Reklamówki, kartony po soku i rolki papieru. Tak Polacy pakują paczki, a jak powinni to robić?
Klasyczne dokumenty w kopercie, ubrania w styropianie po jajkach, a plakat w rolce po papierze? Polacy w przeróżny sposób pakują paczki przed wysyłką. Firmy kurierskie tłumaczą, co jest najważniejsze, a my zbieramy także listę najbardziej nieoczywistych opakowań dla przesyłek.
Do bezpiecznego zapakowania przesyłki można wykorzystać różne materiały, a im bardziej niestandardowy jest kształt lub cena wysyłanego produktu, tym większa jest kreatywność Polaków w wyborze tych opakowań.
Firmy kurierskie przypominają, że odpowiednie zapakowanie paczki to obowiązek nadawcy, a właściwe opakowanie produktu jest niezbędne, aby mogły one właściwie zrealizować usługę dostawy paczki. Ale czy pakowanie przesyłek w reklamówki czy papierowe torby po zakupach można uznać za ekologiczne?
"Właśnie odebrałem paczkę, nie wiedziałem, że tak można. Następnym razem, zamiast szukać kartonów, włożę ubrania do reklamówki i owinę taśmą", pisze na platformie Threads jedne z użytkowników, który na zdjęciu pokazuje szmacianą torbę z zawartością szczelnie owiniętą taśmą.
Pod postem przeczytać można blisko 200 komentarzy. Część osób popiera powtórne wykorzystanie tego typu opakowań, inni uznają to za nieporozumienie i brak szacunku, a część osób wymienia inne zaskakujące formy opakowania przesyłek:
- karton po pizzy
- woreczek strunowy
- karton po soku
- worki na śmieci
- worek po chlebie tostowym
- wytłaczanka po jajkach
Z tego typu opakowań korzystamy tym częściej, im mniejszą zapłatę mamy otrzymać za zawartość paczki. Na portalach typu OLX czy Vinted można znaleźć bardzo wiele ofert na ubrania, książki czy zabawki w cenie nieprzekraczających 5 zł.
"Jestem za pakowaniem w duchu zero waste. Czy jest to kartonik po kaszy, zużyta reklamówka czy inne dziwne opakowanie - o ile kupiona rzecz jest dobrze zapakowana oraz czysta, nie widzę żadnego problemu" - pisze na Threads inna użytkowniczka.
Problemem może być jednak także nadgorliwość. Nadmierna ilość taśmy owiniętej wokół paczki może utrudniać dostęp do produktu i powodować jego uszkodzenie.
Podczas gdy dokumenty możemy wysłać zapakowane jedynie w kopertę, pozostałe przedmioty należy pakować w dopasowane wielkością i gramaturą kartony lub foliopaki kurierskie - tłumaczą pytane przez nas największe firmy kurierskie w Polsce.
- Paczki, które do nas trafiają, powinny być zapakowane solidnie, najlepiej w opakowanie kartonowe, w odpowiednich rozmiarach i z odpowiednim wypełnieniem w celu wyeliminowania ryzyka przemieszczania się zawartości - mówi Interii Biznes Małgorzata Markowska z GLS Poland.
Okazuje się, że równie istotny jest także kształt przesyłki:
- Warto pamiętać również o tym, że zbyt mały rozmiar opakowania, a także owalny kształt powoduje utrudnienia w procesowaniu przesyłki, w tym m.in. odczyt danych z etykiety, zamieszczonej na przesyłce. Jedną z rekomendowanych wskazówek dotyczących pakowania jest wykorzystanie opakowań, na których klient może nakleić etykietę adresową tak, by była ona w całości widoczna i możliwa do odczytania przez systemy skanujące - tłumaczy nam Justyna Dąbrowska - rzecznik prasowy DHL eCommerce Polska.
DHL na swoich stronach publikuje także konkretne instrukcje, jak pakować paczki, by przetrwały transport do odbiorcy:
- Korzystaj z solidnego, sztywnego kartonu.
- Karton nie powinien być zbyt duży, ale musi pozostawiać nieco miejsca na wypełnienie.
- Zadbaj o centralne umieszczenie zawartości w paczce.
- Wypełnij wolne przestrzenie.
- Używaj wzmacnianej, szerokiej taśmy do pakowania.
Wypełnienie paczki może stanowić folia bąbelkowa, tektura, wełna drzewna, pianki ze skrobi lub pogniecione gazety.
Zachęty do solidnego pakowania przesyłek nie są nowości, jednak często nawet najlepsze chęci nie wystarczają. Co się dzieje z paczkami, które zostaną uszkodzone podczas transportu? Firmy kurierskie, z którymi rozmawialiśmy, zapewnią o regularnych szkoleniach swoich kurierów, a w większości przypadków twierdzą, że uszkodzenia zdarzają się rzadko:
- Jeśli paczka w wyniku zewnętrznej oceny nadaje się do dalszego transportu, to podlega procesowaniu. Jeśli jednak uszkodzenie jest znaczne, to przesyłka może zostać zwrócona do nadawcy lub zutylizowana (np. kiedy istnieją wycieki zawartości, które mogą uszkodzić inne paczki). Warto zaznaczyć, że ostatecznie odbiorca zawsze może zgłosić ewentualne uszkodzenia przesyłki w przeznaczonym do tego celu protokole - odpowiada nam Maksymilian Pawłowski, kierownik ds. komunikacji korporacyjnej DPD.
Z kolei DHL przypomina także o ubezpieczeniu swoich paczek o wartości do 100 tys. zł.
Agnieszka Maciuła-Ziomek