Poczta Polska rezygnuje z planów upublicznienia
Poczta Polska w nowej strategii rezygnuje z planów upublicznienia, pozostanie w 100 proc. spółką Skarbu Państwa. Poczta Polska liczy, że jej przychody wzrosną do 6,9 mld zł w 2021 roku z 5,5 mld zł w 2015 roku - poinformowała spółka na konferencji. Jednym z elementów nowego planu operatora pocztowego jest poprawa warunków pracy - wyjaśnia prezes Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski. Jego zdaniem, zysk firmy powinien być inwestowany w wynagrodzenia pracowników oraz infrastrukturę pocztową.
- Poczta nie przewiduje strat, tylko stopniowe podnoszenie zysku. Naszym celem nie jest cięcie kosztów, ale szukanie nowych źródeł przychodów. W tym roku musimy mieć o kilkaset milionów większe przychody, by strategia była realizowana - powiedział Przemysław Sypniewski, prezes PP SA.
- Zysk z tej firmy powinien być inwestowany. Pieniądze, które uda się nam zarobić powinniśmy przeznaczyć na podniesienie wynagrodzeń i infrastrukturę pocztową - dodał.
Poczta Polska nie planuje upublicznienia, co było zakładane w poprzedniej strategii.
- Nie uznaliśmy, by była konieczność wejścia na giełdę, chcemy, by została spółką w 100 proc. Skarbu Państwa. Jeżeli się okaże, że inwestor finansowy byłby w przyszłości konieczny, to tego nie wykluczamy - powiedział Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Nowa strategia zakłada podwojenie przychodów z obszaru kuriersko-paczkowego, pięciokrotny wzrost przychodów z obszaru usług logistycznych oraz dwa i pół razy większe wpływy z usług międzynarodowych.
Zgodnie z planami zmienić się ma struktura przychodów Poczty Polskiej. Dotychczas dominujące w strukturze przychody z obsługi korespondencji (62 proc. w 2015 roku) do 2021 roku ustąpią pierwszeństwa przychodom z obszaru paczkowo-logistycznego i e-commerce (blisko 40 proc. udziału w strukturze przychodów w 2021 roku).
Spółka podała, że planuje wydawać 400 mln zł rocznie na inwestycje. Do priorytetów inwestycyjnych Poczta Polska zalicza inwestycje w logistykę (m.in. automatyzacja), w sieć placówek (dalsza ich rewitalizacja) oraz w informatyzację.
- Konieczność inwestycji jest niezbędna, podstawowe źródło finansowania będzie pochodziło ze zwiększenia naszych przychodów, ale oczywiście nie wykluczmy ewentualnej emisji obligacji celowych, a także współpracy z rządem - powiedział Sypniewski.
- - - - -
- Poczta Polska ocenia, że nie ma potrzeby, by do 2021 roku Bank Pocztowy musiał zadebiutować na GPW - poinformował dziennikarzy Przemysław Sypniewski, prezes PP SA.
- Nie widzimy potrzeby, by Bank Pocztowy w okresie obowiązywania nowej strategii musiał zadebiutować na GPW. Widzimy jednak, że bank ten ma potrzebę pozyskania kapitału i będzie to uwzględniała nowa strategia banku - powiedział dziennikarzom Sypniewski.
Poczta Polska poinformowała we wtorek, że sama obecnie nie planuje upublicznienia, co było zakładane w poprzedniej jej strategii.