Reklama

Przeceny towaru handlowego nie wykazuje się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Zamierzam przecenić część zalegającego w magazynie towaru handlowego. W niektórych przypadkach przecena zostanie dokonana poniżej ceny zakupu. Czy w tej sytuacji wykazany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów koszt zakupu powinnam pomniejszyć o powstałą różnicę?

Podatniczka nie musi pomniejszać w księdze kosztu zakupu towaru o kwotę różnicy wynikającą z przeceny dokonanej poniżej ceny zakupu.

Reklama

Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów wydatki poniesione na zakup towarów handlowych ujmują w księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Wpisu tego dokonują niezwłocznie po otrzymaniu towarów, najpóźniej przed przekazaniem ich do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Tak wynika z § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2017 r. poz. 728 ze zm.).

Zauważmy, że przecena dotyczy ceny, po jakiej podatnik zamierza sprzedać zakupiony towar, a nie ceny, po której go kupił. Tym samym obniżenie cen sprzedawanych towarów nie wywołuje obowiązku dokonania korekty kosztów podatkowych, a co za tym idzie, podatnik takiej przeceny nie wykazuje w księdze. Także o kwotę przeceny dokonanej poniżej ceny zakupu nie należy pomniejszać kosztu zakupu.

Mimo że obniżki cen towarów nie wykazuje się w podatkowej księdze, to do celów dowodowych warto sporządzić protokół obniżki ceny. Protokół ten powinien zawierać cenę zakupu towarów, dotychczasową cenę sprzedaży, cenę sprzedaży po dokonaniu obniżki oraz przyczynę dokonania obniżki. Protokół ten w razie kontroli będzie stanowił wyjaśnienie przyczyn osiągnięcia przez podatnika niższego przychodu niż zazwyczaj ze sprzedaży określonego towaru.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 29 października 2015 r., nr IPPB1/4511-1039/15-2/MT, w której czytamy:

"(...) W działalności handlowej przedsiębiorca uzyskuje zysk poprzez zastosowanie marży handlowej, która jest jednym z elementów ceny sprzedaży. Cena sprzedaży ma zapewnić pokrycie kosztów własnych zakupu bądź wytworzenia i uzyskanie rentowności sprzedaży.

Przedsiębiorca zmuszony sytuacją gospodarczą może sprzedać towary bez marży handlowej bądź nawet poniżej ceny ich zakupu, czyli bez marży i ponosząc stratę. Jednak mając na uwadze prawo podatkowe, zastosowanie takiej obniżki należy w racjonalny sposób uzasadnić.

W wyniku przeceny podatnicy nie osiągają przychodów z działalności gospodarczej w wysokości zamierzonej, gdyż towar zostaje sprzedany z niższą marżą, a w niektórych sytuacjach nawet poniżej kosztów zakupu, co w każdym przypadku powoduje obniżenie podstawy opodatkowania. Jednak takie działanie nie powoduje powstania dodatkowych kosztów oraz nie powoduje obowiązku obniżenia kosztów poniesionych na zakup bądź wytworzenie takich towarów. (...)"


Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych Nr 35 z dnia 2018-12-10

GOFIN podpowiada

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »