Odzież i obuwie robocze w zależności od potrzeby
Pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom odzież i obuwie robocze w każdym przypadku, gdy jest to celowe ze względu na warunki pracy na danym stanowisku. Realizacja tego wymogu nie zależy od stanu zatrudnienia w danym zakładzie - nie może się od niego uchylić nawet taki pracodawca, który zatrudnia tylko jednego pracownika. Jeżeli zapewnienie odzieży i obuwia roboczego jest konieczne, pracownik, który ich nie posiada, nie może zostać dopuszczony do pracy.
Odzież robocza do brudzących prac
Warunki pracy panujące na niektórych stanowiskach nie pozwalają na korzystanie przez pracownika z jego własnej odzieży i obuwia. Mogłyby one ulec zbyt dużemu zabrudzeniu czy zniszczeniu. Dlatego pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom robocze ubranie i obuwie w każdym przypadku, gdy jest to celowe ze względu na specyfikę pracy na danym stanowisku. Zgodnie z art. 2377 K.p. pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikowi odzieży i obuwia roboczego (spełniającego wymagania Polskich Norm) w przypadku, gdy:
- własna odzież i obuwie pracownika mogłyby ulec zabrudzeniu lub zniszczeniu,
- jeżeli wymagają tego względy technologiczne, sanitarne lub bhp.
Regulacje kodeksowe nie wskazują konkretnych prac, które wymagają zaopatrzenia pracownika w odzież i obuwie robocze. Wykaz stanowisk, na których pracownik powinien otrzymać taką odzież i obuwie, zależy od decyzji pracodawcy. W celu ustalenia tego wykazu pracodawca powinien dokonać przeglądu rodzaju prac wykonywanych w danym zakładzie, pod kątem zapewnienia odzieży i obuwia roboczego. Opierając się na wynikach tego przeglądu, pracodawca powinien określić Wykaz stanowisk wymagających zapewnienia pracownikowi odzieży i obuwia roboczego w przepisach zakładowych lub zarządzeniu wewnętrznym. W treści zarządzenia (zapisu regulaminowego) należy wskazać stanowiska pracy, na których niezbędne jest stosowanie przez pracowników odzieży i obuwia roboczego oraz ich rodzaje i przewidywany okres użytkowania (art. 2378 i art. 1041 K.p.).
W niektórych sytuacjach pracodawca jest zobowiązany do bezpośredniego wydania pracownikom odzieży i obuwia roboczego i nie może tego obowiązku przenieść na zatrudnionego (w zamian za wypłatę ekwiwalentu). Na stanowiskach, na których wykonywane są prace:
- związane bezpośrednio z obsługą maszyn i innych urządzeń technicznych,
- przy których własna odzież i obuwie pracownika mogą ulec intensywnemu zabrudzeniu albo skażeniu środkami chemicznymi, promieniotwórczymi lub biologicznie zakaźnymi
zapewniającym odzież i obuwie robocze jest wyłącznie pracodawca.
W pozostałych przypadkach zatroszczyć się może o to pracownik, za wypłatą ekwiwalentu.
Własna odzież i obuwie robocze
Pracodawca może ustalić, za zgodą pracowników, wykaz stanowisk, na których dopuszcza się używanie odzieży i obuwia roboczego będącego własnością pracownika (art. 2377 § 2 K.p.). Taka odzież nie musi już spełniać wymogów Polskich Norm, choć powinna zachowywać swoje funkcje użytkowe. Jeżeli pracodawca przeniesie ciężar zakupu odzieży i obuwia roboczego na pracownika, powinien w zamian wypłacać mu ekwiwalent pieniężny, rekompensujący koszty tego zakupu (art. 2377 § 4 K.p.). Wysokość ekwiwalentu powinna odzwierciedlać aktualne ceny konkretnego rodzaju odzieży czy obuwia roboczego.
Zarządzenie pracodawcy w sprawie środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego
|
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.)
autor: Agata Barczewska
Gazeta Podatkowa nr 60 (1414) z dnia 2017-07-27