Przekazanie nieodpłatne desek

Podatnik w celu uatrakcyjnienia sprzedaży klientom, którzy złożyli zamówienie zaoferował nieodpłatny produkt w postaci drewnianej deski kuchennej z logo Spółki.

Podatnik w celu uatrakcyjnienia sprzedaży klientom, którzy złożyli zamówienie zaoferował nieodpłatny produkt w postaci drewnianej deski kuchennej z logo Spółki.

Należy przyjąć, że nieodpłatne przekazanie rzeczy nie zwiększa wartości towaru handlowego, cena zamówienia pozostaje niezmieniona. Zdarzenie takie może być ocenione w kategorii sprzedaży premiowej przyznawanej z chwilą sprzedaży. Sprzedaż premiowa ma na celu zachęcenie potencjalnych klientów do realizacji zakupów. Daną czynność można uznać za sprzedaż premiową, jeżeli: - dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi, - nagroda przeznaczona jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu, - nagroda nie zostaje przyznana w towarach ani usługach, które sprzedano nabywcy.

Reklama

Cechą charakterystyczną sprzedaży premiowej jest to, że warunkiem otrzymania nagrody jest zakup towaru objętego promocją, przy czym nagrodą są towary (usługi) inne niż te, które sprzedano nabywcy. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wszystkie wymienione warunki zostały spełnione (nagrodą jest deska kuchenna, która nie jest podstawowym asortymentem Podatnika oraz nagroda przyznawana jest za złożenie zamówienia). Sprzedaż premiowa jest działaniem Podatnika zmierzającym do zwiększenia przychodów. Nagradzanie nabywców towarów Spółki przekazaniem nieodpłatnie drewnianej deski kuchennej z logo Podatnika, stymuluje tych klientów do dalszego kupowania w firmie i zwiększania jej obrotów. Wydatki związane ze sprzedażą premiową, jako przedsięwzięciem zmierzającym do uatrakcyjnienia zakupu towarów, pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży i w całości stanowią koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Nadmienić należy, że koszt uzyskania przychodu stanowić będzie wartość tych nagród, które w trakcie sprzedaży premiowej wydano klientom, spełniającym określone warunki i których fakt wydania został odpowiednio udokumentowany. Obowiązek dokumentowania m.in. tego typu wydatków wynika z treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który w zakresie sposobu dokumentowania odsyła do odrębnych przepisów. Tymi odrębnymi przepisami są przepisy ustawy o rachunkowości, zgodnie z art. 20 ust. 2 podstawą zapisów księgowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, tzw. dowody źródłowe.

Patrycja Mikuła

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej sp. z o. o.
Dowiedz się więcej na temat: deski | nagroda | logo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »