Samochody elektryczne rozliczane w delegacji. Jest inicjatywa senackiej komisji

Senacka komisja ds. klimatu przygotowała inicjatywę ustawodawczą, która ma umożliwić rozliczanie w delegacjach służbowych kosztów wykorzystania prywatnych samochodów elektrycznych.

Zmiana w wykorzystaniu samochodów elektrycznych

Obecnie, jak przypomniał w rozmowie z PAP szef nadzwyczajnej komisji senackiej ds. klimatu senator Stanisław Gawłowski (niez.), w kosztach delegacji można rozliczać tylko użycie prywatnych samochodów spalinowych. W rozliczeniu delegacji trzeba bowiem podać pojemność silnika.

W przypadku użycia samochodu elektrycznego rozliczenie jego użycia nie jest możliwe, samochody takie nie mają bowiem np. pojemności silnika.

Stąd senacka komisja ds. klimatu, jak poinformował Gawłowski, wystąpiła z inicjatywą odpowiedniej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym z 2001 roku. Po wejściu w życie tej nowelizacji, podkreśla Gawłowski, można będzie uzyskać zwrot kosztów używania do celów służbowych także prywatnych samochodów elektrycznych.

Reklama

Art. 1 projektu nowelizacji zakłada, że "na podstawie umów cywilnoprawnych mogą być używane, do celów służbowych, samochody osobowe, w tym stanowiące pojazd elektryczny w rozumieniu art. 2 pkt. 12 ustawy z 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych lub pojazd napędzany wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy, motocykle i motorowery, niebędące własnością pracodawcy".

Zgodnie z projektem "warunki ustalania i sposób zwrotu kosztów używania pojazdów" określi w rozporządzeniu minister właściwy ds. transportu, w porozumieniu z ministrem finansów. Zmiany będzie więc wymagało, jak wynika z uzasadnienia, rozporządzenie ministra infrastruktury z 25 marca 2002 roku w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.

W myśl projektu, ustawa miałaby wejść w życie 3 miesiące od dnia ogłoszenia. Z kolei w ciągu miesiąca od jej wejścia życie będą mogły być zmienione umowy cywilnoprawne, na podstawie których używane są do celów służbowych pojazdy prywatne.

Projekt komisji senackiej musi jako własną inicjatywę ustawodawczą przyjąć Senat. Następnie przyjęte przez drugą izbę projekty ustaw muszą być uchwalone przez Sejm, po czym wracają do Senatu, zgodnie z normalną procedurą parlamentarną. 

Liczba elektryków wzrosła o 39 proc. rok do roku

Do końca listopada br. liczba samochodów elektrycznych w Polsce zwiększyła się do 62 tys. 135 sztuk, co oznacza wzrost o 39 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2021 r. Równolegle infrastruktura ładowania takich pojazdów zwiększyła się do 2527 stacji.

Według danych z końca listopada 2022 r. w Polsce po 11 miesiącach br. było zarejestrowanych łącznie 62 tys. 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W tym czasie ich liczba zwiększyła się o 23 tys. 869 sztuk, tj. o 39 proc. względem analogicznego okresu 2021 r. - wynika z Licznika elektromobilności uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: samochody elektryczne | elektromobilność | VAT na samochody | PSPA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »