Polskie firmy ruszyły na podbój świata
Na krzesłach z Polski obradowali przywódcy państw podczas szczytu NATO w Lizbonie; zasiadają na nich urzędnicy w niemieckim Urzędzie Kanclerskim oraz publiczność w Leicester Square Theatre w Londynie. Z kolei polskie kosmetyki można kupić w niemal 80 krajach na 6 kontynentach. Które polskie firmy podbiły zagraniczne rynki?
Jednym z naszych hitów eksportowych są krzesła. Grupa Nowy Styl założona przez braci Adama i Jerzego Krzanowskich jest europejskim liderem w zakresie rozwiązań meblowych dla przestrzeni biurowych oraz miejsc użyteczności publicznej.
Firma posiada własną, międzynarodową sieć dystrybucyjną obejmującą lokalne struktury sprzedaży w 17 krajach na świecie (na wszystkich najważniejszych rynkach europejskich i Bliskim Wschodzie). Na krzesłach Grupy obradowali przywódcy państw podczas szczytu NATO w Lizbonie; zasiadają na nich urzędnicy w niemieckim Urzędzie Kanclerskim oraz publiczność w Leicester Square Theatre w Londynie.
Ogromnym powodzeniem na świecie cieszą się też produkty wytwarzane w Toruńskich Zakładach Materiałów Opatrunkowych. TZMO jest wiodącym europejskim producentem i dostawcą produktów medycznych, artykułów higienicznych i kosmetycznych na rynek światowy. Produkowane w TZMO artykuły pod markami Bella, Happy, Matopat, Seni, dr Max, Eva Natura, Eva Sun i Kanion sprzedawane są na ponad 80 rynkach: w Unii Europejskiej, w Europie Środkowej i Wschodniej, w Afryce i na Dalekim Wschodzie.
Zagraniczni klienci chętnie kupują buty i ubrania wyprodukowane przez polskie firmy. Producent obuwia, Grupa CCC, na koniec 2015 roku posiadała 773 salony w16 krajach, o łącznej powierzchni sprzedaży 371,5 tys. metrów kwadratowych. Sprzedaż prowadzi w 16 krajach. Posiada salony własne w Czechach, na Węgrzech, w Niemczech, na Słowacji, w Austrii, Chorwacji, Słowenii, Turcji i Bułgarii oraz salony franczyzowe w Rosji, na Łotwie i Litwie, na Ukrainie, w Rumunii i Kazachstanie. W ciągu roku CCC sprzedaje ponad 28 mln par obuwia. W okresie jednego roku oferuje blisko pięć tysięcy wzorów obuwia.
Jeśli chodzi o ubrania, warto wspomnieć o grupie LPP, właścicielu takich marek jak Reserved, Cropp, Mohito, House, Sinsay. Produkty marek LPP dostępne są w Niemczech, Czechach i Słowacji, w krajach Bałtyckich, Rosji, na Ukrainie, Rumunii, Bułgarii, na Węgrzech oraz w Chorwacji, a od 2015 roku także na Bliskim Wschodzie: w Egipcie, Katarze, Kuwejcie i Arabii Saudyjskiej. W 2016 roku LPP otworzyło salon w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Tylko w 2014 roku LPP sprzedało ponad 70 milionów sztuk odzieży, osiągając przychody w wysokości ponad 1 mld euro.
Hitem eksportowym są również polskie kosmetyki. Szczególnie wybija się pod tym względem firma Inglot. Międzynarodową ekspansję rozpoczęła w 2006 roku od otwarcia pierwszego franczyzowego salonu w Montrealu w Kanadzie. W ciągu zaledwie kilku lat rozwój marki przybrał charakter lawinowy i dzisiaj dostępna jest na sześciu kontynentach. Nowe butiki pojawiają się przy głównych ulicach miast, w najważniejszych sieciach handlowych, jak Sears (Meksyk), Edgars (Południowa Afryka), Sogo (Malezja), a od września 2011 roku również w amerykańskim Macy's. Obecnie Inglot posiada ponad 600 salonów w niemal 80 krajach.
Portal Skarbiec.biz S.A. - największy, niezależny serwis o prawie, finansach i gospodarce