Marzenie o stabilnym biznesie
Obawa o powodzenie własnych przedsięwzięć i niepokój o to, czy podjęte działania okażą się trafione, dotyka nie tylko początkujących przedsiębiorców, którzy stawiają pierwsze kroki we własnym biznesie. Wszyscy poszukują obszarów przedsiębiorczości i modeli działania biznesowego, które choćby w pewnym stopniu zagwarantują pewność i bezpieczeństwo podjętych działań.
Śledzimy ciekawe wzory działań biznesowych, które innym już przyniosły sukces. Jesteśmy gotowi takie wzory powielać - tworząc bardzo podobne przedsięwzięcia oparte na tym samym modelu - w nadziei, że to co okazało się skuteczne dla innych, nam również przyniesie korzyści.
Rzeczywiście takie podejście okazuje się bardzo często słuszne. Wzory przedsięwzięć biznesowych, które oferują walor dobrych praktyk oraz skutecznych doświadczeń, sprawdzają się jako stabilniejsze i bezpieczniejsze w porównaniu z dużą częścią nowych, niesprawdzonych pomysłów na własny biznes.
Naturalnie wśród zupełnie nowych pomysłów na własną działalność zdarzają się pomysły doskonałe. Takie idee - z czasem urzeczywistnione i sprawdzone - paradoksalnie same mogą stać się przedmiotem twórczego powielania. W ten sposób tworzą się zmultiplikowane przedsięwzięcia, które z biegiem czasu, z coraz lepiej rozpoznawalną marką i dobrze ugruntowanym sposobem działania stają się swoistą receptą na sukces. Myśląc o tego rodzaju przedsięwzięciach, w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na biznes o charakterze franczyzowym.
Zdublowane korzyści
Co sprawia, że franczyza jawi się coraz częściej jako sprawdzony, bezpieczny i bardziej przewidywalny sposób prowadzenia własnego biznesu?
Z pewnością funkcjonowanie w formalnie zorganizowanej sieci sprzedaży, zjednoczonej przez wyjątkowy i oryginalny pomysł, daje korzyści zarówno franczyzobiorcy, jak również franczyzodawcy. Dla franczyzobiorcy źródłem korzyści staje się to, że pomysł, na którym oparty jest biznes to koncepcja sprawdzona i wypróbowana. Małe przedsiębiorstwo od samego początku może działać jako znana i poważana marka. Włączenie w szerszą grupę franczyzobiorców znanej marki oraz zaangażowanie przez franczyzobiorców własnego kapitału powoduje, że cała grupa rośnie w siłę - zwiększając jednocześnie prawdopodobieństwo sukcesu. Franczyzobiorca ma w pewnym sensie do dyspozycji także skalę działania całej organizacji - jego biznes jest wspierany poprzez znaczenie, jakość i reputację całej sieci. Dla franczyzobiorcy istotne znaczenie mają także aspekty psychologiczne i finansowe.
Znaczącą korzyść daje również możliwość rozwijania biznesu bez konieczności angażowania dużego kapitału, jaki byłby niezbędny w przypadku przedsięwzięcia rozwijanego na własny koszt. Z drugiej strony, franczyzobiorca, który pozostaje prawnym właścicielem swojego biznesu jest poprzez zaangażowanie własnego kapitału zmotywowany do minimalizacji kosztów działania, zwiększania sprzedaży i podjęcia wszelkich działań, aby biznes był maksymalnie owocny.
Solidne podstawy
Dobrze przygotowane przedsięwzięcie franczyzowe działa jako sieć zorganizowana w oparciu o przemyślaną i jednolitą koncepcję. Strategia marketingowa przedsięwzięcia kładzie nacisk na wzmocnienie marki firmy poprzez utrwalanie w świadomości odbiorców znaku handlowego. Można zauważyć, że twórcy najbardziej znanych systemów franczyzowych, marce firmy i jej image podporządkowali wszystkie inne sfery działania organizacji. Dobra marka sieci franczyzowej to wielka wartość, którą buduje się poprzez dbałość o produkt i jakość usług w całej organizacji. Niekiedy jest to o tyle trudne, że poszczególni franczyzobiorcy mogą wykazywać tendencje do lansowania nie zawsze dobrych "własnych pomysłów" i mieć trudności z podporządkowaniem się ustalonym i często restrykcyjnym regułom oraz zasadom. Wypracowany przez sieć własny styl zdecydowanie procentuje. Dotychczas na rynku franczyzowym największe sukcesy odniosły te organizacje, które wykazały się największą innowacyjnością i radykalnie różniły się od innych.
Sprawdzone koncepcje dobrego biznesu franczyzowego są zweryfikowane w praktyce i potwierdzone sukcesem - należy bowiem podkreślić, że zakup franczyzy ma sens jedynie wówczas, gdy marka i image sieci mogą radykalnie wspomóc sukces franczyzobiorcy. Właściwe działanie biznesu franczyzobiorcy musi być zapewnione także poprzez zagwarantowanie i zabezpieczenie jednoznacznie zdefiniowanej metody oraz narzędzi.
Zarówno metoda, jak i narzędzia oraz system działania muszą być opracowane na tyle uniwersalnie, aby udało się wyeliminować problemy adaptacyjne w procesie wdrażania nowych franczyzobiorców. Jednak trudno się spodziewać, aby problemy tego rodzaju udało się wyeliminować całkowicie.
Mocne podstawy funkcjonowania indywidualnego biznesu franczyzowego umożliwia również dobre zrozumienie indywidualnych możliwości i predyspozycji franczyzobiorcy.
Najlepsi franczyzobiorcy pilnie poszukiwani
Franczyzobiorca powinien mieć pełną świadomość tego, że mimo wszelkich działań i wsparcia franczyzodawcy, sam będzie odpowiedzialny za funkcjonowanie firmy. Należy zdawać sobie sprawę z tego dość specyficznego układu - z jednej strony franczyzobiorca pozostaje niezależnym podmiotem działającym na własny rachunek, a z drugiej konieczne jest podporządkowanie się regułom i zasadom przyjętym w organizacji franczyzowej.
W przypadku gdy franczyzobiorca jest osobą aktywną i usposobioną indywidualistycznie, a jednocześnie z łatwością przekazuje treści intelektualne, umie słuchać innych, jest pełen inwencji i kreatywności, a ponadto dobrze organizuje swoją pracę - warto, aby przemyślał uczestnictwo w przedsięwzięciach, które dadzą mu dużą swobodę. Takich, które pozwolą mu wykorzystać wkład jego osobowości, a on sam będzie mógł stać się do pewnego stopnia wizytówką i znakiem rozpoznawczym, podnoszącym wartość przedsięwzięcia, a przez to również sieci franczyzowej. Tego rodzaju możliwości dają przedsięwzięcia franczyzowe, które działają w sektorze edukacyjnym. Przykładem firmy franczyzowej ceniącej inwencję, indywidualność i zamiłowanie do pracy z ludźmi jest Sandler Sales Institute, który właśnie rozpoczyna tworzenie sieci franczyzowej w Polsce.
Na tle takich gałęzi działalności franczyzowej jak gastronomia, fryzjerstwo czy kosmetyka, przedsięwzięcia o charakterze edukacyjnym są stosunkowo świeżym pomysłem na polskim rynku. Powstanie w ostatnim roku kilku nowych sieci szkoleniowych pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość. Należy pamiętać, że perspektywy największego wzrostu w sektorze edukacyjnym i szkoleniowym wciąż są przed nami - choćby ze względu na coraz większą świadomość przedsiębiorców dotyczącą potrzeby podnoszenia kwalifikacji pracowników, a także ze względu na indywidualne potrzeby ciągłego doskonalenia odczuwane przez każdego z nas.
Franczyza uczy
Franczyzowa działalność edukacyjna to - pomimo podobieństw do innych form franczyzowych aktywności - przedsiębiorczość bardzo specyficzna. O ile w innych formułach franczyzy proces skierowany jest głównie na zaspokajanie ludzkich potrzeb na bardziej podstawowym poziomie, o tyle edukowanie dotyczy potrzeb tkwiących głęboko w nas oraz tego, co wiąże się z pracą i rozwojem człowieka jako osoby. W innych przypadkach staramy się ulepszyć otoczenie lub powierzchowność klienta, natomiast we franczyzowej działalności edukacyjnej docieramy głębiej. Tu celem jest dostarczenie klientowi treści, które wspomogą i wewnętrznie go wzbogacą.
W takiej działalności franczyzobiorca musi wykroczyć poza dobrze widziane i pożądane w innych formach franczyzy cechy osobowości i zachowania. Często podkreślane cechy idealnego franczyzobiorcy, jakimi są kultura osobista, rzetelność, takt i grzeczność oraz umiejętność nawiązywania dobrych kontaktów interpersonalnych, muszą dodatkowo zostać wzmocnione przez zamiłowanie do słuchania innych, zdolność do otwartości oraz bezpośredniego i umiejętnego dzielenia się informacjami oraz wyrażania opinii. Bardzo istotne staje się także zamiłowanie do komunikowania się z innymi, połączone z umiejętnością przekonywania. W tym biznesie musimy umieć radzić sobie z własnymi wyzwaniami oraz chcieć i potrafić zmierzyć się z potrzebami oraz problemami innych. Często są to problemy najbardziej ludzkie, dotykające naszych ograniczeń i sposobów ich przezwyciężania, a przez to najbardziej delikatne i wymagające od trenera doświadczenia w kontaktach interpersonalnych.
Bartłomiej Bernard Kwiatkowski