Kasy rejestrujące w biurach rachunkowych - wyjaśnienie Ministerstwa Finansów
Biura rachunkowe mogą korzystać ze zwolnienia z VAT - tak brzmi interpretacja ogólna Ministra Finansów. Zaskoczyła ona wiele biur podatkowych które kupiły kasy rejestrujące i zainstalowały je pomimo, że nie ciążył na nich taki obowiązek.
Przepis ten od początku budził wątpliwości dotyczące określenia czy wykonywane przez podatników prowadzących biura rachunkowe usługi są "doradztwem podatkowym" w rozumieniu tego rozporządzenia.
W interpretacji ogólnej nr PT3.8101.2.2015.AEW.16 z dnia 9 kwietnia 2015 r. Minister Finansów odniósł się m.in. do obowiązku stosowania kas rejestrujących przez biura rachunkowe sporządzające m.in. deklaracje (zeznania roczne) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Uznał on, że jeżeli podmiot niezależnie od jego statusu czy też posiadania określonych uprawnień, będzie świadczył usługi doradztwa podatkowego lub prawnicze, będzie obowiązany do ich ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek prowadzenia ewidencji nie będzie miał natomiast zastosowania wobec podmiotów wykonujących czynności związane wyłącznie z obsługą rachunkowo-księgową, tj. w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych czy też wypełniania deklaracji podatkowych. Więcej na ten temat pisaliśmy w "Poradniku VAT" nr 9 z 10 maja 2015 r. w artykule pt.: "Biura rachunkowe mogą korzystać ze zwolnienia z VAT – interpretacja ogólna Ministra Finansów".
W związku z tym wyjaśnieniem powstały kolejne wątpliwości dotyczące biur rachunkowych, które zainstalowały kasę pomimo, że nie ciążył na nich taki obowiązek. Czy w tej sytuacji firmy te mogą pozostawić kasę w działalności i nie dokonywać w niej rejestracji sprzedaży, do momentu przekroczenia limitu 20.000 zł?
Z takim m.in. pytaniem nasze Wydawnictwo zwróciło się do Ministerstwa Finansów, które w odpowiedzi z 2 czerwca 2015 r. wyjaśniło, że:
"(...) podatnicy wykonujący usługi związane z obsługą rachunkowo-księgową, u których obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, co do zasady, nie przekroczył w danym (poprzednim) roku podatkowym kwoty 20.000 zł nie mają obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jeżeli podatnik, o którym mowa powyżej, rozpoczął prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, może z niej zrezygnować. Jednocześnie w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym, podatnik dokonuje czynności, o których mowa w
§ 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (podkreślenie redakcji).
Należy również w tym miejscu zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot określonych w przepisach wykonawczych.
Powyższy obowiązek zwrotu dotyczy również podatników, którzy powołując się na zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej z tytułu obrotów poniżej 20.000 zł zaprzestaną rejestracji sprzedaży na niej (podkreślenie redakcji).
Niezależnie od powyższego, mając na uwadze wysokość wskazanego limitu oraz charakter wykonywanych czynności księgowych, w przypadku wielu biur rachunkowych limit zostanie przekroczony (co do zasady będą zatem ewidencjonować obrót i kwoty podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej)."
Poradnik VAT Nr 12 z dnia 2015-06-20