Reklama

Rzucisz palenie - dostaniesz od pracodawcy bonus

Nawet do 40 minut dziennie poświęca swojemu nałogowi palący pracownik, rocznie "puszczając z dymem" 22 dni płatnego urlopu, a jeden na czterech uzależnionych rujnuje swoje zdrowie i skraca życie o 20 lat. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na walkę z tym nałogiem i motywuje pracowników do rzucenia palenia.

- Dzisiaj pracodawcy chcą motywować i zachęcać pracowników do rzucenia palenia. Przykładem takich działań jest np. wręczanie swoim pracownikom kart przedpłaconych, które doładowane są konkretną kwotą co miesiąc. Ma to motywować pracowników w wytrwaniu i walce z nałogiem - mówi newsrm.tv Magda Wiśniewska, ekspert Sodexo Benefits and Rewards Services.

Powszechnie wiadomo, że poza marnowaniem czasu nałogowi palacze są także mniej efektywni - pod wpływem nałogu mogą mieć problemy z koncentracją, częściej chorują, co wiąże się z problemem wyższej absencji, a także są bardziej zestresowani i mniej zdyscyplinowani.

Reklama

Uzależnienie od nikotyny przestało być prywatną sprawą pracowników w 2010 roku. Wtedy wprowadzono w Polsce całkowity zakaz palenia w zamkniętych obiektach. Tam, gdzie nie utworzono palarni (a nie ma takiego obowiązku), pracownicy wychodzą "na dymka" przed firmę. Dlatego coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na inwestycję we wsparcie pracowników w walce z nałogiem.

Bardzo popularną formą zmotywowania do rzucenia palenia są programy antynikotynowe, które przynoszą korzyści zarówno pracodawcy, jak i zatrudnionym, szczególnie jeżeli oparte są na nagradzaniu za osiągnięty efekt. Firma zyskuje realne oszczędności, ponieważ bezpowrotnie znikają przerwy na papierosa, a pracownicy dodatkową motywację w walce z coraz bardziej uciążliwym nałogiem - zazwyczaj jest to atrakcyjna nagroda, którą oferuje firma lub wybierają sami zainteresowani.

Palenie to oczywiście duży problem dla firmy, z drugiej jednak strony, znacznie bardziej tragicznej w skutkach, palenie jest najzwyczajniej w świecie niezdrowe i prowadzi do licznych chorób. Jak wynika z badań, jeden na czterech palaczy skraca swoje życie o 20 lat i umiera przed 65 rokiem życia.

- Skuteczny program antynikotynowy powinien być skoncentrowany na nagrodzie, która będzie atrakcyjna dla pracowników i stanowić będzie pożądaną alternatywę dla ich nałogu. System zachęt w postaci podarunku za zrealizowany cel i wytrwanie w nim pomaga bowiem wzmocnić wewnętrzną motywację pracownika i osiągnąć sukces - prywatny i zawodowy. Dlatego warto inwestować we wsparcie zatrudnionych i wspólnie z nimi pokonywać przeszkody, bo każdy pracodawca wie, że palenie szkodzi również firmie, a niepalący pracownik to cenny pracownik - mówi Wiśniewska.

Dzięki programom skoncentrowanym na nagradzaniu za efekty pracodawca może kształtować wśród zatrudnionych pożądane postawy - walczyć z nałogiem nikotynowym, ograniczać absencję pracowników, wpływać na wzrost zaangażowania, czy motywację do osiągnięcia lepszych wyników sprzedaży.

Pobierz za darmo program PIT 2015

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »