Nowa bankowość dla nowoczesnych firm
Czasy, kiedy przedsiębiorca udawał się z neseserem do banku, należą już do przeszłości. Dziś zamiast walizki z dokumentami wystarczy mu laptop lub tablet, a w przyszłości codziennym narzędziem umożliwiającym pełną obsługę konta stanie się smartfon. Bank przyszłości nie tylko będzie przyjmować i wypłacać pieniądze, ale też pomoże klientowi w zarządzaniu finansami, a ofertę skroi specjalnie dla niego, dostosowując do indywidualnych potrzeb i specyfiki firmy.
Na naszych oczach w bankach dokonuje się prawdziwa rewolucja. Dynamicznie rozwija się bankowość internetowa: pod koniec III kwartału br. konta z dostępem do internetu, dające użytkownikom nieporównanie więcej możliwości niż tradycyjna bankowość, miało już ponad 21,5 mln Polaków - wynika z raportu Netbank, przygotowanego przez Związek Banków Polskich. To aż o 8,75 proc. więcej niż przed rokiem. Dynamicznie przybywa kart płatniczych: Polacy mają ich w portfelach już prawie 35 milionów, z czego ponad 90 proc. to karty w standardzie EMV, czyli chipowe. Przebojem wdarły się na rynek karty płatnicze i kredytowe z funkcją zbliżeniową. W ostatnim okresie gwałtowne ożywienie nastąpiło w bankowości mobilnej: banki coraz więcej funkcjonalności przenoszą na smartfony, tworząc osobne, specjalne aplikacje na te urządzenia.
Nie tylko klienci indywidualni, ale i firmy korzystają z zaawansowanych technologicznie usług bankowych. Na koniec III kwartału 2013 roku konta umożliwiające korzystanie z bankowości internetowej miało już 1,88 mln firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Aktywnie korzystało z nich ok. 1,1 mln przedsiębiorców. To aż 2,7 razy więcej niż pod koniec 2006 roku.
Szybko rośnie też liczba i wartość transakcji bezgotówkowych, dokonywanych przez przedsiębiorców za pośrednictwem internetu: tylko w ciągu III kwartału tego roku wzrost wyniósł 4,75 proc. - wynika z raportu Netbank. I to pomimo trudnej sytuacji gospodarczej - zauważa Związek Banków Polskich.
Coraz większe zainteresowanie przedsiębiorców bankowością internetową i mobilną nie dziwi. To między innymi efekt licznych korzyści, jakie zyskuje ich użytkownik, zwłaszcza związanych z poprawą zarządzania finansami firmy: szybki dostęp do konta, pełna kontrola nad operacjami w dowolnej chwili, 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu i z dowolnego miejsca na świecie. A przy tym łatwość w obsłudze. Dla małych i średnich firm nie bez znaczenia jest fakt, że wszelkie opłaty za prowadzenie konta i użytkowanie kart można wliczyć w koszty prowadzenia firmy.
Nowa oferta przygotowywana przez banki jest adekwatna do nowoczesnych rozwiązań technologicznych: przybywa nowych funkcjonalności i produktów, ułatwiających prowadzenie firmowych finansów. Rola banków nie sprowadza się już do prowadzenia rachunków, udzielania kredytów, przyjmowania depozytów czy inwestowania środków. Wyposażony w coraz bardziej zaawansowane technologicznie narzędzia i produkty bank może bardziej elastycznie reagować na potrzeby klienta , a nawet indywidualnie dostosować ofertę do jego wymagań i specyfiki firmy.
Bank przyszłości wspiera klienta w zarządzaniu finansami. Nowoczesne konta bankowe pomagają w rozliczaniu działalności gospodarczej: usprawniają prowadzenie księgowości, upraszczają i ułatwiają wykonywanie operacji finansowych i rozliczenia z partnerami biznesowymi, ZUSem czy Urzędem Skarbowym.
Coraz więcej funkcjonalności adresowanych jest do wąskich grup, np. do branży e-commerce, wspólnot mieszkaniowych, eksporterów. Na przykład ukłonem w stronę tych ostatnich jest możliwość wymiany walut za pośrednictwem platform transakcyjnych, które pozwalają przedsiębiorcy aktywnie prowadzić politykę walutową, wybrać termin przewalutowania, uzyskać jak najbardziej korzystny kurs lub ubezpieczyć transakcję.
Na naszych oczach widok przedsiębiorcy przed bankowym okienkiem zastępuje coraz częściej obraz przedsiębiorcy z laptopem, palmtopem lub smartfonem, prowadzącego dialog podczas wideoczatu z doradcą w centrali banku lub z wirtualnym doradcą.
- W przyszłości banki będą przenosić na urządzenia mobilne coraz więcej usług, a to sprawi, że rzadziej będziemy odwiedzać oddziały. Bankowy oddział będziemy nosić po prostu w kieszeni - mówi Krzysztof Kołodziejczyk, twórca serwisu automatykabankowa.pl i prezes firmy Talemax.