Paczka za wysoko nawet dla wysokich. "Dwóch mężczyzn musiało mi pomóc"

Czy Paczkomaty są zbyt wysokie? Okazuje się, że działająca od kilku lat usługa ułatwionego dostępu jest niewystarczająca, a część klientów nadal ma problem z wyjęciem paczki z najwyższych skrytek Paczkomatów. Kobieta z Lubelszczyzny musiała skorzystać z pomocy aż dwóch osób, aby wyjąć swoją przesyłkę z maszyny.

Paczkomaty spotkać można już niemal wszędzie, jednak okazuje się, że nadal niekoniecznie są one dostępne dla wszystkich. "Pomyślałam, że składana drabinka nie byłaby głupim pomysłem" - mówi Interii Biznes pani Justyna, która przed Paczkomatem potrzebowała pomocy aż dwóch osób, aby wyjąć swoją przesyłkę.

Paczka zbyt wysoko i zbyt głęboko

Paczkomaty InPost mogą mieć ponad 20 metrów długości i mieścić nawet kilkaset skrytek. Część z nich musi znajdować się wysoko ponad głowami część klientów.

Kobieta z Lubelszczyzny udostępniła w swoich mediach społecznościowych zdjęcie otwartej skrytki Paczkomatu, w której tkwiła jej paczka. Przesyłka znajdowała się w najwyższej skrytce, a dodatkowo dopchnięta została do samego jej końca. 

Reklama

- Paczka ważyła 10 kg. Ostatecznie nawet poproszony o pomoc mężczyzna nie mógł jej wyjąć. Udało się dopiero kolejnemu, bardzo wysokiemu panu, choć też nie bez problemów - mówi pani Justyna Interii Biznes. 

Zapytaliśmy w InPoście, co powinien zrobić klient, który zwyczajnie nie może wyjąć swojej paczki. Rzecznik prasowy InPostu wyraził wątpliwość, że mogło dojść do takiej sytuacji. Nasza czytelniczka chciała pozostać anonimowa, dlatego nie udostępniliśmy firmie jej danych, by możliwe było zweryfikowanie tej sytuacji. Rzecznik wskazał także, że InPost od lat proponuje swoim klientom ułatwienie dostępu do Paczkomatów.

Strefa Ułatwionego Dostępu w InPost

Klienci nie zawsze mają tego świadomość, bywa także, że nie mają możliwości skorzystania z tej opcji za każdym razem, jednak InPost już od dłuższego czasu proponuje rozwiązanie dla problemu paczek umieszczonych zbyt wysoko. Jesienią 2021 roku InPost udostępnił w swojej aplikacji nową usługę - Strefę Ułatwionego Dostępu. Była to odpowiedź na rosnący problem dostępności najwyższych skrytek Paczkomatów dla osób o niskim wzroście i z niepełnosprawnościami.

"Strefa Ułatwionego Dostępu - umożliwia zamówienie paczek do niżej położonych skrytek w urządzeniu na wysokości pomiędzy 30 a 150 cm. Opcja jest dostępna wyłącznie w aplikacji InPost Mobile" - czytamy w informacji InPostu na temat usługi.

Dziś właściciel ponad 9 tys. Paczkomatów w Polsce mówi o rosnącej popularności tej usługi.

- Prowadziliśmy szeroko zakrojoną akcję informacyjną promującą to rozwiązanie. Ponadto informację o możliwości korzystania ze Strefy każdy nasz klient może znaleźć w aplikacji. Rozwiązanie to cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem użytkowników maszyn Paczkomatów - przekazał Interii Biznes rzecznik prasowy InPost Wojciech Kądziołka. 

Udogodnienia także u konkurencji, kurierzy z wytycznymi

Pozostali operatorzy automatów paczkowych również dysponują podobnymi systemami wspierającymi użytkowanie maszyn przez osoby o niskim wzroście.

- W naszych One Boxach klienci mają możliwość wyboru wysokości skrytki - nisko lub wysoko. Takie ustawienie można określić raz, a następnie dowolnie modyfikować w zakładce Allegro One. Co więcej, nasz system pozwala klientom określić, czy wybór skrytki jest dla nich wygodą, czy koniecznością. Osoby, dla których jest to kluczowe, są traktowane priorytetowo - tłumaczy Allegro Interii Biznes. 

Allegro, które posiada już blisko 4000 automatów paczkowych, zapewnia, że to rozwiązanie nie tylko wspiera osoby niższe, ale także może być przydatne dla kobiet w ciąży, osób po urazach i każdego, kto odbiera ciężką paczkę. Podobne udogodnienia proponuje Orlen.

- Dla użytkowników aplikacji mobilnej ORLEN Paczka przygotowaliśmy funkcjonalność "Przesyłka w zasięgu ręki". Po zaznaczeniu tej opcji przesyłki są umieszczane w środkowych przedziałach automatu, jeżeli pula dostępnych skrytek na to pozwala - odpowiada nam Orlen.

Jednocześnie kurierzy ORLEN Paczki otrzymali wytyczne, aby umieszczać paczki w sposób pozwalający na łatwy i wygodny odbiór ich z automatów.

DPD i Poczta Polska obserwują rynek

Z kolei DPD, a więc drugi w Polsce operator automatów paczkowych z ponad 8 tys. maszyn, "bada potrzeby i oczekiwania różnych grup klientów" i zaznacza w przesłanej nam odpowiedzi: "Już wkrótce nasi klienci będą mogli skorzystać z nowych funkcji związanych z ułatwionym dostępem do skrytek w naszych automatach paczkowych".

Również Poczta Polska nie spotkała się z tego typu problemami, co może wynikać z samych gabarytów automatów tej spółki. Mimo to w aplikacji Pocztex Mobile pojawiają się pewne udogodnienia.

- Klient ma możliwość wyboru wysokości, na której zostanie umieszczona przesyłka w automacie. Operacja ta może być wykonana tylko do momentu dostarczenia przesyłki do automatu przez kuriera - mówi nam biuro prasowe Poczty Polskiej. 

Klient może wybrać jedną z dwóch opcji: "nie umieszczaj wysoko" - preferowane umieszczenie dół i środek lub "nie umieszczaj nisko" - preferowane umieszczenie góra i środek. 

Na początku 2025 roku InPost informował, że dysponuje obecnie liczbą 9 200 Paczkomatów, które w ubiegłym roku obsłużyły 267 mln paczek, a więc o 11 proc. więcej rok do roku. 

Agnieszka Maciuła-Ziomek

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: InPost | paczkomaty | automaty paczkowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »