Klienci chcą teraz okazji, promocji i bonusów

Kryzys sprawił, że konsumenci zmieniają przyzwyczajenia i szukają tańszych marek. Oto kilka rad, o których powinna dziś pamiętać każda firma, która nie chce, aby klienci się od niej odwrócili.

Klient: idąc na zakupy, coraz częściej zagląda na półki z tańszymi markami. Jest nastawiony na oszczędzanie - szuka towarów w większych opakowaniach, przekonany, że kupi więcej za niższą cenę. Coraz częściej pyta o rabat, jeśli za jednym razem kupi towar w większej ilości. Tak wygląda dziś zachowanie większości konsumentów w Polsce - wynika z opublikowanego wczoraj badania firmy ARC Rynek i Opinia.

- Większość Polaków, choć odczuwa kryzys, nie zmieniła diametralnie i nagle zachowań konsumenckich. Obserwuje się jednak zwrot ku tańszym markom i zakupom w sklepach dyskontowych, a przede wszystkim szukanie oszczędności - mówi Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.

Dla firm, piszących właśnie strategie na trudne czasy, to ważna informacja. Teoria mówi, że w kryzysie najbardziej tracą marki ze średniej półki. Najdroższe się trzymają, a najtańsze - zyskują, bo ludzie w poszukiwaniu oszczędności sięgają często po tańsze zamienniki. Aż 56 proc. Polaków przyznaje dziś, że podczas codziennych zakupów wybiera produkty tańszych marek.

- Częściej deklarujemy, że kupujemy w dyskontach - dodaje Adam Czarnecki.

Firma przebadała jednocześnie, jakie szanse i zagrożenia widzą w kryzysie Polacy, analizując opinie internautów. Cztery najważniejsze tematy dyskusji w kontekście kryzysu to inwestycje osobiste, codzienne zakupy, kredyty oraz rozrywki i turystyka. Polacy widzą szanse na tańszy zakup akcji czy jednostek TFI, niższe ceny mieszkań, a także są przekonani, że kryzys nauczy ich oszczędzać i zmieni przyzwyczajenia. Boją się jednak wysokiego ryzyka inwestowania pieniędzy, widzą złe strony słabego złotego w postaci droższych dóbr importowanych i wycieczek, a przede wszystkim - wyższe raty kredytów, dlatego boją się zaciągać nowe. Nie zamierzają jednak rezygnować z urlopów.

Największe koncerny wiedzą, że kryzys zmienia przyzwyczajenia ich klientów, dlatego zamawiają badania, zanim wymyślą antykryzysową strategię.

- Właśnie robimy takie badanie dla jednego z operatorów: abonenci a kryzys - przyznaje Marek Lekki, autor badania z ARC Rynek i Opinia.

PORADY DLA PRZEDSIĘBIORCY*

- Musisz obniżyć ceny

- Oferuj więcej za tę samą cenę

- Bądź elastyczny i stosuj rabaty

Analizuj dokładnie zachowanie najważniejszej grupy klientów

Bądź ostrożny z wprowadzaniem nowości. Klient w kryzysie jest konserwatywny.

- na podstawie ARC Rynek i Opinia

Michał Fura

Chcesz mieć zawsze aktualny serwis gospodarczo-prawny? Zamów pełne wydanie "Gazety Prawnej" w internecie.

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | firma | chciał | kryzys | Marek | przyzwyczajenia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »