Podpis urzędowy umożliwi e-mailowy kontakt z urzędem
Stosowanie podpisu elektronicznego jest nadal bardzo słabo rozpowszechnione w Polsce. Ma to zmienić projekt nowelizacji ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), który przewiduje dwa nowe rodzaje podpisu elektronicznego. Zdaniem resortu gospodarki, obowiązujące przepisy ograniczają rozwój gospodarki elektronicznej.
- Nowelizacja pozwoli urzędom i przedsiębiorcom na lepsze dostosowanie rodzajów i ceny elektronicznych narzędzi do podpisywania i uwierzytelniania - tłumaczy wiceminister gospodarki Adama Szejnfeld.
Z kolei Anna Lewandowska z Urzędu Komunikacji Elektronicznej twierdzi, że przepisy ustawy o podpisie elektronicznym są niezrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy. W Polsce podpis elektroniczny może posiadać jedynie osoba fizyczna.
Podpis urzędowy
Projekt przewiduje wprowadzenie podpisu urzędowego przeznaczonego do elektronicznych dokumentów identyfikacyjnych (eID). Będzie on wydawany przez urzędy administracji publicznej w celu umożliwienia elektronicznego kontaktu z obywatelem.
- Głównym ograniczeniem dla podpisu elektronicznego nie jest legislacja, lecz niski poziom dostępności usług publicznych drogą elektroniczną. To będzie się zmieniać z czasem - twierdzi Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki.
- Dzięki identyfikatorowi wydanemu przez urząd osoba fizyczna będzie mogła podpisać wszystkie dokumenty wysyłane do urzędu drogą elektroniczną - tłumaczy dr inż. Wacław Iszkowski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.
- Nowe rozwiązania znajdą szersze zastosowanie, gdy podpis elektroniczny stanie się dostępny i będzie wydawany z dowodami osobistymi - twierdzi Grzegorz Szczechowiak, prezes zarządu firmy Madkom, specjalizującej się we wdrażaniu technologii podpisu elektronicznego.
Nowością ma być usługa elektronicznego datownika, który będzie wskazywał obowiązujący urzędowy czas w Polsce.
Podpis osób prawnych
Resort chce także wprowadzić elektroniczny podpis osób prawnych. Ma być to rozwiązanie pośrednie pomiędzy bezpiecznym podpisem kwalifikowanym, który wymaga uzyskania certyfikatu, a zwykłym podpisem elektronicznym, służącym tylko potwierdzeniu tożsamości.
- Możliwość stosowania elektronicznej pieczęci podmiotów publicznych i gospodarczych stanie się dużym ułatwieniem dla osób prawnych - mówi Wacław Iszkowski.
- Umożliwi to stosowanie podpisów opartych o kwalifikowany, jak również zwykły certyfikat oraz składanych za pomocą lub bez pomocy bezpiecznego urządzenia do składania podpisu elektronicznego - tłumaczy Adam Szejnfeld.
*
Jakim zmianom mają ulec przepisy o uznawaniu certyfikatów zagranicznych z Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz z krajów trzecich? Czym są tzw. foldery obywatelskie? Dlaczego w Polsce funkcjonuje jedynie podpis elektroniczny zwykły i kwalifikowany?
Daria Stojak
Więcej: Gazeta Prawna 23.07.2008 (143) - str.16