Reklama

Leasing czy wynajem?

Wybór przede wszystkim zależy od polityki flotowej oraz potrzeb firmy. Jeżeli firma zakłada użytkowanie auta w okresie dłuższym niż pięć lat, wówczas często opłaca się nabyć samochód w klasycznym leasingu z niską wartością odkupu.

W takim przypadku klient płaci raty od 100 proc. wartości auta (czyli ma wyższe raty miesięczne), ponosi ryzyko utraty wartości auta (przy odsprzedaży), musi także pamiętać o doliczeniu VAT przy sprzedaży używanego samochodu osobowego lub dostawczego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Warto więc pamiętać, że wybierając tego typu leasing, kupujący będzie zwykle ponosił wyższe koszty niż decydując się na leasing z wysoką wartością odkupu.

W przypadku kiedy firma często wymienia samochody na nowe, użytkując je przez okres kilku lat, znacznie bardziej opłacalny może być leasingu z wysoką, gwarantowaną przez leasingodawcę wartością odkupu. W tym przypadku firma płaci niższe raty, które zawierają rzeczywistą utratę wartości pojazdu i jego serwisowanie. Jest to rodzaj wynajmu długoterminowego, w którym użytkownik może wybrać kilka wariantów zakończenia umowy: zwrot samochodu, wymianę na nowy lub wykup. W momencie podpisania umowy wynajmu długoterminowego firma może również dostosować parametry wynajmu do swoich potrzeb. Przykładowo w popularnym programie Opel Drive Plan standardowo opłata wstępna wynosi od 0 do 40 proc. ceny cennikowej samochodu, czas trwania umowy od 24 do 48 miesięcy, przebieg samochodu od 40 tys. aż do 240 tys. km.

Reklama

Opłata tylko za utratę wartości Ponieważ samochód wraca do właściciela, użytkownik płaci tylko za utratę wartości. Stąd leasing z wysoką wartością odkupu gwarantuje niskie raty miesięczne w trakcie umowy. Stosowany w wynajmie do sfinansowania zakupu leasing operacyjny daje możliwość odliczenia podatku VAT w wysokości zależnej od sposobu użytkowania i przeznaczenia pojazdu w firmie. Pozwala również zaliczyć raty miesięczne w koszty uzyskania przychodu. Kolejną zaletą jest mniejsza liczba faktur do rozliczenia, ponieważ wraz z wynajmem oferowane są usługi serwisowe, których koszt wliczany jest do raty. Na koniec klient może wykupić samochód po cenie zawartej w umowie, zwrócić go dealerowi albo podpisać nową umowę i odebrać kolejne auto. Wybierając wynajem długoterminowy warto zwracać uwagę na marki, które wyróżniają się niską rynkową utratą wartości, bo przekłada się ona na niskie raty.

Niskie koszty za każdy przejechany kilometr Wynajem długoterminowy z wliczonym pakietem serwisowym zapewnia niskie i przewidywalne koszty każdego przejechanego kilometra. W ten sposób w jednej, stabilnej racie, wliczona jest pełna, zryczałtowana obsługa serwisowa. Zawiera ona przeglądy okresowe, naprawy gwarancyjne, pogwarancyjne oraz eksploatacyjne. Serwis realizowany jest w Autoryzowanych Stacjach z wykorzystaniem oryginalnych części. Dzięki umowie wynajmu długoterminowego, przedsiębiorca ma pewność, że koszty eksploatacji nie wzrosną z powodu nieprzewidzianych zdarzeń, awarii czy wypadku. Dodatkowo komfort użytkowania zwiększa zawarty w cenie Assistance 24h, zapewniający pomoc przez całą dobę, a także w razie potrzeby samochód zastępczy, np. podczas napraw blacharskich, jak i mechanicznych. Ponadto użytkownik otrzyma wsparcie w likwidacji szkód i uzyska pomoc techniczną pod jednym numerem telefonu.

W ofercie jest także możliwość zawarcia w racie wynajmu pakietowego ubezpieczenia wieloletniego. Zakres odpowiedzialności jest taki sam jak w standardowych umowach, ale klient zyskuje gwarancję stałej stawki w całym okresie umowy oraz rozkłada koszt ubezpieczenia na raty. Unika dzięki temu ryzyka podwyżek związanych np. z sytuacją rynkową czy zaistniałymi szkodami. Do raty może też doliczyć opony zimowe z wymianą i składowaniem. Raty leasingowe mogą stanowić podstawę odliczeń podatkowych.

Wynajem coraz popularniejszy Atrakcyjna oferta wynajmu długoterminowego, zapewniająca korzyści podatkowe i operacyjne sprawia, że korzysta z niej coraz więcej firm. Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów wskazuje, że w pierwszym półroczu 2017 liczba nowo zakupionych aut w wynajmie była o 24,4 proc. wyższa niż w pierwszym półroczu 2016 roku. Ten przyrost jest o 4,4 punktu proc. szybszy niż liczby aut zakupionych (łącznie) za gotówkę, kredyt i leasing. Ofertę wynajmu długoterminowego mają praktycznie wszystkie marki, choć są one czasem ukryte pod różnymi nazwami handlowymi. Np. w przypadku Opla jest to program Opel Drive Plan, który funkcjonuje od października 2016 roku. W ramach tego programu klienci mogą wybierać spośród szerokiej palety samochodów osobowych oraz dostawczych marki Opel .

Materiał powstał we współpracy z marką Opel

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »