypadku można zastosować indywidualną stawkę amortyzacji, ponieważ wartość ulepszenia przekroczyła 20% wartości początkowej maszyny. W odniesieniu do tej maszyny minimalny okres amortyzacji wynosi 24 miesiące. Odpisy amortyzacyjne w poszczególnych latach wyniosą:
 

- 2009 r.
   [(14.200 zł x 50%) : 12 m-cy] x 8 m-cy 

4.733,33 zł,

- 2010 r.
   14.200 zł x 50% 

7.100,00 zł,

- 2011 r.
   [(14.200 zł x 50%) : 12 m-cy] x 4 m-ce 

2.366,67 zł.

Metoda liniowa

Odpisy amortyzacyjne w poszczególnych latach wyniosą:
 

- 2009 r.
   [(14.200 zł x 14%) : 12 m-cy] x 8 m-cy 

1.325,33 zł,

- 2010 i 2011 r.
   14.200 zł x 14% 

1.988,00 zł.

Metoda degresywna

Odpisy amortyzacyjne w poszczególnych latach wyniosą:
 

- 2009 r.
   [(14.200 zł x 28%) : 12 m-cy] x 8 m-cy 

2.650,67 zł,

- 2010 r.
   (14.200 zł - 2.650,67 zł) x 28% 

3.233,81 zł,

- 2011 r.
   (14.200 zł - 2.650,67 zł - 3.233,81 zł) x 28% 

2.328,35 zł.

Jednorazowy odpis amortyzacyjny

Od wspomnianej maszyny można dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w kwocie 14.200 zł, ponieważ kwota tego odpisu nie przekracza obowiązującego limitu. Odpisu tego można było dokonać już w kwietniu 2009 r.

Podatnik ma też możliwość dokonania odpisów amortyzacyjnych:

1) miesięcznie w kwocie 1.578 zł od kwietnia do listopada 2009 r. i 1.576 zł -w grudniu 2009 r.,

2) kwartalnie w kwocie 4.733,33 zł,

3) jednorazowo w grudniu w kwocie 14.200 zł.

Z przykładu wynika, że najkorzystniejsze jest zastosowanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Trzeba jednak pamiętać, że odpisy amortyzacyjne będąc kosztami uzyskania przychodów, mają wpływ na wysokość zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy. Jeśli podatnik płaci miesięcznie wysokie zaliczki, powinien wybrać metodę, której zastosowanie umożliwi płacenie niższych zaliczek miesięcznych przez dłuższy okres.

1.4. Czy używać własnych składników majątku, czy obcych?

Z prowadzeniem działalności gospodarczej wiąże się konieczność używania składników majątku trwałego. Mogą one stanowić własność podatnika albo być używane na podstawie umowy cywilnoprawnej, tj. leasingu, najmu, dzierżawy lub użyczenia. Niewątpliwą zaletą nabycia na własność jest możliwość amortyzowania, a także nieograniczonego władania rzeczą, tj. zbycia, ponoszenia kosztów ulepszenia itd. Za wadę można uznać konieczność wydatkowania jednorazowo niemałych często środków finansowych lub ponoszenia kosztów związanych z kredytem lub pożyczką, tj. odsetki, opłaty i prowizje bankowe. Ponadto poniesienie jednorazowo wydatku związanego z zakupem może spowodować zachwianie płynności finansowej nabywcy.

Jeśli więc nie ma potrzeby lub możliwości nabywania składnika majątku na własność, warto rozważyć inną formę używania rzeczy. Porównajmy więc poszczególne umowy.
 

Rodzaj umowy
Zalety 
Wady 
Leasing

nie ma konieczności angażowania jednorazowo znacznych środków,

koszty rat leasingowych stanowią koszty uzyskania przychodów (leasing operacyjny),

odpisy amortyzacyjne stanowią koszty podatkowe leasingobiorcy (leasing kapitałowy),

fakt zawarcia umowy leasingu nie ma wpływu na zdolność kredytową leasingobiorcy,

nie ma konieczności zapewniania dodatkowych zabezpieczeń, co wiązałoby się z dodatkowymi kosztami

stosunkowo wysokie koszty leasingu,

opóźnienie w spłatach jest traktowane jako poważne naruszenie umowy, co może okazać się kosztowne,

konieczność opłacania rat leasingowych w razie utraty przedmiotu leasingu


 
 
 
 
 
Najem lub dzierżawa

niski koszt związany z takimi umowami,

poniesione wydatki stanowią koszty podatkowe najemcy

nie ma możliwości zaliczania w koszty odpisów amortyzacyjnych,

najemca nie jest właścicielem rzeczy,

Użyczenie

nie występuje czynsz,

biorący w używanie ponosi tylko koszty związane z eksploatacją rzeczy,

wady rzeczy użyczanej powinny być naprawione przez użyczającego

biorący w używanie nie jest właścicielem rzeczy, więc nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych,

u biorącego w używanie może powstać przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń

O czym jeszcze warto pamiętać?

Pamiętajmy, że 2009 r. jest ostatnim rokiem, w którym należy wpłacać na koniec roku podwójną zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy, tj. opłacaną w wysokości należnej zaliczki za listopad w terminie do 20 grudnia (w 2009 r. do 21 grudnia). Od 2010 r. zasada ta nie będzie już obowiązywała. Od tego czasu zaliczkę za ostatni miesiąc będzie trzeba zapłacić do 20 stycznia następnego roku. W związku z tym, warto pamiętać, aby jeszcze w 2009 r. starać się zwiększyć koszty listopada w celu zmniejszenia wysokości zaliczki.


Przegląd Podatku Dochodowego Nr 10 z dnia 2009-05-20

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »