Rozpoczynasz sprzedaż w sieci? Sprawdź, jaki sklep internetowy wybrać

Chcesz sam zbudować własny sklep internetowy? A może szukasz gotowej platformy? Potrzebujesz oprogramowania, które będzie dopasowane do twoich umiejętności technicznych i możliwości finansowych. Porównaj dwa najpopularniejsze silniki dla sklepu internetowego i wybierz ten, który lepiej odpowiada na potrzeby twojego biznesu.

materiały promocyjne partnera

Własny e-sklep czy gotowe rozwiązanie?

Jeżeli planujesz rozpocząć sprzedaż w sieci - musisz podjąć decyzje o tym, jaki sklep internetowy wybrać... i nie jest ona łatwa. Na rynku istnieje bowiem wiele platform dla e-commerce, a ty musisz zdecydować się na taką, która najbardziej odpowiada potrzebom twojej firmy, możliwościom finansowym i umiejętnościom technicznym. To sporo wymagań, jednak branża e-commerce oferuje narzędzia dla wszystkich e-sprzedawców. Każdy - bez względu na posiadane umiejętności i zasoby - może znaleźć odpowiednią platformę do prowadzenia profesjonalnej sprzedaży w sieci. 

Open Source, czyli rozwiązanie dla tych, którzy chcą mieć własny sklep

Open source to darmowe oprogramowanie dla sklepu internetowego - możemy je pobrać i zainstalować na swoim serwerze bez konieczności opłacania licencji. Użytkownicy oprogramowania open source mają wolny dostęp do kodu źródłowego co oznacza, że mogą bez ograniczeń modyfikować wygląd i funkcjonalność swojej platformy. Najpopularniejsze oprogramowania sklepu w Polsce, oparte na tym modelu to PrestaShop i WooCommerce (wtyczka WordPress).

Jak wygląda obsługa sklepów internetowych w modelu open source?

Zanim zabierzesz się za budowanie swojego e-sklepu, np. PrestaShop, w pierwszej kolejności musisz zadbać o zakup odpowiedniego hostingu, czyli takiego który jest dopasowany do wymagań systemowych oprogramowania. Dlaczego jest to tak ważne? Sklep internetowy powinien szybko się wyświetlać, aby klienci (szczególnie nowi) nie opuścili witryny. Nie może się też zawieszać, np. z powodu zbyt dużego ruchu na stronie. W skrócie - musi być zoptymalizowany do prowadzenia i rozwoju twojego biznesu. 

Przed zakupem hostingu upewnij się, że posiada funkcję autoinstalatora - jest to praktyczne narzędzie, które przeprowadzi cię przez cały proces instalacji sklepu. Informacje o tym czy wybrany hosting go posiada, znajdziesz na stronie dostawcy usługi.

Po instalacji uzyskasz dostęp do panelu administracyjnego sklepu, który w przypadku najpopularniejszych rozwiązań, jak PrestaShop i WooCommerce, jest prosty i intuicyjny w obsłudze. Podstawowe funkcje w panelu PrestaShop (dostawa, szybkie płatności online) są już do niego wgrane, można więc je szybko uruchomić (w WooCommerce instalujesz najpierw wtyczki do tych usług). Panel sklepu WooCommmece przypomina ten z platformy WordPress, co może ułatwić jego obsługę osobom, które prowadziły wcześniej stronę lub blog. 

Sklep oparty na modelu open source możemy zbudować z dostępnych wzorów - wybrać gotową szatę graficzną (darmową lub płatną). Możemy także zlecić stworzenie indywidualnego projektu graficznego i funkcjonalnego agencji interaktywnej. Po naszej stronie leży obsługa i aktualizacja platformy. Sklep jest naszą własnością i nie płacimy za niego abonamentu - musimy jednak pamiętać o opłacie za hosting, domenę (adres sklepu) i certyfikat SSL.

Dla kogo własny sklep będzie dobrym rozwiązaniem?

W sklepie opartym na silniku open source odnajdą się osoby, które obsługiwały już wcześniej różne platformy internetowe (np. prowadziły blog na Wordpress) lub szybko się uczą (twórcy oprogramowania udostępniają materiały i instrukcje w sieci). 

To dobry wybór dla sprzedawców, którzy mają czas i mogą go albo poświecić na budowanie sklepu samodzielnie, albo poczekać aż wykona go dla nich agencja interaktywna, której to zlecą. Jeżeli zdecydujesz się na duży sklep z indywidulanym projektem graficznym i funkcjonalnym - musisz liczyć się z tym, że jego budowa może potrwać kilka miesięcy. 

Open source to rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą zrealizować nieszablonowy pomysł na sklep - np. dla branży architektonicznej, samochodowej, albo planują uruchomić w nim zaawansowane funkcje, np. możliwość rezerwacji miejsc lub stronę z przepisami na kosmetyk DIY, która umożliwi (jednym kliknięciem) dodanie wszystkich składników receptury do koszyka. Duże agencje zatrudniają programistów, grafików i specjalistów od UX, którzy są w stanie zrealizować dla nas praktycznie każdy pomysł.

SaaS czyli gotowy sklep dla zabieganych

SaaS (Software as a Service) to rodzaj oprogramowania, które otrzymujemy w postaci płatnej usługi - w ramach abonamentu miesięcznego, rocznego, 2-letniego itd. W e-commerce SaaS to gotowa platforma dla sklepu internetowego, do której dostęp wykupujemy od dostawcy. 

Jak wygląda obsługa sklepów internetowych w modelu SaaS?

Po zakupie usługi u wybranego dostawcy e-sklepu w abonamencie, otrzymujesz dostęp do panelu administracyjnego. Możesz zalogować się do swojej platformy, dodać kategorie, produkty i opisy oraz dane firmy, które wyświetlą się na stronie sklepu.

W kolejnym kroku możesz przystąpić do projektowania wyglądu witryny - dodać banery, grafiki, dopasować kolor. Budowa e-sklepu na platformie SaaS nie jest skomplikowana, ponieważ tworzysz sklep z zastanych elementów. Możesz wybrać gotową szatę graficzną, zdecydować się na jeden z dostępnych schematów kolorystycznych, zmienić układ kategorii, czy miejsce wyświetlania wyszukiwarki. 

W panelu bez problemu uruchomisz najważniejsze usługi dla e-commerce, jak metody dostawy i płatność szybkim przelewem online (PayU, Przelewy24, BLIK). Możesz je włączyć za pomocą dostępnych w menu wtyczek lub wgranych integracji. 

Jeżeli cały czas masz wątpliwości, czy sobie poradzisz - zdecyduj się na usługę od większego dostawcy oprogramowania SaaS, który oferuje darmowe wsparcie specjalistów na infolinii oraz demo sklepu (możesz "poklikać" w panelu administratora i zobaczyć, jak wygląda obsługa zamówień). 

Dla kogo sklep w abonamencie będzie dobrym rozwiązaniem?

Przede wszystkim dla osób, które nie mają czasu, aby zajmować się techniczną stroną zakładania sklepu. Wystarczy dodać produkty, płatności online, metody dostawy i można zacząć sprzedawać.  Część dostawców oprogramowania SaaS oferuje także budowę gotowego sklepu (jako dodatkową usługę). 

Dla osób, które nie chcą inwestować dużej kwoty na początek - np. sprzedawców zaczynających przygodę z e-commerce lub planujących przetestować pomysł na biznes (także tych, którzy mają sklep stacjonarny i chcą wypróbować nowy kanał sprzedaży). Sklepy w modelu SaaS są dostępne w różnych abonamentach, również tanich pakietach na start. Więksi dostawcy oferują usługę w promocyjnych cenach dla nowych klientów - można otworzyć sklep za mniej niż 400 zł brutto na rok (to rodzaj wsparcia dla nowych przedsiębiorców na rozkręcenie biznesu).

Dla osób, które nie posiadają umiejętności technicznych z zakresu IT (nie znają się na instalacji i obsłudze oprogramowania) i nie czują się na siłach, aby samodzielnie założyć sklep internetowy. Sklep w modelu SaaS jest już gotowym i zainstalowanym oprogramowaniem - wystarczy się zalogować i korzystać z zastanych narzędzi i szablonów. W razie trudności możemy liczyć na wsparcie specjalistów z infolinii (jeżeli wybierzemy dostawcę, który je oferuje).

Jaką platformę sklepu internetowego wybrać?

Najlepiej dopasować platformę do naszych aktualnych potrzeb, możliwości technicznych i finansowych. Oba rozwiązania sprawdzą się dla twórców (rękodzielników, artystów), małych producentów, dystrybutorów i tych, którzy chcą zacząć sprzedawać w modelu dropshipping (zarówno oprogramowanie SaaS jak i open source posiada integracje z wieloma popularnymi hurtowniami). Jeżeli zależy ci na własnym sklepie internetowym - wybierz oprogramowanie open source. Jeżeli chcesz szybko rozpocząć sprzedaż i nie zajmować techniczną stroną funkcjonowania platformy - zdecyduj się na sklep w modelu SaaS. 

 

materiały promocyjne partnera
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »