Przesyłki bez granic - jak emigracja i zakupy online wpływają na rynek przesyłek kurierskich?

Corocznie rośnie liczba przesyłek zagranicznych, ekspediowanych z Polski i dostarczanych do naszego kraju za pośrednictwem firm kurierskich. Jak wynika z danych firmy konsultingowej PricewaterhouseCoopers, od dwóch lat branża ta notuje roczny wzrost obrotów na poziomie 10 proc. W 2018 roku mogą one sięgnąć nawet 6,5 mld zł.

Jedną z przyczyn tak obiecujących perspektyw rozwoju tego sektora jest nieustannie rosnąca popularność handlu internetowego. Polacy chętnie kupują i sprzedają towary online, przez co systematycznie rośnie liczba nadawanych i odbieranych przesyłek krajowych oraz zagranicznych.

Innym czynnikiem wspierającym rynek przesyłek kurierskich jest coraz liczniejsza grupa Polaków osiedlających się poza granicami kraju. Generują oni znaczną ilość przesyłek adresowanych do kraju. Zgodnie z oficjalnymi statystykami GUS, pod koniec 2015 roku poza Polską mieszkało prawie 2,5 mln naszych rodaków. Licznie osiedlali się oni w krajach europejskich (ponad 2 mln). Największa grupa - ponad 700 tysięcy osób - wybrała na miejsce zamieszkania Wielką Brytanię. W znacznym stopniu ożywiło to wymianę przesyłek na linii Polska - Anglia i Anglia - Polska.

Reklama

Oczekiwania klientów - podstawa określenia standardów obsługi

Wzrost konkurencyjności na rynku przesyłek kurierskich powoduje, że utrzymają się na nim wyłącznie firmy najlepiej odpowiadające na oczekiwania klientów. Dla współczesnego odbiorcy kluczowe znaczenie ma czas dostarczenia przesyłki oraz stan, w jakim dociera ona do celu. Wiele osób korzysta też z możliwości śledzenia paczki online, przez co funkcja lokalizacji stała się praktycznie obowiązkowym elementem oferty firm kurierskich.

Nieustannie rośnie też popularność transakcji realizowanych za pomocą kart płatniczych. Współcześni klienci oczekują możliwości takiej wygodnej i bezgotówkowej transakcji płatniczej za usługę zarówno w czasie nadania, jak i odbioru przesyłki. Dzięki temu, unikają konieczności posiadania przy sobie wyliczonej gotówki.

Co decyduje o wyborze firmy kurierskiej przy przesyłkach międzynarodowych?

W przypadku przesyłek międzynarodowych duże znaczenia dla klienta ma czas dostawy oraz możliwość nadania przesyłki wielkogabarytowej. Jest to szczególnie widoczne w przypadku przesyłek realizowanych między Polską, a głównym ośrodkiem emigracji zarobkowej Polaków - Wielką Brytanią. Wynika to często z migracji między Anglią i Polską, połączonej z przewożeniem mebli czy sprzętu AGD.

Polacy chętnie korzystają też z oferty zagranicznych sklepów, umożliwiających wysyłkę towaru do naszego kraju. Tym bardziej, że paczki do Polski z produktem zamówionym na Wyspach Brytyjskich, w Szkocji, Walii lub Irlandii docierają do odbiorcy w terminie ok. czterech dni.

Istotnym kryterium wpływającym na ożywienie rynku przesyłek międzynarodowych jest również cena. Jak wynika z danych udostępnianych przez porównywarki usług kurierskich, przesyłkę do Wielkiej Brytanii o wadze do 1 kg można wysłać już za ok. 45 zł netto. Koszt zamówienia podobnej przesyłki z Anglii do Polski wynosi ok. 85 zł.

Platformy ekspedycyjne

Na polskim rynku działa kilkadziesiąt licencjonowanych firm kurierskich. Niektóre funkcjonują samodzielnie, inne korzystają z możliwości współpracy w ramach tzw. platform ekspedycyjnych.

- Platformy ekspedycyjne umożliwiają zamówienie kuriera on-line. Klient podaje wymiary i gabaryty paczki oraz miejsce, do którego ma ona zostać dostarczona. Następnie otrzymuje informację o cenie, jaką proponują za tę usługę różne firmy. Po wybraniu dostawcy przesyłki, na wskazany przez niego adres e-mail przesyłane są gotowe etykiety. Wystarczy je wydrukować, nakleić na paczkę i czekać na zamówionego kuriera. W cenie usługi wiele firm zawiera też ubezpieczenie przesyłki - wyjaśnia ekspert z firmy Euro-Paka.

Platformy ekspedycyjne umożliwiają szybkie porównanie ofert wielu firm kurierskich. Możliwość zamówienia usługi w zaciszu własnego domu powoduje, że z takiej opcji korzysta coraz więcej osób. Wszystkie działania prowadzące do maksymalnego uproszenia procesu nadania i odbioru przesyłki można więc uznać za kluczowe dla przyszłości branży przesyłek kurierskich.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | zakupy online | przesyłki | emigracja | rynek | online
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »