Nowe technologie. Cyfryzacja przemysłu staje się faktem
Nowe technologie, cyfryzacja i robotyzacja - to wszystko daje przewagę konkurencyjną nie do przecenienia - przekonują przedsiębiorcy. Przemysł 4.0 (tak właśnie określana jest trwająca cyfrowa rewolucja) rozwija się w najlepsze. Pandemia COVID-19 przyśpieszyła cyfryzację.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Według badania Iron Mountain aż 86 proc. respondentów twierdzi, że nowe, cyfrowe rozwiązania dały ich firmie przewagę konkurencyjną. W odpowiedzi na lockdown najważniejszymi procesami, które zostały poddane digitalizacji, było wsparcie IT (49 proc.), CRM (36 proc.) oraz zarządzanie zespołem (34 proc.). Nie inaczej sprawa wygląda w Polsce - w 2021 roku, według danych Iron Mountain Polska, działania związane z digitalizacją biznesu stanowiły 28 proc. wszystkich usług, z czego 70 proc. stanowi digitalizacja dokumentacji archiwalnej.
Polski rynek charakteryzuje się dużą dynamiką implementacji rozwiązań technologicznych w biznesie. Zmiany obserwujemy na każdym kroku. Rosnące zainteresowanie cyfryzacją, coraz lepsza infrastruktura oraz nabierająca siły dynamika wzrostu innowacji powodują, że polskie firmy coraz częściej stawiają na transformację cyfrową i doganiają liderów. W Polsce nieustannie obserwujemy, że liderem w implementacji cyfrowych rozwiązań jest branża finansowa, która stanowi aż 60 proc. wdrożeń. Swoimi działaniami znacząco przewyższa pozostałe sektory - medyczny czy retail i logistykę.
W Polsce przodującą branżą pod względem cyfryzacji procesów jest sektor finansowy i ubezpieczeniowy m.in.: w cyfryzacji obsługi klienta. Wynika to z konieczności dostosowania się do potrzeb konsumentów (np. porównywarki cenowe, możliwość korzystania z innowacyjnych rozwiązań mobilnych), tak by ułatwić uzyskanie np. pożyczek czy produktów związanych z ubezpieczeniami. Organizacje muszą więc usprawniać swoją wewnętrzną komunikację, a tym samym proces obiegu dokumentów.
Wraz z cyfryzacją zmienia się nie tylko model komunikacji, ale również portfolio produktowe, które stawia na zindywidualizowaną ofertę dla konsumenta. Firmy muszą stawić czoła m.in. zarządzaniu dużej ilości danymi w czasie rzeczywistym. Automatyzacja procesów staje się kluczowym elementem rozwijania technologii, a rewizja dotychczasowych rozwiązań jest konieczna, by sprostać oczekiwaniom rynku.
Prace nad zarządzeniem informacją w firmie są procesem, który powinien być stale udoskonalany. Mimo wysokiej pozycji na tle innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej przedsiębiorstwa w Polsce powinny pamiętać, że cyfrowa transformacja, która w ostatnim czasie tak bardzo przyśpieszyła, nie jest jednorazowym działaniem.
Polska na tle pozostałych krajów Europy Środkowo-Wschodniej znajduje się na drugim miejscu pod względem implementacji rozwiązań z zakresu digitalizacji. Nasz współczynnik wynosi blisko 28 proc. Wyprzedzają nas Czechy, których wskaźnik sięga 44 proc., za nami są Węgry stanowiące 24 proc. implementacji oraz Słowacja z 20-proc. wskaźnikiem.
W pozostałych krajach prym wiedzie również szeroko rozumiana branża finansowa. Obserwujemy sporo wyzwań, przed którymi stoją polskie firmy w obszarze cyfryzacji. Mimo że rynkowe statystyki pokazują szybki rozwój technologiczny, to nadal pozostaje wiele obszarów, które mogą zostać w tym aspekcie zagospodarowane. Warto pamiętać, że strategia zarządzania informacją w organizacji powinna być nieustannie aktualizowana wraz z postępem technologicznym oraz zmieniającym się prawem.
Zobacz także: