Reklama

Opodatkowanie sprzedaży kart przedpłaconych

W ostatnim czasie wśród przedsiębiorców popularnym stało się oferowanie klientom kart przedpłaconych. Karty te najczęściej oferowane są do sprzedaży razem z dodatkowym programem lojalnościowym.

Pozwalają one również ich posiadaczom na korzystanie ze zniżek w określonych punktach sprzedających towary i usługi, które mają podpisane z przedsiębiorcą umowy dotyczące realizacji programu partnerskiego. Jednak w związku z nowelizacją ustawy o VAT obowiązującej od 1 stycznia 2011 r. wątpliwości budzi kwestia, z jaką stawką podatku VAT należy dokonywać sprzedaży takich kart.

Odwołując się do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej jako: "ustawa o VAT".), należy stwierdzić, że opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei w art. 8 ust. 1 ustawodawca jako świadczenie usług określił każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

Reklama

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle powyższej regulacji należy zaznaczyć, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Nie odnosi się ono wyłącznie do działań podatnika, lecz obejmuje również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Zatem przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Ponadto, aby móc uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Należy zatem wyraźnie podkreślić, że koniecznym jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Natomiast zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. brzmieniem art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, nadanym ustawa z dnia 29 października 2010 r.o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2010 r. Nr 226, poz.1476) przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Odwołując się do stanowiska Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zaprezentowanego w interpretacji indywidualnej z dnia 15 marca 2011 r. (sygn. IPPP1-443-24/11-2/IGo) należy stwierdzić, że: "(...) sprzedaż kart przedpłaconych wraz z dodatkowym programem lojalnościowym, czyli będących jednocześnie kartami rabatowymi "stanowi sprzedaż prawa do rabatu", w związku z czym jest usługą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem ich sprzedaż stanowi świadczenie usług i zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz w związku z art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

Organ podatkowy w powyższej interpretacji odniósł się także do kwestii możliwości zastosowania w stosunku do wyżej opisanej sprzedaży obniżonej stawki lub zwolnienia lub podatku VAT. Zgodnie bowiem z treścią przepisu art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług. Jednakże jak zaznaczono przepis ten odnosi się do zwolnienia pewnej grupy usług finansowych oraz pośrednictwa w ich świadczeniu. Natomiast, w omawianej sytuacji wraz z kartami przedpłaconymi sprzedawane jest prawo do rabatów, zatem powyższy przepis nie znajduje zastosowania. Jak wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej: "zachodzi tu bowiem czynność inna niż jakakolwiek usługa finansowa, co wyłącza również zwolnienie dla usług pośrednictwa w świadczeniu usług finansowych".

Wobec powyższego należy stwierdzić, że przedsiębiorca dokonując sprzedaży kart przedpłaconych, które dają jednocześnie ich posiadaczom prawo zniżki w określonych punktach sprzedających towary i usługi, a które mają umowy partnerskie z przedsiębiorcą, świadczy usługę opodatkowaną podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Jarosław Włoch

Aplikant radcowski, konsultant podatkowy w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Dowiedz się więcej na temat: opodatkowanie | karty | VAT

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »