PIT przedsiębiorcy: Księgowa pokonała e-deklaracje

Większość drobnych przedsiębiorców dostarczyła PIT osobiście do urzędu skarbowego, ale wielu wyręczyło się w tym księgową, z którą przegrały zarówno e-deklaracje, jak i poczta - wynika z badania przeprowadzonego przez Tax Care. Nie zmienia to jednak faktu, że przez internet rozliczył się co piąty mały przedsiębiorca, a to oznacza, że znacznie częściej korzystali oni z e-deklaracji niż osoby zatrudnione na etacie. Połowa małych firm czeka na zwrot nadpłaty od fiskusa.

Większość drobnych przedsiębiorców dostarczyła PIT osobiście do urzędu skarbowego, ale wielu wyręczyło się w tym księgową, z którą przegrały zarówno e-deklaracje, jak i poczta - wynika z badania przeprowadzonego przez Tax Care. Nie zmienia to jednak faktu, że przez internet rozliczył się co piąty mały przedsiębiorca, a to oznacza, że znacznie częściej korzystali oni z e-deklaracji niż osoby zatrudnione na etacie. Połowa małych firm czeka na zwrot nadpłaty od fiskusa.

W przeprowadzonym przez Tax Care i Idea Bank badaniu sprawdziliśmy, jak wyglądało roczne rozliczenie najmniejszych przedsiębiorców - osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. W ankiecie przeprowadzonej drogą mailową, w dniach 10-11 maja, wzięło udział 1 000 osób prowadzących własną działalność gospodarczą. Zbadaliśmy między innymi, w jaki sposób przedsiębiorcy dostarczyli roczne zeznanie do urzędów skarbowych oraz ile osób skorzystało z preferencyjnych sposobów rozliczenia, a ile z dostępnych na gruncie ustawy o PIT ulg podatkowych.

Osobista wizyta w urzędzie wciąż najpopularniejsza

Choć obecnie podatnicy mają wiele możliwości złożenia rocznego PIT-a, to jednak większość, bo aż 35 proc. ankietowanych, wybrało złożenie zeznania bezpośrednio w urzędzie skarbowym. Mimo, że jest to najbardziej absorbujący sposób przekazania zeznania, to jednak może za nim przemawiać możliwość sprawdzenia dokumentu pod względem formalnym już na etapie składania. Duża grupa przedsiębiorców powierzyła tę czynność swojej księgowej - z jej pomocy skorzystało 27 proc. ankietowanych. Co ciekawe, tradycyjna poczta o włos przegrała w konkurencji z e-deklaracjami. Z usług Poczty Polskiej skorzystało 18 proc., podczas gdy na wysłanie zeznania przez internet zdecydowało się 19 proc. przedsiębiorców. Taki odsetek oznacza, że przedsiębiorcy znacznie częściej korzystają z e-deklaracji niż pozostali podatnicy. Nie wiemy co prawda, jaki odsetek wszystkich podatników rozliczył się w tym roku przez internet, ale mając do dyspozycji liczbę ok. 2 miliony złożonych e-deklaracji oraz informację, że w rozliczeniu za 2010 rok według źródła przychodu było prawie 27 mln podatników, można szacować, że elektronicznie rozliczyło się najwyżej kilka procent podatników.

Reklama

Tylko nieliczni powierzyli tę czynność np. firmom kurierskim (1 proc. ankietowanych). I nie jest to zaskakujące, gdyż o ile taka możliwość złożenia zeznania jest dopuszczona, o tyle przekazanie przesyłki kurierowi w ostatniej chwili grozi niedotrzymaniem terminu (gdy przesyłka jest nadana np. 30 kwietnia, ale dociera do urzędu skarbowego dopiero dzień lub dwa później). A w przypadku ewentualnego opóźnienia w przekazaniu zeznania konsekwencje ponosi podatnik.

Połowa przedsiębiorców czeka na zwrot

W złożonych rozliczeniach rocznych aż połowa ankietowanych przedsiębiorców wykazała kwotę do zwrotu. Być może właśnie to jest jedną z przyczyn ich osobistej wizyty w urzędzie. Nadpłata w PIT powstaje bowiem z dniem złożenia zeznania. Urząd ma trzy miesiące na dokonanie zwrotu nadpłaty, a czas ten liczy się od dnia złożenia zeznania. Tymczasem w przypadku wysłania PIT-a pocztą orzecznictwo wskazuje, że gdy w grę wchodzi zwrot podatku przez urząd skarbowy, należy wziąć pod uwagę datę faktycznego wpływu do urzędu, a nie datę nadania listu na poczcie. "Samo złożenie zeznania podatkowego, z którego wynika obowiązek zwrotu nadpłaty, powoduje konieczność wszczęcia w tym zakresie odpowiedniego postępowania podatkowego. Datą wszczęcia takiego postępowania jest zgodnie z art. 165 § 3 Ordynacji podatkowej data otrzymania przez organ stosownego wniosku. (..) Początkiem zatem terminu dla organu podatkowego do zwrotu nadpłaty jest dzień, w którym organy te otrzymały stosowne zeznanie". (wyrok WSA w Krakowie, z dn. 19.01.2011 r., sygn. akt I SA/Kr 1753/10).

Jedna trzecia mikrofirm musiała dopłacić podatek

31 proc. badanych przedsiębiorców w efekcie rozliczenia rocznego wykazało kwotę do dopłaty, co może wynikać z faktu, że wiele osób prowadzących działalność gospodarczą podatek za grudzień 2011 r. płaciło w takiej wysokości, jak za dochód listopadowy. Gdy dochód grudniowy był wyższy niż w listopadzie, a przedsiębiorca nie mógł skorzystać z ulg podatkowych, w efekcie mogła powstać niedopłata. W 19 proc. badanych przypadków rozlicznie roczne "wyszło na zero", tzn. nie powstała ani kwota do dopłaty, ani nadpłata. Aż 50 proc. już otrzymało lub czeka na zwrot nadpłaty.

Katarzyna Rola-Stężycka

Tax Care S.A.
Dowiedz się więcej na temat: e-deklaracja | firma | księgowi | księgowa | księgowy | Tax Care S.A.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »