Prowadzisz własną firmę w UK? Oto 3 sposoby na zapewnienie jej sprawnego działania
Własna firma to dla wielu osób spełnienie marzeń, szansa na realizowanie swoich projektów i pracę na własny rachunek. By wypracować stabilną pozycję w swojej branży i osiągać stałe zyski nie wystarczy sam pomysł, niezbędny jest też dobry plan działania, który określi jasne cele i sposoby dotarcia do nich. Ostatni rok wyraźnie pokazał jednak, że nawet najdokładniejsze planowanie nie jest w stanie przygotować nas na każdą ewentualność, a skutki pandemii i wynikających z niej obostrzeń dotknęły również przedsiębiorców. Czy istnieją sposoby na ograniczenie ryzyka i zwiększenie swoich szans na sukces? Jak radzić sobie z niespodziewanymi przeszkodami i zabezpieczyć sytuację finansową firmy?
Zaczynając przygodę z własną działalnością gospodarczą, jesteśmy z reguły pełni entuzjazmu i chęci do działania. W takich momentach łatwo przychodzi nam koncentrowanie się na pozytywnych kwestiach, często kosztem przygotowania się na ewentualne trudności. Nie ma nic złego w oczekiwaniu szybkich i dobrych efektów swojej pracy, jeśli jednak już na starcie nastawimy się na to, że droga do sukcesu będzie prosta, nawet stosunkowo niewielkie komplikacje mogą jawić się w naszych oczach jako przeszkoda nie do przejścia.
Już na etapie tworzenia biznesplanu warto uświadomić sobie, że nie na wszystko mamy wpływ i istnieje cały szereg zewnętrznych czynników, od których zależne jest powodzenie naszego przedsięwzięcia. Nie każdy rodzaj zagrożenia jesteśmy w stanie przewidzieć, ale te ściśle powiązane z funkcjonowaniem i specyfiką branży są dość łatwe do zidentyfikowania. Może być to na przykład spadek popytu na oferowane produkty lub usługi w związku z warunkami pogodowymi czy porą roku - dla zachowania płynności finansowej warto więc przewidzieć w swoim budżecie pewną sumę oszczędności na spłatę bieżących należności na wypadek czasowego spadku przychodów. W innych przypadkach, np. awarii narzędzi niezbędnych do pracy, kradzieży sprzętu czy popełnieniu błędu w czasie wykonywania swoich zadań, z pomocą może przyjść odpowiednio dobrane do potrzeb firmy ubezpieczenie komercyjne.
Ponieważ sytuacja na rynku jest bardzo dynamiczna, szczególnie w szybko rozwijających się branżach, a przyzwyczajenia konsumentów mogą zmieniać się bardzo niespodziewanie, nie warto uparcie obstawać przy rozwiązaniach, które nie przynoszą zamierzonych rezultatów. Początkowe plany i założenia należy na bieżąco weryfikować z uwzględnieniem rzeczywistych skutków podejmowanych decyzji i osiąganych wyników. Finansowanie działań, które nie oferują wymiernych efektów stanowi tylko zbędne obciążenie dla budżetu, może okazać się jednak, że przenosząc te środki na inny cel, zupełnie odwrócimy sytuację, na przykład docierając do nowej grupy potencjalnych klientów poprzez skuteczną reklamę. Dzięki elastycznemu podejściu dobrze poradzimy sobie nawet w przypadku nagle zmieniających się warunków.
Niezależnie od tego, czy nasza działalność polega na sprzedaży towarów, czy świadczeniu usług, nasze dochody uzależnione są od liczby klientów zainteresowanych skorzystaniem z danej oferty. Rynek konsumenta, z jakim mamy obecnie do czynienia oznacza, że to do nas należy zadanie wyróżnienia się na tle konkurencji - kiedy dostępnych jest wiele zbliżonych możliwości, chętniej wybierane będą te, które zwrócą na siebie uwagę ceną, różnorodnością, lokalizacją czy atrakcyjnością. Warto więc podkreślać swoje mocne strony i aktywnie poszukiwać najskuteczniejszych form reklamy, która przyciągnie nowych klientów. Następnym krokiem jest przygotowanie programów lojalnościowych czy zniżek, które zachęcą ich do powrotu w przyszłości.
Sukces w biznesie to długotrwały proces, który wymaga ciągłego rozwijania oferty i podejmowania kroków pozwalających na wyprzedzenie konkurencyjnych firm. Omówione powyżej sposoby dotyczą więc zagadnień ważnych dla każdego przedsiębiorcy, a ich uwzględnienie w swoich planach to szansa na znaczną poprawę efektywności działania i osiąganie coraz lepszych wyników!