Prawne obowiązki prawne biur podróży

Trwa sezon wakacyjny, co wiąże się ze zwiększonym ruchem lotniczym, a także częstszymi odwołaniami lotów i imprez turystycznych. O tym jakie prawa przysługują osobom, których urlop zamienił się w koczowanie na lotnisku, wyjaśnia Krzysztof Burzyński, dyrektor działu prawnego w AirCashBack, ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org.

Biura podróży często starają się doprowadzić do realizacji planowanej wycieczki za wszelką cenę, nawet w przypadku awarii samolotu. Zdarza się, że pasażerowie czekają wiele godzin, a czasem wręcz dni na naprawę maszyny, którą miał odbyć się lot. Niestety nawet kilkudniowe oczekiwanie na wylot nie daje gwarancji, że zakupione wczasy dojdą do skutku.

Kilka dni temu turyści z Polski mieli wylecieć na wycieczkę na Dominikanę. Ostatecznie po dwóch dniach oczekiwania na wylot, podróż została odwołana z powodu awarii samolotu. Jakie prawa przysługują pasażerom, którzy znajdą się w podobnej sytuacji?

Reklama

Jeśli nie dojdzie do realizacji umowy zawartej z biurem podróży lub na wczasy wylecimy z kilkudniowym opóźnieniem, poszkodowanym należy się rekompensata - od biura podróży za zmarnowany urlop oraz, na co nie zawsze zwracana jest uwaga, odszkodowanie od linii lotniczych za opóźniony/odwołany lot.

Odpowiedzialność organizatora wycieczki turystycznej określa art. 11a ust. 1 ustawy o usługach turystycznych. W przypadku odwołania całej imprezy turystycznej, klientom przysługuje zwrot pełnych kosztów wycieczki. W sytuacji utracenia jednego dnia wyjazdu, należy się zwrot ceny jednego dnia wycieczki, proporcjonalnie do całkowitego kosztu imprezy. Reklamację należy skierować bezpośrednio do biura podróży w którym zostały wykupione wczasy.

Odpowiedzialność linii lotniczych, niezależnie od odpowiedzialności biura podróży, wynika z rozporządzenia (WE) 261/2004. Jeśli w wyniku odwołania lub opóźnienia lotu nasza wycieczka nie doszła do skutku, możemy ubiegać się odszkodowania od linii lotniczych. W zależności od odległości na jakiej miał odbywać się lot, rekompensata będzie wynosiła 250, 400 lub 600 euro. Co ważne, reklamację taką należy skierować do linii lotniczych, które miały obsługiwać nasz lot, ponieważ zgodnie z przepisami, to one ponoszą odpowiedzialność za podróż, do której nie doszło. Skierowanie reklamacji jedynie do biura podróży spowoduje odrzucenie naszej skargi jako bezzasadnej. Trzeba też pamiętać, że odszkodowanie od biura podróży nie należy się w sytuacji, gdy klient zrezygnuje z wycieczki dobrowolnie, z powodu opóźnionego lub odwołanego lotu. Nadal można wtedy jednak otrzymać odszkodowanie od linii lotniczych.

Opr. KM

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: biuro podróże
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »