Moment korekty odpisów amortyzacyjnych w związku z otrzymaniem dotacji - wyrok WSA

Dopiero po otrzymaniu dotacji należy określić, jaka wartość odpisów dotychczas zaliczonych do kosztów podatkowych powinna być z tych kosztów wyłączona, a następnie o te kwoty należy zmniejszyć koszty bieżące, a nie dokonywać wstecznej korekty kosztów.

Dopiero po otrzymaniu dotacji należy określić, jaka wartość odpisów dotychczas zaliczonych do kosztów podatkowych powinna być z tych kosztów wyłączona, a następnie o te kwoty należy zmniejszyć koszty bieżące, a nie dokonywać wstecznej korekty kosztów.

(wyrok WSA w Łodzi z 22 stycznia 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 1204/13 - orzeczenie nieprawomocne)

Prezentujemy kolejne orzeczenie sądu administracyjnego, które przyznaje rację podatnikowi (wbrew stanowisku organu podatkowego) w sprawie momentu korekty odpisów amortyzacyjnych w związku z otrzymaniem dotacji do nabycia (wytworzenia) środka trwałego. Przedstawiona w uzasadnieniu argumentacja, w naszej ocenie, trafnie oddaje niezasadność podejścia prezentowanego przez organy podatkowe.

W przedmiotowej sprawie spółka prowadziła inwestycje, których efektem było wytworzenie środków trwałych przy udziale dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Końcowa płatność dotacji miała nastąpić po oddaniu środków trwałych do używania i rozpoczęciu ich amortyzacji.

Reklama

W związku z tym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem: Czy korekty kosztów amortyzacji dokonuje się w miesiącu otrzymania dotacji (bez konieczności korekty rozliczeń rocznych CIT-8), czy też należy skorygować koszty uzyskania przychodów we wcześniejszych okresach? Czy w związku z tym powstanie zaległość podatkowa, co spowoduje obowiązek zapłaty odsetek?

W ocenie spółki, brak jest podstaw do korygowania kosztów wstecz, ponieważ były one ustalone w prawidłowej wysokości.

Innego zdania był jednak organ podatkowy, który uznał, że korekty należy dokonać poczynając od okresu rozliczeniowego, w którym koszty podatkowe zostały zawyżone, czyli wstecznie, z obowiązkiem zapłaty odsetek od zaległości podatkowych.

W wyniku sporu sprawa trafiła do WSA, który przyznał rację podatnikowi.

W ocenie sądu, wykładnia zaproponowana przez organ podatkowy sprzeczna jest z istotą finansowania projektów ze środków Unii Europejskiej, gdyż prowadzi w konsekwencji do sytuacji, w której podatnicy korzystający ze środków unijnych ponoszą negatywne konsekwencje swojej przedsiębiorczości w postaci obowiązku uiszczenia odsetek od zaległości podatkowych, z uwagi na to, że część wydatków, które ponieśli, została zrefundowana w ramach zawartych umów o dofinansowanie dopiero po poniesieniu wydatków.

Jak wskazał sąd, wykładnia przepisów prawa podatkowego nie może prowadzić do rezultatu niekorzystnego dla podatnika w sytuacji, w której na żadnym etapie rozliczenia podatkowego podatnikowi nie można przypisać naruszenia obowiązujących norm podatkowych. Wykładnia nie może sprawić, że korzystanie ze środków Unii Europejskiej będzie automatycznie łączyło się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów w postaci odsetek od zaległości podatkowych, których uniknięcie nie będzie możliwe. Wynika to z przyjętej przez Unię Europejską metody refinansowania wydatków, w konsekwencji której podatnik najpierw musi sfinansować wydatki z własnych środków, a dopiero potem (niekiedy nawet po upływie kilku lat) otrzymuje ich zwrot na podstawie przedłożonej dokumentacji obejmującej m.in. wykazanie poniesienia wydatków. Wnioskowanie organu podatkowego wynikające z uzasadnienia zaskarżonej interpretacji prowadzi natomiast do sytuacji, w której - z powodu przyjętej metody refinansowania - uniknięcie odsetek od zaległości podatkowych, mimo braku uchybienia normom podatkowym, nie będzie możliwe.

Zatem jak stwierdził WSA:

"(…) Za właściwe uznać należy stanowisko, iż do czasu otrzymania refundacji, naliczone odpisy amortyzacyjne są kosztem uzyskania przychodu i dopiero moment otrzymania środków pomocowych na rachunek podatnika będzie rodził obowiązek dokonania korekty kosztów z tytułu odpisów amortyzacyjnych. Oparciem dla takiego postępowania jest treść art. 16 ust. 1 pkt 48 u.p.d.o.p., gdzie pojęcia "zwróconym", ustawodawca użył w czasie przeszłym i w formie dokonanej. Zdaniem Sądu, prowadzi to do wniosku, że obowiązek skorygowania odpisów amortyzacyjnych od wydatków, które zostały zrefundowane, dotyczy tych sytuacji, gdy środki pomocowe zostały już otrzymane. Oznacza to, że dopiero po otrzymaniu dotacji należy określić, jaka wartość odpisów dotychczas zaliczonych do kosztów powinna być z kosztów wyłączona, a następnie o te kwoty należy zmniejszyć koszty bieżące, a nie dokonywać wstecznej korekty kosztów. (…)"


Od redakcji:

Dodajmy, że w jednej z tegorocznych interpretacji indywidualnych (z 20 stycznia 2014 r., nr IBPBI/2/423-1363/13/BG) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach kontynuuje linię prezentowaną przez organy podatkowe, wskazując na konieczność korekty odpisów amortyzacyjnych (w związku z otrzymaniem dofinansowania) w okresach rozliczeniowych, w których odpisy te były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, z czym oczywiście nie można się zgodzić.


Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych Nr 8 z dnia 2014-03-10

GOFIN podpowiada

Dowiedz się więcej na temat: dotacje | moment | amortyzacja | WSA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »